Gå til innhold

Digitalisere papirfoto spm.

Anbefalte innlegg

Foreldra daua og vi er 5-6 barn og like mange voksene som vil ha albumene/bildene.

Det er fra 1980 til 2006 dvs 10 bananesker med album.

Jeg vil digitalisere bildene så alle kan få en kopi.

Problemet er at noe er lysbilder, noe er løse bilder, masse er i album med reflekterende plast over og annet er klippet og limt i, pluss en herlig samling av negativer.

Bildene er 60 mil fra meg så jeg må reise ned , digitalisere, reise opp igjen i en omgang

så metodene osv må være nøye planlagt.

Lønner det seg med bilde til bilde av foto jeg kan ta ut av albumet?

Scanne dem? + evt scanne lysbilder?

Levere dem inn til kopiering? Hva med bilder i album som er limt inn og mye skriving?

...

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønner det seg med bilde til bilde av foto jeg kan ta ut av albumet?

Scanne dem? + evt scanne lysbilder?

Levere dem inn til kopiering? Hva med bilder i album som er limt inn og mye skriving?

Du trenger en flatbedscanner som kan scanne lysbilder og negativer, f.eks. Epson V500, samt en god del tålmodighet. Da kan du scanne alle bildene og lagre dem digitalt, og gi CD/DVDer til alle som måtte ønske det. Deretter kan jo de printe de bildene de ønsker å ha på papir.

Det er lurt å trene en del før du setter i gang, og det er veldig lurt av deg å scanne alle bildene først, for å deretter gjøre eventuell bildebehandling på kopier av filene etterpå. Særlig er det lurt å trene på negativ/dias-scanning, da dette er litt vanskeligere å få gode resultater med enn papirbilder. Det kan også være en god idé å scanne de første 50 bildene og negativene en gang til når du har scannet alt - fordi du da har fått mer trening.

Det er mye jobb, men det er ikke veldig vanskelig. Som sagt - en god scanner og en god dæsj med tålmodighet er i grunn det som skal til... Å levere det inn er dødfødt, da det vil bli så kostbart at selv om seks skal spleise blir det snakk om minst et firesifret beløp på hver - bare for digitaliseringen... En god scanner kommer uansett godt med i ettertid :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Når du scanner kan du foreta utsnitt, så det er ikke noe problem å scanne enkeltbilder ut av et album. Negativer og lysbilder er et annet problem. Det krever både mer arbeid og bedre scanner. Jeg ville satset på en bra Epson til over 2000. De har rammer til de fleste negativformater, og holder akkurat mål til å kopier småbildenegativer. Det ville vært bedre med en filmscanner, men jeg tror at til ditt formål så vil det være godt nok.

Dette er enormt mye arbeid, så det viktigste er kanskje at du foretar et godt utvalg av bildene. Det er raskt gjort at du velger for mange bilder, og blir nedlastet med altfor mye arbeid.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ifjor en Epson V750 Pro som antakelig er overkill, men den støtter alt av negativer og lysbilder som jeg hadde behov for, i tilleg til å fungere som normal scanner. Scans av negativer og lysbilder ble bedre enn ventet, mens scans av vanlige fotos blir litt så som så. Det tar tid å finne de beste innstillinger for det aktuelle bildematerialet og hele processen tar frygtelig lang tid og er litt av en tålmodighetsprøve...

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestilt meg en Epson V700 som jeg skal bruke til å scanne gamle greier fra både oldefar, farfar og far. De to siste er i live begge to, heldigvis!

Uansett - jeg har samme problemdomene: Esker med gamle minner, både egne og familiens. Min plan er å scanne negativer og dias først, og så i etterkant gå igjennom album og notere ned det som står der og scanne bilder som ikke fantes som negativer.

Tilslutt blir det ev. en episk runde med sletting av "dårlige minner".

Og du har en kompliserende faktor, ser det ut til: Du får ikke ta med eskene hjem. Siden det tar lang tid å scanne, så ville jeg ha lagt ned et ultimatium: Bildene blir med deg hjem dersom du skal påta deg jobben. Prøv selv hvor mange bilder du kan scanne på en time, og så kan du fort se at dette er et maraton og ikke en sprint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...