kip Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 noen som har prøvd blåtann i trådløst nettverk? erfaringer noen?? har ett firma som jeg skal sette opp nettverk for ( rundt en 30-40 PC), i dette nettverket finnes det 7 bærbare som kunden kunde tenke ha blåtann på. erfaringer med dette?, noen? Blåtann bedre eller dårligere en vanlig trådløst? takk for svar! Lenke til kommentar
kip Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Ingen som har erfaring med dette?? : Lenke til kommentar
aloo Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 hei er du IT-konsulent i bedriften? også har du ikke peiling på bluetooth og trådløst? Hey, kan jeg ta jobben din? :o) Vel, bluetooth og trådløst operer i samme frekvens. Men bluetooth klarer bare 10 meter, mens trådløst klarer endel mere. Søk på www.google.com om dette så finner du nok ut litt mere... Lenke til kommentar
chma Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 det er ikke noen særlig god erstattning for vanlig trådløst lan. Blåtann ikke spesiellt raskt. Trådløst forholdsvis raskt. Lenke til kommentar
rks Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 De fleste (alle kanskje?) bluetooth-adaptere har innebygd LAN-støtte, slik at du kan lage deg et LAN av Bluetooth-enheter. Med et Bluetooth aksesspunkt i tillegg vil du få koblet disse enhetene til resten av nettet. Men som nevnt tidligere, rekkevidden mellom enhetene blir maks 10 m, hastigheten 500-600 kbs (Maks teoretisk hast er 732 kbs). Bluetooth er nok bedre egnet for kommunikasjon med mindre enheter som mobil og PDA.... Lenke til kommentar
arnesen Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blåtann har en bånbdredde på 1Mbps og WLAN har opptil 54 Mbps så det sier seg selv Lenke til kommentar
chma Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blåtann har en bånbdredde på 1Mbps og WLAN har opptil 54 Mbps så det sier seg selv ikke sant+ rekkevidden er jo en del lenger for å si det pent i WLAN Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Etter min erfaring er blåtann bare tull i LAN. Dårlig rekkevidde, dårlig hastighet, og mye pes å sette opp sånn at det virker på samme måte som hvis du hadde koblet opp med kabel. Ganske enkelt hvis du bare skal overføre små data gjennom My Bluetooth Places, men det er også alt. Lenke til kommentar
arnesen Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blåtann har en bånbdredde på 1Mbps og WLAN har opptil 54 Mbps så det sier seg selv ikke sant+ rekkevidden er jo en del lenger for å si det pent i WLAN hva er det som ikke er sant? skrur du opp utstrålt effekt på blåtann til like mye som for wlan skulle en jo tro at rekkevidden ble den sammme. Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 hva er det som ikke er sant? skrur du opp utstrålt effekt på blåtann til like mye som for wlan skulle en jo tro at rekkevidden ble den sammme. Nei, det er nok ikke slik. Blåtann er helt elendig på rekkevidde. Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hver teknologi til sin bruk: Blåtann - brukes til å detektere enheter, hvor de er, trådløs handset til mobil osv. Detektere ID til ulike enheter f.eks. W-lan kan brukes over større avstander. Dekke internett osv til mange enheter. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 hva er det som ikke er sant? skrur du opp utstrålt effekt på blåtann til like mye som for wlan skulle en jo tro at rekkevidden ble den sammme. Nei, det er nok ikke slik. Blåtann er helt elendig på rekkevidde. 100 meter? Er det elendig? Lenke til kommentar
chma Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blåtann har en bånbdredde på 1Mbps og WLAN har opptil 54 Mbps så det sier seg selv ikke sant+ rekkevidden er jo en del lenger for å si det pent i WLAN hva er det som ikke er sant? skrur du opp utstrålt effekt på blåtann til like mye som for wlan skulle en jo tro at rekkevidden ble den sammme. finn noen produkter som kan det så skal jeg si ja Lenke til kommentar
arnesen Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blåtann har en bånbdredde på 1Mbps og WLAN har opptil 54 Mbps så det sier seg selv ikke sant+ rekkevidden er jo en del lenger for å si det pent i WLAN hva er det som ikke er sant? skrur du opp utstrålt effekt på blåtann til like mye som for wlan skulle en jo tro at rekkevidden ble den sammme. finn noen produkter som kan det så skal jeg si ja Jeg får problemer med å finne noen produkter som du kan stille effekten på, men om du kunne stille effekten på BT opp (fra 1mW), så burde jo rekkevidden bli større (høres jo logisk ut synes jeg). Men hvorfor iallehverden bruke BT istedenfor WLAN med klart bedre båndbredde og rekkevidde? (batterilevetid på bærbar PC?) Det med begrenset rekkevidde på BT er kanskje en positiv side, da færre kan koble seg på det trådløse nettet. Hvordan er det å prøve å logge seg på BT datanettverk? Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 100 meter? Er det elendig? Blåtann med 100 meter rekkevidde???? Det går ikke, basta bom bank i bordet. Har faktisk prøvd, har du? Lenke til kommentar
kip Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 hei er du IT-konsulent i bedriften? også har du ikke peiling på bluetooth og trådløst? Hey, kan jeg ta jobben din? :o) joda, du kan da få jobben min..dersom du tørr å ta på deg det ansvaret det innebærer og være IT konsulent.... neida, spøk til revolver. :o ..Joda, jeg veit at det er stor forskjell på blåtann og vanlig trådløst...men, han som skal ha dette vil ha det!!!! sånn er det! og derfor lurte jeg på om det var noen som hadde erfaing med dette i ett netverk..... jeg har ikke anbefallt dette og kommer ikke til å anbefalle dette i den nærmeste fremtid heller... Jeg har tatt på meg jobben som IT konsulent til dette firmaet og jeg kan da ikke nekte å utføre en jobb da?? JEG TRENGER DA PENGER JEG OG SOM ALLE ANDRE!!! :wink: Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Blåtann med 100 meter rekkevidde???? Det går ikke, basta bom bank i bordet. Har faktisk prøvd, har du? Hva med denne? Lenke til kommentar
hda Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 ...men, han som skal ha dette vil ha det!!!! sånn er det! og derfor lurte jeg på om det var noen som hadde erfaing med dette i ett netverk..... Dette kan ikke skyldes annet enn uvitenhet hos kunden, jeg syns du skal ta deg tid til å "tegne og forklare" hvilke fordeler/ulemper de to alternativene medfører. Enhver IT-konsulent burde etter mitt skjønn ikke godtatt det du nå gjør, med mindre vedkommende (kunde) er klar over hva "valget" medfører. Virker på meg som om dette (kunden) er en som behøver beskyttelse mot seg selv. Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Hva med denne? Ja det er på papiret ja...........lover deg det funker ikke slik i praksis. MAKS. 30 meter tenker jeg........................som sagt så har jeg prøvd flere. Som også skal ha 100 meter rekkevidde. Men så langt går de aldri, selv med strak fri luftlinje og medvind. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
kip Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 ...men, han som skal ha dette vil ha det!!!! sånn er det! og derfor lurte jeg på om det var noen som hadde erfaing med dette i ett netverk..... Dette kan ikke skyldes annet enn uvitenhet hos kunden, jeg syns du skal ta deg tid til å "tegne og forklare" hvilke fordeler/ulemper de to alternativene medfører. Enhver IT-konsulent burde etter mitt skjønn ikke godtatt det du nå gjør, med mindre vedkommende (kunde) er klar over hva "valget" medfører. Virker på meg som om dette (kunden) er en som behøver beskyttelse mot seg selv. Nå er dette en "teknikk-freak" og JA! jeg har forklart uempene og fordelene med blåtann! men, det hjelper ikke!! Han både vill og skal ha det! kan ikke gjøre noe med det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå