gorber Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det er ganske klart at du har brutt retningslinjene, det trenger vi ikke diskutere lenger. Spørsmålet er jo; gjorde rådgiveren deg smertelig klar over at du ved å gjøre dette kom til å bryte avtalen? Om svaret er nei er dette noe man må kritisere banken på. Er svaret ja, hadde vi ikke hatt denne tråden. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) I 2006 sparte jeg 15.000 kroner på min BSU-konto. I 2007 sparte jeg nye 15.000 kroner på min BSU-konto. Høsten 2007 flyttet jeg inn i ny leilighet og fikk derfor behov for pengene. Jeg tok de derfor ut. I 2008 har jeg satt inn 15.000 nye kroner. Her om dagen ble disse overført tilbake fra BSU-kontoen til min brukskonto. Jeg overførte pengene tilbake til BSU-kontoen, og kontaktet banken. Som svar fikk jeg: Om jeg har forstått rett så flyttet du inn i en leilighet, og brukte pengene på den? Hvis du har gjort det, så kan jeg ikke forstå at du på en eller annen måte skulle ha brutt avtalen!? EDIT: Skrivefeil Endret 11. mars 2009 av EsAa Lenke til kommentar
simenss Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Pengene ble brukt på tørketrommel og vaskemaskin, ikke på selve leiligheten. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Pengene ble brukt på tørketrommel og vaskemaskin, ikke på selve leiligheten. Oops, mener å ha hørt at pengene MÅ brukes til kjøp av bolig, nedbetaling av boliggjeld eller til oppussing av bolig. Hvitevarer er inventar og jeg tror ikke det går under ett gyldig bruk av BSU midler. Hvis resten av BSU midlene du IKKE tok ut ble overført til lønnskonto har du mulig ett problem til. Du må kanskje betale tilbake hele skattefordelen du har fått tidligere år. Edit: Ble usikker nå for du tok jo bare ut pengene du sparte samme året og det var kun pengene for 2008 som ble overført tilbake på lønnskonto. Spørsmålet som nevnt over er jo da om det er rentene som ble avgjørende.... forferdelig irriterende hvis det er det som er grunnen, 200 kr Hvis en spareavtale brytes kan du da fortsett beholde sparingen for 2006 på BSU konto? Endret 11. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Trulte77 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Reglene for dette er helt klare. Penger satt inn samme kalenderår kan fritt tas ut samme år uten at det medfører brudd på BSU-avtalen. Har du i 2007 satt inn 15.000,- så kan du frem til 31.12.07 ta ut inntil 15.000,- uten at det medfører brudd på avtalen. Hva du bruker pengene på har ingenting å si så lenge du ikke tar ut mer enn du har satt inn samme år. Tar du ut mer enn det du har satt inn inneværende år (dette inkluderer oppsparte renter samme år) så brytes BSU-avtalen. Du kan da aldri spare i BSU igjen, og hvis pengene du tar ut benyttes til annet enn kjøp av egen bolig eller nedbetaling av boliglån tatt opp for en bolig kjøpt etter at BSU-avtalen ble opprettet så må du også tilbakebetale skattelettet du har fått. Det er derfor helt korrekt at din BSU-konto nå er sperret for videre innskudd, og at du må tilbakebetale skattelettet du fikk for spart beløp i 2006. Når det er sagt er det klanderverdig av damen i skranken å ikke informere deg om konsekvensene av å ta ut beløp utover kr 15.000,- I og med at det er vanskelig å dokumentere i ettertid hva som ble sagt eller ei, og om du burde forstått konsekvensene er det ikke godt å si hva utfallet av en klage vil bli. Når man oppretter BSU-avtale så må man signere på en kontoavtale hvor jeg går ut i fra at reglene er forklart. Få leser disse lange avtalene med liten skrift, men det fratar likevel ikke kundene helt for alt ansvar. At du kun har tatt ut 200,- ekstra, og latt de 15.000,- spart tidligere stå burde muligens tale til din fordel, og at du kan ha blitt misledet av bankpersonellet. Det som imidlertid ikke taler til din fordel er at det har tatt deg over et år å fange dette opp. Konsekvensen står klart på kontoutskriften din. Hadde dette blitt fanget opp før utgangen av 2007, og tidspunkt for når DnB sender rapport til skattemyndighetene, hadde dette helt sikkert løst seg enkelt ved at du satt inn igjen tilsvarende beløp. Men, nå har det gått veldig lang tid. Alle har et ansvar for å følge med sin egen økonomi, derunder sin kontoutskrift. Dette har ikke vært sjult for deg, hadde du sjekket kontoutskriften din så hadde du fanget opp dette. Vanskelig å si rett og slett. Send gjerne en klage på det til banken først, og deretter til bankklagenemda. Det koster jo ingenting å prøve. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Grunnen til at jeg oppdaget at avtalen var brutt, var at de 15.000 kr. jeg hadde satt inn i 2008, ble overført min lønnskonto rett før nyttår. Ringte faktisk DnB NOR på nyttårsaften for å forsikre meg om at pengene jeg da hadde ført tilbake til BSU-kontoen, ikke ville bli overført min lønnskonto igjen. De kunne ikke hjelpe meg, og bad meg kontakte kundeservice etter nyttår. Men som andre har nevnt har jeg nok skrevet under på disse betingelsene, i tillegg til at det har kommet til uttrykk på kontoutskriften. Med andre ord er spørsmålet hvorvidt banken kan klandres/stilles til ansvar for at avtalen ble brutt. Kundebehandleren som fikk meg til å ta ut de 200 kr. i renter er mest sannsynlig ikke pålagt å informere om dette. Uansett blir dette bare ord mot ord. Ser mørkt ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå