Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nektes videre sparing på BSU på grunn av uttak

simenss

Anbefalte innlegg

I 2006 sparte jeg 15.000 kroner på min BSU-konto. I 2007 sparte jeg nye 15.000 kroner på min BSU-konto. Høsten 2007 flyttet jeg inn i ny leilighet og fikk derfor behov for pengene. Jeg tok de derfor ut. I 2008 har jeg satt inn 15.000 nye kroner. Her om dagen ble disse overført tilbake fra BSU-kontoen til min brukskonto. Jeg overførte pengene tilbake til BSU-kontoen, og kontaktet banken. Som svar fikk jeg:

Den 9/10-07 ble det foretatt ett uttak på kr 15.000,-. Dette medførte brudd på spareavtalen, og dette er grunnen til at pengene ble tilbakeført. Det er ikke mulig å fortsette sparing etter brudd.

Jeg har i dag satt tilbake de 15.000 kronene, og kontaktet banken (DnB NOR). Mannen på kundeservice kunne ikke gi meg noe godt svar på noen ting, og sa det ikke var noe han kunne gjøre i dag. Han bad meg kontakte vedkommende som hadde svart på spørsmålet mitt over nyttår. Men da vil jeg mest sannsynlig miste skattefradraget på 3000 kroner. Noen her som kjenner til reglene? Jeg ble aldri informert da jeg tok ut de 15.000 kronene i 2007, at jeg aldri igjen ville kunne spare på BSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt normalt du mister retten til BSU hvis du bryter spareavtalen.

Dette står veldig klart hos alle banker og det finnes utallige artikler på nettavisene som snakker om BSU.

Det er din plikt å sjekke alle vilkår før du inngår avtaler, så må nok med mindre noen en eller annen plass er virkelig snill mot deg belage deg på du har mistet muligheten til BSU.

Lenke til kommentar

Hvis du bare tok ut 15 000 kroner i 2007 skal du vel ha rett til å spare videre, dersom du tidligere det året hadde satt inn 15 000 kroner. Dette går under regelen du nettopp siterte siden du i så fall bare tok ut penger du allerede hadde satt inn det året.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Sjekk betingelsene for DnB NOR for å se hva som gjelder. Det kan jo være at det er begrensninger for hva du kan bruke pengene til.

Det som står på DnB NOR sine websider er følgende:

Pengene som spares gjennom BSU er bundet til boligkjøp eller til å nedbetale lån på en bolig du allerede har kjøpt etter at du startet sparingen. Betingelsen er at du selv skal bo i boligen du kjøper. Du kan med andre ord ikke bruke disse pengene til å kjøpe en bolig som du planlegger å leie ut.
Lenke til kommentar

Fant kontoutskriften fra uttaksmåneden i 2007:

ku.gif

Det ble tatt ut 15.200 kronene hvor de 200 kronene var rentene. Tok ut pengene hos DnB NOR i Sandvika. Ba om å få ta ut de 15.000 jeg hadde satt inn samme året. På slutten spurte hun meg om jeg også ville ha rentene. Jeg nølte litt og spurte hvor mye det var, så hun svarte "ca. 200 kroner". Og da sa jeg vel at det var greit. Hun nevnte aldri noe om at det ville føre til at avtalen ble brutt. Men ser av kontoutskriften over at det står at BSU-kontrakten er brutt. Håper virkelig dette er en svikt fra DnB NOR sin side. Men de har vel sikkert et eller annet papir jeg har skrevet under på den dagen...

Lenke til kommentar
Det er nok uttak av opptjente renter som er årsaken.

Rentene står hos meg som bokført, men ikke disponibelt på BSU kontoen.

Syntes i så fall personen i banken burde gjort dette klart. Får håpe dette er noe de til slutt gir seg på, om det er mulig med tanke på Skatteetaten.

Lenke til kommentar

Virker som banken har klønet det fælt til her. Uttak av årets sparebeløp er ikke brudd på kontrakten (ivertfall i de banker jeg kjenner til). Jeg jobber selv i bank, og har hjulpet kunder med dette flere ganger. Dersom du har oppnådd skattefordel av pengene du har tatt ut, vil dette medføre brudd på BSU-avtalen.

I banken jeg jobber, er reglene vi følger disse: Rentene kapitaliseres årlig (31.12.) eller ved oppgjør av kontoen. Rentene er og bundet frem til man benytter kontoen til boligformål, evt året man fyller 34 år. Før denne tid, kan man ikke få ut rentene! Regner med det er her DnB har bommet.

I banken jeg jobber i, må man signere på ett uttaksskjema når man gjør opp kontoen. Her spesifiseres det om pengene brukes til boligformål eller om kontrakten brytes. Dersom du ikke har skrevet under på dette skjemaet, burde du ha en god sak. Dersom du har signert på dette, er det nok værre.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar learntofly! Da blir det spennende å se hva jeg har skrevet under på. Men ville vært svært uprofesjonelt om denne kundebehandleren har fått meg til å si opp BSU-kontoen min for renter på 200 kroner. Spesielt når det jeg bad om var å få ta ut de 15.000 kronene jeg hadde satt inn samme år.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk i dag vedlagt svar fra DnB NOR. De mener at de ikke har mulighet til å hjelpe meg. Er dette en tapt sak, eller kan dét at jeg ikke fikk informasjon om konsekvensene ved selve uttaket i banken være avgjørende? Fikk som de skriver informasjon om bruddet i kontoutskriften, men disse leser jeg aldri da jeg bruker Mamut daTax til å føre regnskap over privatøkonomien (programmet henter alle bilag direkte fra nettbanken til kontroll).

post-30051-1236796586_thumb.jpg

Lenke til kommentar

måtte innom dnb sine sider for å finne noen vilkår. eneste jeg fant var dette

Du kan bruke pengene til å kjøpe bolig, eller til å nedbetale lån på en bolig du har kjøpt og flyttet inn i etter at du startet sparingen.

vil nå si det ser ut til at du får lov å spare videre.

Selv trodde jeg at man ikke kunne ta ut pengene. skal se om jeg finner papirene på BSU avtalen jeg har i Sparebank1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...