Gå til innhold

Hvilket uv filter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en sak vi har diskutert til krampa tok oss.

Det er mange av oss som mener at UV filter er unødvendig, da frontelementet på objektivet er såpass hardt at det liten sjanse for at det blir skadet.

Det er noen steder hvor et slikt filter kan være nyttig. F.eks. hvis du er ved sjøen, da sjøvann er noe av det verste man kan utsette fotoutstyret for.

Skal du først ha et UV filter, så må du legge i en del penger slik at du får et multicoated et. De billige vil bare forringe bildekvaliteten.

Tom

Lenke til kommentar

efs 18-55 f/2.8-3,5 tror jeg... Har det ikke her.

Så et billig fra elkjøp til 200 kroner vil gi dårligere bildekvalitet? Vet mange mener det ikke er "nødvendig" men jeg liker å være sikker =)

EDIT: Aha, da kan jeg se da jeg kommer hjem =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt meg solblender istedet.

Den værner vel så bra mot støt. Skal du ute ved sjøen, så ville jeg valgt et polariseringsfilter mot reflekser i vannet

Og for "første" gang så er jeg helt enig med Arela

Hei , objektivet ditt har 58 mm,og ,ja dette er et godt tips ,da får du også igjen på bildekvalitet, UV-filter tilfører nærmest ingenting ,men det gjør så absolutt polafilter,og en solblender forhindrer refleks fra linse-elementene,og beskytter objektivet . :)

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt meg solblender istedet.

Den værner vel så bra mot støt. Skal du ute ved sjøen, så ville jeg valgt et polariseringsfilter mot reflekser i vannet.

Skal du først kjøpe noe til den zoomen så er jeg helt enig med arela. Å kjøpe et filter for å beskytte den zoomen er litt galematias. Rett og slett for å få et filter som ikke degraderer bildekvaliteten så må du betale mye mer enn et brukt 18-55 koster, ja omtrent det samme som et nytt koster. Og da blir det bare tull.

Jeg har aldri hørt om noen som har fått riper i frontglasset på et moderne objektiv. Bruk heller pengene på noe fornuftig, som solblender. Den beskytter samtidig som den hjelper deg å få bedre bilder. Hvorfor? Det heter solblender, og det bør være godt nok hint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...