Gå til innhold

Ny mobil - X1, Touch HD eller Omnia?


Big Apple

Anbefalte innlegg

Har du noen kilder på at prosessoren er kraftigere og at Omnia scorer dobbelt så høyte i benchmark? Marvellprosessoren har litt høyere frekvens enn Qualcomm'en som sitter i HD, men når sier nødvendigvis ikke det så mye om ytelsen. Jeg vil dog tro grafikkbrikken har mer å si på videoytelsen.

 

SPB Benchmark test score for graphics: (Hoyere tall er bedre)

 

Omnia: 5796.7

 

Touch HD: 1541.7

 

Xperia X1: 1675.5

 

Mere info om graphics ytelse for HTC HD og andre Basert paa samme chip sett.

 

En liten smakebit:

 

Video playback performance

 

branko.savic from xda-developers tested a video on multiple devices using CorePlayer 1.2.5. He used the optimal settings for each device. Here are the results:

 

* Samsung Omnia (Raw framebuffer): 442.74%

* HTC Universal (Direct Draw) 165.28%

* HTC Touch Pro: QTv display: 152.44%

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lekte nylig både med en HD og X1. HD er veldig imponerende mtp hvor mye teknologiske duppeditter den hadde, og skjermen var ganske imponerende. OS-et virket utrolig nok litt sluggish, det tok ofte tid før det skjedde noe. Telefonen kom rett ut av boksen så jeg vet ikke hva det kunne vært. Hovedproblemet er at selve telefonen er ganske stor, veldig PDA-aktig. TouchFLO var helt OK intuitivt, men de indre menyene var umulig å operere uten stylus.

 

Førsteinntrykket med X1 var at skjermen var ganske liten. Var veldig kronglete å manøvrere seg rundt siden alt var så smått. Tror jeg ville blitt lei av å måtte anstrenge meg hver gang jeg skulle lese eller skrive noe. Den var dog veldig responsiv. Alle telefonene har jo samme OS-et i bunn, så de gjør akkurat det samme i praksis.

 

Omnia har jeg ikke prøvd. Om den i størrelse er mellom HD og X1 ville jeg gått for den, den gjorde det også ganske bra hos amobil. Virker som et veldig bra kompromiss og det er derfor jeg sannsynligvis ville gått for den om jeg kunne velge mellom disse 3.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Lekte nylig både med en HD og X1. HD er veldig imponerende mtp hvor mye teknologiske duppeditter den hadde, og skjermen var ganske imponerende. OS-et virket utrolig nok litt sluggish, det tok ofte tid før det skjedde noe. Telefonen kom rett ut av boksen så jeg vet ikke hva det kunne vært. Hovedproblemet er at selve telefonen er ganske stor, veldig PDA-aktig. TouchFLO var helt OK intuitivt, men de indre menyene var umulig å operere uten stylus.

Jeg har ikke opplevd noe negativt med TF3D hittil. Alt er veldig responsivt og det har ikke hengt seg. Jeg veit ikke helt hva du legger i sluggish, men på min HD reagerer alt veldig raskt. Manøvrering i menyene går veldig kjapt, og jeg har sjelden venta mer enn to sekunder før et program åpnes. Litt morsomt at du sier det er et problem at telefonen er stor når du selv har Iphone, som er like stor men som har mindre skjerm. Du er vel også den eneste jeg har lest om som ikke har klart å bruke operativsystenet uten stylus. Dette er jo en av de aller letteste Windowsmobilene å bruke uten stylus.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd noe negativt med TF3D hittil. Alt er veldig responsivt og det har ikke hengt seg. Jeg veit ikke helt hva du legger i sluggish, men på min HD reagerer alt veldig raskt. Manøvrering i menyene går veldig kjapt, og jeg har sjelden venta mer enn to sekunder før et program åpnes. Litt morsomt at du sier det er et problem at telefonen er stor når du selv har Iphone, som er like stor men som har mindre skjerm. Du er vel også den eneste jeg har lest om som ikke har klart å bruke operativsystenet uten stylus. Dette er jo en av de aller letteste Windowsmobilene å bruke uten stylus.

 

Satt ikke med den i mer enn 10 minutter, så det erfaringen min må nesten bare ses på som et førsteinntrykk. Brukte stylusen både fordi det ikke var min telefon og av gammel vane. Er det uansett meningen at man skal bruke fingeren for å dra i scrollen? Så smale er nok ikke fingrene mine... :s

 

Jeg la min egen telefon ved siden av Touch HD og jeg syntes det var en merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
TouchFLO var helt OK intuitivt, men de indre menyene var umulig å operere uten stylus.

Øh, hvor store fingre har du? Jeg har store fingre, og greier å bruke WM-menyene uten problemer. Faktisk har jeg akkurat modifisert en del til å bli MINDRE de siste dagene, fordi jeg ikke trengte det så stort som det kom som default.

 

Edit: "Er det uansett meningen at man skal bruke fingeren for å dra i scrollen?" - å bruke scroll bar'en er alternativt. Man kan bla ved å dra hvor som helst på skjermen.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Satt ikke med den i mer enn 10 minutter, så det erfaringen min må nesten bare ses på som et førsteinntrykk. Brukte stylusen både fordi det ikke var min telefon og av gammel vane. Er det uansett meningen at man skal bruke fingeren for å dra i scrollen? Så smale er nok ikke fingrene mine... :s

 

Jeg la min egen telefon ved siden av Touch HD og jeg syntes det var en merkbar forskjell.

Jeg bruker tommelen på scrollbaren, og det fungerer veldig bra det. Er jo ikke værre enn å sette tommelen ved kanten på skjermen og dra den nedover. Man trenger jo ikke være innenfor de visuelle kantene. Ellers så kan man som nevnt over her sette tommelen hvor som helst, akkurat som på Iphone. Først sier du at det er umulig å bruke telefonen uten stylus, og nå sier du at sier du at du brukte stylus fordi det er en gammel vane og at det ikke var din telefon?

 

HD Omnia Iphone

Høyde 11.5 cm 11.2 cm 11.55 cm

Bredde 6.28 cm 5.69 cm 6.21 cm

Tykkelse 1.2 cm 1.25 cm 1.23

 

Jaggu er ikke Iphone større!

Lenke til kommentar
Per i dag finnes det vel heller ingen norsk utgave av Xperia. Det kan det jo være greit å være klar over.

 

Har ikke lest alle svarene så vet ikke om dette er besvart før, men SE Xperia X1 ble tilgjengelig i norsk versjon fra 05/01/09

Hei,

 

Denne kommer ikke før i slutten av februar eller i begynnelsen av mars ifølge Sony Ericsson. Leverandørene har fortsatt ubekreftet dato.

Lenke til kommentar
Per i dag finnes det vel heller ingen norsk utgave av Xperia. Det kan det jo være greit å være klar over.

 

Har ikke lest alle svarene så vet ikke om dette er besvart før, men SE Xperia X1 ble tilgjengelig i norsk versjon fra 05/01/09

Hei,

 

Denne kommer ikke før i slutten av februar eller i begynnelsen av mars ifølge Sony Ericsson. Leverandørene har fortsatt ubekreftet dato.

 

Sant, har ubekreftet dato på 23/01 hos min leverandør.

Lenke til kommentar
SPB Benchmark test score for graphics: (Hoyere tall er bedre)

 

Omnia: 5796.7

 

Touch HD: 1541.7

 

Xperia X1: 1675.5

 

Du er klar over at dette kommer av at oppløsningen på Omnia'en er såpass mye lavere enn på HD og Xperia?

 

Opplosningen er en del av dette ja, men kun en del..som du kan see er forskjellen ganske enorm...

 

Derfor fungere ogsaa Omnia med sin Marvell 624MHz CPU veldig bra og lar deg se film med hoy opplosning pa en tv skjerm.

 

Qualcomm 528Mhz CPU baserte apperater kommer gjerne med en egen dedikert grafikk chip for aa kunne yte hurtigere, men denne fungere kun "maximalt" med Apps spesielt laget med stotte for dette.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, dette har jeg kommet ganske langt på vei av!

 

Men er det noen som har erfaringer fra både Omnia og HD?

 

Jeg vet at jeg kommer til å surfe en del, både via 3G og Wifi, men da er jeg redd for at dette skal bli et problem med Omnia. :p

Hva slags nettleser bruker Omnia, forresten? :)

 

 

-ER

Lenke til kommentar
På hvilken måte er Touch Pro en svak telefon?

Det er personlig

Jeg misstrivdes noe helt for jævlig med denne telefonen

Og da hjelper det ikke at den er stygg og et mareritt å bruke i tilegg

 

Min følelese er at X1 til tross for småbugs(som snart er å fikse på kommende oppdatering) er et lysår fremfor Pro på alle måter

Jeg solgte/gav vekk Proen etter en liten uke

 

Hd lekte jeg litt med her om dagen,mangler som sagt vesentlige ting som kameralys og tastatur, er eeeenormt stor og flott å surfe med(og har en genial aksjekurs sak) men nei takk

Foruten X1 som jeg mener er den totalt beste i dette segmentet så kommer Omnia på en fin 2 plass(selv om jeg nok ikke kommer til å handle den heller)

Lenke til kommentar
På hvilken måte er Touch Pro en svak telefon?

Det er personlig

Jeg misstrivdes noe helt for jævlig med denne telefonen

Og da hjelper det ikke at den er stygg og et mareritt å bruke i tilegg

 

Min følelese er at X1 til tross for småbugs(som snart er å fikse på kommende oppdatering) er et lysår fremfor Pro på alle måter

Jeg solgte/gav vekk Proen etter en liten uke

 

Hd lekte jeg litt med her om dagen,mangler som sagt vesentlige ting som kameralys og tastatur, er eeeenormt stor og flott å surfe med(og har en genial aksjekurs sak) men nei takk

Foruten X1 som jeg mener er den totalt beste i dette segmentet så kommer Omnia på en fin 2 plass(selv om jeg nok ikke kommer til å handle den heller)

 

Mener du at du setter X1 som nr1, Omnia som nr2 og HD som nr3, eller misforstod jeg? :p

 

- ER

Lenke til kommentar
SPB Benchmark test score for graphics: (Hoyere tall er bedre)

 

Omnia: 5796.7

 

Touch HD: 1541.7

 

Xperia X1: 1675.5

 

Du er klar over at dette kommer av at oppløsningen på Omnia'en er såpass mye lavere enn på HD og Xperia?

 

Opplosningen er en del av dette ja, men kun en del..som du kan see er forskjellen ganske enorm...

 

Derfor fungere ogsaa Omnia med sin Marvell 624MHz CPU veldig bra og lar deg se film med hoy opplosning pa en tv skjerm.

 

Qualcomm 528Mhz CPU baserte apperater kommer gjerne med en egen dedikert grafikk chip for aa kunne yte hurtigere, men denne fungere kun "maximalt" med Apps spesielt laget med stotte for dette.

Jeg har enda ikke sett noen kilder på det du sier og tallene dine? Og mtp. at HD har fire ganger så høy oppløsning så er vel ikke forskjellene så store allikevel? De tallene man får i den testen er ikke representative for å kjøre på en annen skjerm med høyere oppløsning.

 

 

Jeg vet at jeg kommer til å surfe en del, både via 3G og Wifi, men da er jeg redd for at dette skal bli et problem med Omnia. :p

Hva slags nettleser bruker Omnia, forresten? :)

Alle nyere Windowstelefoner bruker vel Opera Mobile. Som det er skrevet i mange tester finnes det ingen mobiltelefon som er bedre å surfe på enn HD. Den største fordelen med HD er jo at man fint kan få hele nettsida inn på skjermen uten at man trenger å scrolle, og uten at man trenger å zoome inn for å klare å lese det som står der.

 

 

På hvilken måte er Touch Pro en svak telefon?

Det er personlig

Jeg misstrivdes noe helt for jævlig med denne telefonen

Og da hjelper det ikke at den er stygg og et mareritt å bruke i tilegg

 

Min følelese er at X1 til tross for småbugs(som snart er å fikse på kommende oppdatering) er et lysår fremfor Pro på alle måter

Jeg solgte/gav vekk Proen etter en liten uke

 

Hd lekte jeg litt med her om dagen,mangler som sagt vesentlige ting som kameralys og tastatur, er eeeenormt stor og flott å surfe med(og har en genial aksjekurs sak) men nei takk

Foruten X1 som jeg mener er den totalt beste i dette segmentet så kommer Omnia på en fin 2 plass(selv om jeg nok ikke kommer til å handle den heller)

For meg er det motsatt. Jeg foretrekker Touch Pro framfor X1. Jeg syntes ikke tastaturet til X1 er så veldig behagelig å bruke fremfor TP sitt, blant annet mangler det piltaster, noe som gjør at man må flytte tommelen opp til den andre halvdelen av telefonen. I tillegg syns jeg det blir mer tungvinnt med panelene fremfor TouchFLO. Jeg veit ikke hva du mener med at X1 er flere lysår foran TP siden de kjører samme operativsystem, og at det i hovedsak er panelene, skjermen og tastaturet som skiller de fra hverandre.

 

Hva angår kameralys så skjønner jeg ikke hvorfor så mange legger seg så mye oppi dette? Man får en diodelykt til å henge på nøkkelknippet til en veldig billig penge som er bedre enn mange av disse diodelyktene som er integrert i forskjellige telefoner. Det er også veldig få av disse med "skikkelig" blitz som tar greie bilder i mørket. Bildene blir riktignok bedre i mørket med et lys, men på de aller fleste telefoner er bildene fortsatt temmelig dårlig med mindre det er tatt på veldig kort avstand. I dagslys så tar HD gode bilder til en mobiltelefon å være. Savner man kameralys så kan man kjøpe seg ei lita lykt å holde ved siden av telefonen. Jeg har ei lita ei til 20 kr med 5 dioder som lyser veldig mye bedre enn diodelyktene i forskjellige telefoner. Allikevel blir ikke bildene gode i mørket samme nesten hvilken telefon man bruker.

Lenke til kommentar

Fordi å gå med en separat lommelykt er enormt upraktisk? Det er definitivt en kjedelig mangel. Poenget er at f.eks. HD tar elendige bilder i dunkel belysning, hvor en dual-LED eller fortrinnsvis xenon-blits hadde gitt et MYE bedre resultat. Står man med en separat enhet for å lyse har man én hånd til å betjene telefonen, som vil si at det er vanskeligere å holde helt stødig.

Lenke til kommentar
SPB Benchmark test score for graphics: (Hoyere tall er bedre)

 

Omnia: 5796.7

 

Touch HD: 1541.7

 

Xperia X1: 1675.5

 

Du er klar over at dette kommer av at oppløsningen på Omnia'en er såpass mye lavere enn på HD og Xperia?

 

Opplosningen er en del av dette ja, men kun en del..som du kan see er forskjellen ganske enorm...

 

Derfor fungere ogsaa Omnia med sin Marvell 624MHz CPU veldig bra og lar deg se film med hoy opplosning pa en tv skjerm.

 

Qualcomm 528Mhz CPU baserte apperater kommer gjerne med en egen dedikert grafikk chip for aa kunne yte hurtigere, men denne fungere kun "maximalt" med Apps spesielt laget med stotte for dette.

Jeg har enda ikke sett noen kilder på det du sier og tallene dine? Og mtp. at HD har fire ganger så høy oppløsning så er vel ikke forskjellene så store allikevel? De tallene man får i den testen er ikke representative for å kjøre på en annen skjerm med høyere oppløsning.

 

 

Jeg vet at jeg kommer til å surfe en del, både via 3G og Wifi, men da er jeg redd for at dette skal bli et problem med Omnia. :p

Hva slags nettleser bruker Omnia, forresten? :)

Alle nyere Windowstelefoner bruker vel Opera Mobile. Som det er skrevet i mange tester finnes det ingen mobiltelefon som er bedre å surfe på enn HD. Den største fordelen med HD er jo at man fint kan få hele nettsida inn på skjermen uten at man trenger å scrolle, og uten at man trenger å zoome inn for å klare å lese det som står der.

 

....

 

Ok, takk (:

 

- ER

Lenke til kommentar
Fordi å gå med en separat lommelykt er enormt upraktisk? Det er definitivt en kjedelig mangel. Poenget er at f.eks. HD tar elendige bilder i dunkel belysning, hvor en dual-LED eller fortrinnsvis xenon-blits hadde gitt et MYE bedre resultat. Står man med en separat enhet for å lyse har man én hånd til å betjene telefonen, som vil si at det er vanskeligere å holde helt stødig.

Det var bare et forslag til en billig løsning på problemet. Problemet med kameralysene/blitzene på de aller, aller fleste telefoner er at de ikke lyser nok og langt nok. hjelper lite med lys/blitz hvis bildet uansett blir elendig når man er mer enn èn meter unna det man tar bilde av. Selv om Omnia og X1 har lys, blir allikevel bildene dårlige. Dette har de fått dårlig kritikk for i tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...