Gå til innhold

Ny mobil - X1, Touch HD eller Omnia?


Big Apple

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå merker jeg at det er på tide å bytte ut min Nokia N76, og da har jeg lyst på en mobil med touchskjerm!

De jeg har sett på er Sony Ericsson Xperia X1, Samsung Omnia og HTC Touch HD.

Jeg har helst lyst på en telefon med høy oppløsning, som man kan se film på og surfe bra på nettet med. Og når jeg leser tester, så sies det at Omnia har ganske dårlig oppløsning, men blir dette et problem hvis man skal se film e.l.?

HTC Touch HD virker det som om er litt vel avansert, men det er vel egentlig ikke så farlig, man setter seg jo inn i det, og så har man jo forumet her! Det er vel egentlig denne telefonen jeg har mest lyst på da.. :D

Sony Ericsson Xperia X1 har jeg ikke funnet på Telenor sine sider

enda, men er det noen som vet når den kommer dit?

Hvis noen har noen erfaringer med én eller fler av disse telefonene her, så kan dere godt fortelle litt! :)

Her er det jeg trenger..

Funksjoner:

-Kalender: Ja.

-GPRS: Ja.

-Email klient: Ja, mulighet for fler?

 

Form:

-Format: "Flat"

-Vekt: Ikke viktig.

-Sprut/støtsikker: Neitakk.

 

Skjerm:

Fargeskjerm

-Størrelse på skjerm: Helst stor

-Touchscreen: JA

 

Pris:

-Ikke viktig her :p

-Abonnement: Telenor, something. Superpluss/ Djuice Control e.l.

 

Diverse:

-Merke: HTC, SE eller Samsung

-Kamera: Ja.

-Videokamera: Ikke så viktig

-Symbian: -

-Infrarød port: Ikke viktig

-Blåtann (Bluetooth): JA

-Minne: Ikke viktig, bruker minnekort

-Minnekort?: Ja

-MP3: Kan vel være greit å kunne spille litt musikk

-Triband: Hvis det er noe man trenger for å surfe e.l.:p

-UMTS/3G: Ja

-Wlan: Ja

-GPS: JA

- Instant Messenger [Tjenester alá MSN etc.]: Kan installeres etterpå

-Radio: Ikke viktig

-Bruksområder: Ringer, sender sms, mms, tar bilder, ser på film, GPS,

kan godt installere programmer etterpå, e-post, Kan godt være smart-telefon :)

Takk for svar!

 

EDIT: Fant en mal for funskjoner :)

 

EDIT 2: Nå er jeg nesten helt sikker på at det står i mellom Omnia og HD. :p

Endret av Hæppi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tre mobilene du her nevner er så godt som like. Alle sammen kjører Windows Mobile 6.1. I tillegg så kommer både Touch HD og Xperia X1 fra samme produsent; HTC.

 

Sett bort fra dette så ville jeg ha tatt en tur ned til en forhandler og kikket på mobilene for å få opplevd dem "live", da det nok er dette som vil være den største forskjellen mellom dem.

 

Personlig så har jeg Touch HD, men etter å ha hatt den en stund så lurer jeg på om at jeg ville ha valgt Omnia hvis jeg skulle ha valgt i dag.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det er det nok ikke.

 

Skjermen er noe mindre, og har lavere oppløsning enn X1/HD, men dette er ikke utelukkende negativt, da man får lengre batteritid (og lengre filmtid) med en lavere spesifisert skjerm.

 

Når jeg foretrekker Omnia så skyldes dette totalpakken med byggekvalitet, materialer og menysystemet deres. Prøv det så ser du om du er enig eller ikke... :)

 

I bunnen ser de alle dønn like ut uansett. Menysystemene som de har lagt oppå er bare en applikasjon som du kan slå av / laste ned alternativ versjon av. (Du kan f.eks. kjøre Xperia Panels på Touch HD eller Omnia. De driver og jobber med en fungerende versjon på xda-developers.com...)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Alle telefonene er omtrent like avanserte. Det største minuset med Samsungen er at den ikke har vanlig USB-kontakt. Den mangler også 3,5 mm minijack kontra Touch HD, samt at den ikke har stylusen integrert i telefonen. Skjermtastaturet dekker også veldig mye av skjermen på Omnia. Disse manglene, samt dårligere skjerm, var grunnen til at jeg valgte HD. Siden HD har langt høyere oppløsning egner den seg også bedre til å surfe med.

 

Per i dag finnes det vel heller ingen norsk utgave av Xperia. Det kan det jo være greit å være klar over.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Fordelene med Omnia er at den er litt mindre, har (trolig) bedre batteritid, har bedre kamera, spesielt til video, og en bedre GPS-løsning. HD har større og skarpere skjerm, bedre til å se film og surfe (om man ser bort fra batteritiden), har antakelig bedre tastaturløsning innebygget og har standardkontakter.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte først X1, etter et par dager så ble den byttet i en Touch HD.

 

Likte ikke tastatur saken på X1 + SE panelene var ganske kjipe i forhold til Touch Flo 3d saken. Batteri osv er vel nesten likt på X1/HD.

Man kan jo legge inn TouchFlo 3D selv.

 

Åja. Men var tastaturet vanskelig å skrive med?

 

-ER

Jeg syns det er lett å skrive med tastaturet, tar kanskje ett par dager å bli vant til det.

Lenke til kommentar

Jeg har en Omnia. Alle er i og for seg like siden de kjører WM 6.1. Dersom du vil ha fulltastatur burde du velge Xperia (lettere å skrive, men blir myye tykkere + HTC Touch Pro sitt tastatur er bedre å skrive på). HTC Touch HD har jo fantastisk stor skjerm, noe som er veldig bra til surfing. Minijack er helt klart en fordel. Det følger med adapter til Omnia, men jeg har en ekstra klump i lommen (pluss utgangen er på siden istedet for på bunnen). Jeg har imidlertid brettet sammen adapteren med en strikk så det blir ikke metervis med ledning, kun litt mer klumpete.

 

Når det kommer til skjermoppløsningen, synes jeg ikke du bør tenke for mye på det. Jeg stilte akkurat det samme spørsmålet da jeg valgte mellom de samme tre pluss noen til. Jeg ville også bruke telefonen masse til film. Man merker ikke noe til dette når det gjelder film! Dette er fordi oppløsningen på filmen ikke er særlig høy uansett (tro det eller ei!) På den andre siden merker man litt til den dårlige oppløsningen når man ser på høyoppløste bilder og ellers på telefonen. Men hvem stirrer og beundrer menyene? Når det gjelder nettleseren fungerer dette utmerket på Omnia. Man må zoome inn for å lese, men dette ser jeg ikke som et stort minus. Den dårligere skjermoppløsningen gjør at batteriet varer lengre.

 

Omnia kommer med TV-out (TV-out ledning 50kr tillegg). Jeg vet ikke om de andre kommer med det, men dette er ihvertfall et stort pluss. Ta med Omniaen og ledning til venner og se film. Slipp å brenn DVD, bare koble tlf til tv. Jeg synes ihvertfall det var nyttig.

 

Omnia skiller seg ut og har det desidert beste kameraet, det var en av grunnene til at jeg kjøpte Omnia. I tillegg kommer det med støtte for divx ut av esken, så du slipper å laste ned egne program. Jeg så at GPS var viktig for deg. Omnia som GPS virker meget bra! Det følger med kart over hele norden og Route 66-programmet er veldig bra. Jeg vet ikke om de andre har medfølgende kart, men tror ikke det?

 

Til slutt er det viktig å tenke på størrelsen. X1 er kanskje litt tykk, mens HD kanskje er litt stor? Jeg er ihvertfall fornøyd med min Omnia. Som det er sagt litt lenger oppe, bør du gå innom en forhandler om prøve telefonene før du bestemmer deg. Håper dette hjalp deg litt på veien. Lykke til!

 

EDIT: Tastatur bør du ikke tenke på. Med WM laster du ned tastaturet som passer for deg. Selv har jeg Spb keyboard, fungerer meget bra! Men når jeg tar tastaturet i fullskjerm, er det litt vanskelig å rekke alle tastene med tommelen siden det er så stor overflate. Hvordan er dette med HTC Touch HD med den store skjermen?

Endret av Marcyss
Lenke til kommentar

Denne artikkelen bør du lese, så kanskje du blir litt klokere! :)

 

Der kan du også se forskjellen på de forskjellige oppløsningene:

P3NpemU9b3JnJmlkPTI3MTU1MyZ0eXBlPTE.jpg

 

 

Når det kommer til skjermoppløsningen, synes jeg ikke du bør tenke for mye på det. Jeg stilte akkurat det samme spørsmålet da jeg valgte mellom de samme tre pluss noen til. Jeg ville også bruke telefonen masse til film. Man merker ikke noe til dette når det gjelder film! Dette er fordi oppløsningen på filmen ikke er særlig høy uansett (tro det eller ei!) På den andre siden merker man litt til den dårlige oppløsningen når man ser på høyoppløste bilder og ellers på telefonen. Men hvem stirrer og beundrer menyene? Når det gjelder nettleseren fungerer dette utmerket på Omnia. Man må zoome inn for å lese, men dette ser jeg ikke som et stort minus. Den dårligere skjermoppløsningen gjør at batteriet varer lengre.

 

Omnia kommer med TV-out (TV-out ledning 50kr tillegg). Jeg vet ikke om de andre kommer med det, men dette er ihvertfall et stort pluss. Ta med Omniaen og ledning til venner og se film. Slipp å brenn DVD, bare koble tlf til tv. Jeg synes ihvertfall det var nyttig.

Nå veit ikke jeg hvilken film du prater om, men normalt er da oppløsningen høyere enn 240x400. Og jeg vil tro bildekvaliteten blir passe dårlig når den blåses opp på en stor tv. Så jeg ville nok vært litt forsiktig med å påstå at Omnia erstatter dvd-spilleren. :p

 

En annen ting med høy oppløsning er at man får mye mer informasjon på samme flate. Dermed blir det mindre scrolling og zooming. Den lave skjermoppløsningen til Omnia fører også til at skjermtastaturet dekker vel mye av skjermen, slik at det blir lite man ser av motpartens melding man svarer på ved skriving av sms.

 

 

Omnia skiller seg ut og har det desidert beste kameraet, det var en av grunnene til at jeg kjøpte Omnia. I tillegg kommer det med støtte for divx ut av esken, så du slipper å laste ned egne program. Jeg så at GPS var viktig for deg. Omnia som GPS virker meget bra! Det følger med kart over hele norden og Route 66-programmet er veldig bra. Jeg vet ikke om de andre har medfølgende kart, men tror ikke det?

Så mye skiller den seg vel ikke akkurat ut på kamerasiden, ihvertfall ikke i forhold til HD? I god belysning har vel kameraet til HD kanskje fått hakket bedre kritikk, ellers har jo Omnia fotolys, uten at det hjelper til med å lage bildekvaliteten god. Hva Amobil og mobilen skriver om kameraene kan dere lese her:

 

Amobil om HD:

 

Fem megapiksler

 

Kameraet på telefonen tar bilder i inntil fem megapikslers oppløsning. Det har autofokus, men mangler kameralys eller blits. Dette gjør at det blir vanskelig å ta bilder i dårlig lys, fordi bildet for det første blir veldig mørkt, men også fordi kameraet da får problemer med å fokusere. Det er generelt bare å glemme å ta bilder i dunkel belysning.

 

I dagslys under skyfri himmel blir ikke bildene så aller verst. HTC har dog ikke vært kjent for sine gode mobilkameraer, og Touch HD er ikke telefonen som vil endre dette ryktet. Dette er altså ikke en telefon du kjøper primært fordi du skal ha en god kameratelefon.

 

Når det er sagt, så er det morsomt å bruke kameraet. Søkeren fyller hele skjermen, og du knipser bildet ved å trykke på et utløserikon. Det er ikke en totrinns tast som lar deg fokusere før du tar bildet. Alt gjøres i én operasjon.

 

Velg fokus

 

For å kompensere for skikkelig fokuskontroll kan du selv velge hvor i motivet kameraet skal fokusere. Dersom du for eksempel tar bilde av en person som står til høyre i bildet kan du trykke på personen på skjermen, så vil fokuspunktet flytte seg dit. Dermed blir personen skarp, mens bakgrunnen blir uklar.

 

Kvaliteten på bildene du tar med kameraet varierer veldig. Dersom det er godt lys og motivet ikke beveger seg blir bildene gode nok til at de kan brukes til mer enn MMS. I dårlig lys, når det er overskyet og innendørs blir det fort mye støy. Touch HD er ikke verre enn kameramobiler flest, men vi kunne ønsket oss bedre bilder på en såpass dyr telefon som dette tross alt er.

 

Touch HD tar også opp video i 320 x 240 pikslers oppløsning. Opptakene holder grei kvalitet, men kan ikke konkurrere med telefoner som LG KU990 eller Nokia N96.

 

 

 

Mobilen om HD:

 

 

Kameraet på HTC Touch HD kan ta bilder med 5 megapiksler oppløsning, og med tanke på hvilke andre egenskaper telefonen har, hadde vi en del forventninger til kameraet. Men dette er et typisk godværskamera, uten innbygget fotolys. Innendørs fungerer kameraet rett og slett dårlig. Utendørs, derimot, fungerer det bra.

 

 

 

Amobil om Omnia:

 

 

I900 er utstyrt med et fem megapikslers kamera. Det har autofokus, slik at du kan få skarpe bilder på kort og lang avstand. Blits finnes ikke, men Samsung har funnet plass til et kameralys.

 

Du kan geomerke bildene dine, men i motsetning til andre telefoner må du ha GPS-posisjon før du kan åpne kameraet. Dette er upraktisk, og fører til at vi ikke tar funksjonen i bruk.

 

De fleste innstillingene er lett tilgjengelige rett i kamerasøkeren, så det er enkelt å skru av og på kameralyset, skifte til makromodus, endre scenevalg og annet. Telefonen har også en tostegs utløsertast, som du trykker halvveis ned for å fokusere og helt ned for å ta bildet.

 

Det er dessverre slik at flere megapiksler ikke nødvendigvis betyr bedre bildekvalitet. Det synes ganske tydelig på I900. Bildene har en tendens til å bli blasse, og med mindre det er knall blå himmel og sol har kameraet en klar tendens til å eksponere for lenge. Det gjør at motivet blir uklart.

 

I tillegg har fargene en tendens til å bli litt feil, slik at resultatet rett og slett ser litt merkelig ut.

 

Kameralyset skal hjelpe til når det er dårlig lys. Dessverre blir bildene for det meste utbrente når vi bruker dette lyset. Lang eksponering sørger også for at det praktisk talt er umulig å få skarpe bilder i dårlig lys, selv når du aktiverer bildestabilisatoren.

Søkeren er oversiktlig og lettbrukt.

Søkeren er oversiktlig og lettbrukt.

 

Vi har fått beskjed fra Samsung om at vårt eksemplar av telefonen er utstyrt med en tidlig utgave av programvaren til telefonen (i900XBHJ2/XBHJ1, i900XBHI3), Så det kan være at problemene skyldes dette og vil bli rettet i en senere oppdatering.

 

Problemene vi opplever med I900 sitt kamera er ganske symptomatiske for mobilkameraer. Vi tror derfor at mesteparten skyldes dårlig optikk og liten bildebrikke. Samsung kan gjøre forbedringer, men så lenge de fysiske forutsetningene ikke er bedre vil neppe bildekvaliteten bli så voldsomt mye bedre heller.

 

Vi skal dog understreke at det i godt lys absolutt er mulig å ta skarpe bilder, men kameraet er ikke noen markedsleder.

 

Høyopplst video

 

Det er for øvrig også mulighet for å ta opp video, og telefonen støtter opptak i inntil 640 x 480 pikslers oppløsning med 30 bilder i sekundet. Kvaliteten blir ikke så aller verst i dagslys, men med innendørsbelysning blir det i det hele tatt ganske grøtete. Her kan telefonen trå støttende til med kameralys, uten at resultatet blir så mye bedre.

 

Du kan også ta opp video i 120 bilder i sekundet. Dette gjør at du kan fange øyeblikk og spille dem av i sakte kino. Akkurat den funksjonen er en av grunnen til at vi er så glade i LG KU990, og vi syns det fungerer bra også på I900. Modusen er kun tilgjengelig i 320 x 240 pikslers oppløsning.

 

 

 

Mobilen om Omnia:

 

 

Å ta bilder er enkelt, og kameraet har 5 megapiksler oppløsning. Bildekvaliteten er ikke den beste vi har opplevd, og særlig i dårlig lys opplever vi at bildene har dårlig kontrast.

 

Du kan også filme med VGA-oppløsning (480x640 punkte3r, 15 bilder per sekund) eller QVGA (240x320, 30 bilder per sekund). Telefonen er DivX-sertifisert, men kan ikke filme til DivX-formatet, slik LGs KU990 kan.

 

 

 

Testene nevner forøvrig at Omnia er DivX sertifisert men at den mangler avspillingsprogramvare. Hva er egentlig korrekt? :p Uansett så er det ikke værre enn å installere TCPMP, CorePlayer, DivX player eller liknende, så det er vel uansett ingen big deal. :)

 

EDIT: Tastatur bør du ikke tenke på. Med WM laster du ned tastaturet som passer for deg. Selv har jeg Spb keyboard, fungerer meget bra! Men når jeg tar tastaturet i fullskjerm, er det litt vanskelig å rekke alle tastene med tommelen siden det er så stor overflate. Hvordan er dette med HTC Touch HD med den store skjermen?

Tasting fungerer godt vil jeg påstå. Jeg skriver meldinger nesten like fort på HD som jeg gjør med et fysisk tastatur.

 

Ellers kan jeg jo si det at HD kombinert med TomTom 7 (som man finner på XDA-developers.com) fungerer ypperlig. Dette fungerer bedre som bilnavigsjon enn den dedikerte Sony GPS'en min far har.

 

Før den norske versjonen av Xperia kommer tror jeg nok jeg ville valgt Touch Pro fremfor denne, mest pga. tastaturet. En annen ting er jo at det nå er oppdaget problemer i form av sprekker på Xperia. Bortsett fra dette er jo Xperia en kjempetelefon, med hakket større skjerm, høyere oppløsning og bedre batterilevetid enn Touch Pro, samt 3,5 mm minijackutgang. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

xperia valgte jeg

Den har tastatur,noe annet finnes ikke aktielt for meg

Se har også veldig bra batteri,tviler på om omnia matcher det

Omnia er pen, det er ikke hd,men omnia suger til seg riper og har en del andre svakheter nevnt overnfor

om hd er en like svak telefon som pro er det bare å holde seg langt borte

Lenke til kommentar
Omnia kommer med TV-out (TV-out ledning 50kr tillegg). Jeg vet ikke om de andre kommer med det, men dette er ihvertfall et stort pluss. Ta med Omniaen og ledning til venner og se film. Slipp å brenn DVD, bare koble tlf til tv. Jeg synes ihvertfall det var nyttig.
Nå veit ikke jeg hvilken film du prater om, men normalt er da oppløsningen høyere enn 240x400. Og jeg vil tro bildekvaliteten blir passe dårlig når den blåses opp på en stor tv. Så jeg ville nok vært litt forsiktig med å påstå at Omnia erstatter dvd-spilleren.

 

240X400 er kun opplosningen naar du ser direkte paa mobil skjermen pa Omnia.

 

Naar du bruker tv ut saa har den opplosning i henhold til film og software brukt til avspilling...Saa ja den fungerer ypperlig som en portabel film avspiller med tilnaermet DVD kvalitet. :D

 

En artig kuriositet er at grunnet bla. kraftigere processor saa har Omnia nesten dobbelt saa hoye benchmark score for film avspilling med CorePlayer en Touch HD og Xperia X1 :cool:

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar

Huff og huff. Dette blir bare vanskeligere og vanskeligere. Men siden jeg ikke tenker så fælt på kamera, burde jeg kanskje velge HD da? Men virker ikke den litt stor å ha i lommen, eller er det ikke noe særlig forskjell fra iPod Touch kanskje, bortsett fra tykkelsen?

Jeg har siklet veldig på Omnia, mye på grunn av Widgetene man bruker, men jeg vet ikke hva andre synes?

Men jeg har bestemt meg for å ha enten HD eller Omnia, ikke Xperia :p

 

Igjen: Takk for alle svar!

 

-ER

Lenke til kommentar
Omnia kommer med TV-out (TV-out ledning 50kr tillegg). Jeg vet ikke om de andre kommer med det, men dette er ihvertfall et stort pluss. Ta med Omniaen og ledning til venner og se film. Slipp å brenn DVD, bare koble tlf til tv. Jeg synes ihvertfall det var nyttig.
Nå veit ikke jeg hvilken film du prater om, men normalt er da oppløsningen høyere enn 240x400. Og jeg vil tro bildekvaliteten blir passe dårlig når den blåses opp på en stor tv. Så jeg ville nok vært litt forsiktig med å påstå at Omnia erstatter dvd-spilleren.

 

240X400 er kun opplosningen naar du ser direkte paa mobil skjermen pa Omnia.

 

Naar du bruker tv ut saa har den opplosning i henhold til film og software brukt til avspilling...Saa ja den fungerer ypperlig som en portabel film avspiller med tilnaermet DVD kvalitet. :D

 

En artig kuriositet er at grunnet bla. kraftigere processor saa har Omnia nesten dobbelt saa hoye benchmark score for film avspilling med CorePlayer en Touch HD og Xperia X1 :cool:

Han skreiv jo

Jeg ville også bruke telefonen masse til film. Man merker ikke noe til dette når det gjelder film! Dette er fordi oppløsningen på filmen ikke er særlig høy uansett (tro det eller ei!)

Hvis filmen virkelig ikke har høyere oppløsning enn skjermen kan den umulig bli bra på en stor tv. Og har filmen høyere oppløsning enn skjermen er det klart at man ser forskjell.

 

Har du noen kilder på at prosessoren er kraftigere og at Omnia scorer dobbelt så høyte i benchmark? Marvellprosessoren har litt høyere frekvens enn Qualcomm'en som sitter i HD, men når sier nødvendigvis ikke det så mye om ytelsen. Jeg vil dog tro grafikkbrikken har mer å si på videoytelsen.

 

 

Huff og huff. Dette blir bare vanskeligere og vanskeligere. Men siden jeg ikke tenker så fælt på kamera, burde jeg kanskje velge HD da? Men virker ikke den litt stor å ha i lommen, eller er det ikke noe særlig forskjell fra iPod Touch kanskje, bortsett fra tykkelsen?

Jeg har siklet veldig på Omnia, mye på grunn av Widgetene man bruker, men jeg vet ikke hva andre synes?

Men jeg har bestemt meg for å ha enten HD eller Omnia, ikke Xperia :p

 

Igjen: Takk for alle svar!

 

-ER

HD er ørlite grann høyere og breie enn Ipoden, og 3,5 mm tykkere. Siden HD er såpass tynn uansett så tviler jeg på at du vil merke noen forskjell. Som sagt valgte jeg HD foran OMnia på grunn av at Omnia ikke har vanlig USB-kontakt. Den mangler også 3,5 mm minijack kontra Touch HD, samt at den ikke har stylusen integrert i telefonen. Skjermtastaturet dekker også veldig mye av skjermen på Omnia. Den har også mindre skjerm med veldig mye lavere oppløsning, noe som gjør at HD egner seg bedre til å surfe med. Undertekst på filmer blir også mye lettere leselig på HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...