Gå til innhold

Oppgraderte ram, men ingen forskjell...

TRD4U

Anbefalte innlegg

Nylig satte jeg inn en ekstra DDR-RAM brikke (512MB PC2700) i min PC, som fra før hadde disse spesifikasjonene:

2,53 Ghz Intel Pentium D prosessor

512 MB DDR RAM (PC3200, tror jeg. :roll: )

40 GB SATA disk

Et sugent skjermkort, innebygget, som trekker 16MB RAM fra hovedminnet i maskinen, ingen forskjell om jeg økte den delte mengden RAM til 64MB.

Jeg kjører Vista Business og før oppgraderingen slet maskinen med å spille .wmv filer. De hakket rett og slett og var umulig å se på. Da jeg håpefullt skulle se om det hadde blitt noe bedre etter å ha dobblet mengden ram, ble jeg skuffet. Ingen forskjell! Jeg tror det fungerer med Windows XP, men vil jo helst brukte Vista.

Må jeg gi opp Vista og legge inn XP eller må jeg reinnstallere Vista for å se noen forskjell? Finnes det noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har litt treig maskinvare til å kjøre vista, men det burde da gå såvidt. Du kan bruke vLite for å gjøre Vista lettere, eller du kan prøve å reinstallere. Å øke rammen gjør ikke maskinen i seg selv raskere, og 512 MB burde være nok til å spille av .wmv-filer.

Det kan også bli et (stort) problem at du blander hastighet på ram(PC3200 og 2700).

Jeg ville satsa på å reinstallere vista og alle drivere.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hadde samme problem selv ved avspilling av HD-filmer (1080p). Selv med dobbelkjerneprosessor og 2GB RAM så hakket det i Vista. Løsningen min ble å installere XP. Da gikk alt helt fint.

Noe jeg merket i Vista var at harddisken jobbet konstant! Jeg fant aldri ut av hva den jobbet med, og jeg fikk den ikke til å stoppe. Jeg skrudde av alt av indeksering og automatisk defragmentering uten at det hjalp. Filmene kunne gå sånn tålig greit en bitteliten stund og så gikk harddisken amok og filmen stoppet nesten helt opp. I XP jobbet ikke harddisken før jeg ba om det. :p

Lenke til kommentar

Hei trådstarter. Med de spesifikasjonene der så tror jeg heller at du burde donere den maskinen til en i elreturtråden og heller se litt fremover.

Komplett.no har flere gode eksempler på rimelige maskiner som gir deg grei valuta for pengene. En ny maskin er en lagtidsinvestering.

Selv var jeg på nippet til å bestille en ny maskin i går. Det var en komplett new generation pc eller noe sånt.

Du får heller revurdere hva du har lyst til. Spille WMA filer eller bruke pcen din?

Man må oppgradere en gang :)

Post en liten forespørsel i "Hjelp jeg skal ha ny pc!" og spesifiser hva du skal bruke maskinen din til og hva slags budsjett du skal ha.

Men som de andre foreslår så er det ikke dumt å prøve reinstallering før du går så langt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei SpecialForce. Dette synes jeg var et usakelig innlegg. :yucky: Istedet for å komme med tips eller hjelp til problemet mitt, oppfordrer du meg til å kaste ut pcen. Det er helt uaktuelt. Her fronter du en "bruk-og-kast"-kultur samfunnet og kloden idag ikke tåler. Dersom du ikke har tips til meg, så er det jo veldig enkelt å bare la være å poste noe. :no:

Lenke til kommentar

Beklager men slik er det i PC verdenen.

Noe mye mer RAM vil ikke alltid gi en heftig boost når resten av systemet henger etter.

Om du ikke vil sende maskinen i en el retur så kan du gjøre som jeg gjør, drive kirkegård :p

Nyttig er det til tider siden det gir deg deler som du kan feilsøke med senere.

Den største synderen hos deg er CPUen, og HKet ditt sliter vell med støtte for nyere Core 2 CPUene så da må du ha nytt.

Og da kan du like så godt skrote RAM, HK og CPU.

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde 2,53 GHz var mye :cry: . Jeg driver nok litt kirkegård jeg også ja. Har vært oppe i 13 PC'er, de fleste mye svakere og eldre enn den her omtalte. Men gøy er det, den gleden kan ingen ta i fra meg :love: .

PS: Må kommentere dine antall innlegg. Ett til (på dette tidspunkt) så treffer du akkurat 2009 gitt. :lol:

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde 2,53 GHz var mye :cry: . Jeg driver nok litt kirkegård jeg også ja. Har vært oppe i 13 PC'er, de fleste mye svakere og eldre enn den her omtalte. Men gøy er det, den gleden kan ingen ta i fra meg :love: .

PS: Må kommentere dine antall innlegg. Ett til (på dette tidspunkt) så treffer du akkurat 2009 gitt. :lol:

@Din PS: Heh, har aldri tittet på innleggs tallet mitt... Jaja.

Vell 2.53 GHz er ok OM du har Core arkitektur.

Dessverre har du gammel Netburst basert Pentium og her er de mye tregere per klokke enn nyere og mer moderne Core arkitekturen er.

Blant annet skyldes det at Intel har slått sammen noen funksjoner slik at flere operasjoner kan utføres.

Lenke til kommentar
Hei SpecialForce. Dette synes jeg var et usakelig innlegg. :yucky: Istedet for å komme med tips eller hjelp til problemet mitt, oppfordrer du meg til å kaste ut pcen. Det er helt uaktuelt. Her fronter du en "bruk-og-kast"-kultur samfunnet og kloden idag ikke tåler. Dersom du ikke har tips til meg, så er det jo veldig enkelt å bare la være å poste noe. :no:

Hvor i mitt innlegg oppfordrer jeg til bruk og kast? Hvis du tar på deg linsene dine igjen så ser du at jeg ønsker at du heller gir bort maskinen til en forumbruker. Som de andre i tråden sier så har du en maskin som er ganske treg. Det er faktisk ikke usaklig og fortelle deg hvilke muligheter du har. Pass litt på hva du kommenterer. Jeg ga deg flere gode tips som du ikke engang har overveid.

Forøvig så ser jeg noe du kan trenge her:

Link

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du trenger da vitterlig nok bare et skjermkort så er videoproblemet løst via DirectX såvidt jeg vet hvertfall. Sjekk om du har en 16xPCIe eller AGP, eller verste fall PCI port til å stappe et kort til noen hundrelapper oppi.

AGP: https://prisguiden.no/product.php?productId=93980

16xPCIe: https://prisguiden.no/product.php?productId=74608

Om du har PCI, må jeg nok desverre si meg enig med de over her.

Edit: Håper forresten du har skrudd på enkle ting som "hardware acceleration"? Så du hvertfall vet at skjermkortet hjelper til da..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/product.php?productId=16520 ;)

Edit:

Her har du forresten et bedre alternativ tenker jeg:

Her =)

Edit2: Kan jeg forresten spørre om hva slags video det er snakk om? Om det er snakk om vanlig lavoppløst så burde vel kortene over fungere tror jeg, men om det er høyoppløst så tror jeg nesten et oppsett på et par tusenlapper med PCIe redder deg bedre..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Du trenger da vitterlig nok bare et skjermkort så er videoproblemet løst via DirectX såvidt jeg vet hvertfall. Sjekk om du har en 16xPCIe eller AGP, eller verste fall PCI port til å stappe et kort til noen hundrelapper oppi.

AGP: https://prisguiden.no/product.php?productId=93980

16xPCIe: https://prisguiden.no/product.php?productId=74608

Om du har PCI, må jeg nok desverre si meg enig med de over her.

Edit: Håper forresten du har skrudd på enkle ting som "hardware acceleration"? Så du hvertfall vet at skjermkortet hjelper til da..

Mange tror at det er løst med ett råere skjermkort...

Dessverre virker bare skjermkortet når visse krav er tilfredsstillt, altså da må videoen være korrekt encodet.

Om jeg ikke husker feil så må det være FÆRRE enn 10 referanse frames, er det flere så går alt til CPU og skjermkortet nekter å gjøre noe som helst, enkelte encoder med flere så det er ikke garantert.

Ellers så har det vært litt problemer med å få akselereringen til å gå over AGP av en eller annen grunn.

Dette har jeg hørt fra folk som har testet 3850 AGP kortet, jeg antar problemet da ligger i bridge chippen.

EDIT: GeForce FX + Video støtte = Ikke fungerende selv med PCI-E.

Hvorfor? Jo for å få støtte for videoakselerasjon i HD med skjermkort fra Nvidia så MÅ du ha CUDA støtte.

FX'n er en fiaskoserie fra Nvidia og til og med mitt 7800GS som er 2 generasjoner nyere enn FX kortet støtter IKKE CUDA! Så det gir ingen akselerasjon.

Så her må du titte på ATi om du vil ha film avspilling for etter GeForce 7 serien så ba Nvidia AGP om å ryke og reise grunnet strømproblemer og rot med deres bridgechip (De kan jo bridgechipper i allefall finne på den så det var merkelig)

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Edit2: Kan jeg forresten spørre om hva slags video det er snakk om? Om det er snakk om vanlig lavoppløst så burde vel kortene over fungere tror jeg, men om det er høyoppløst så tror jeg nesten et oppsett på et par tusenlapper med PCIe redder deg bedre..

Filmen jeg brukte som test er vanlig lavoppløselig, 640x480 eller noe sånt. Hovedkortet er uten PCIe-porter, og etter det 007CD sier, ser det ikke ut som det er så mye håp likevel. Dæven så fort utviklingen går innenfor datateknologien... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...