Melges Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Heisann alle sammen. Jeg er en pendler som kjører langdistanser i forbindelse med jobb. Har i løpet av det siste året blitt stoppet av sivilt politi for å ha gjort eks. 78 i 70 soner her i landet som i andre land helt sikkert hadde vært 100 eller 110 soner. Alle som kjører vet at det er lett for å havne litt over fartsgrensen uten at man faller inn under kategorien som en som "kjører alt for fort" eller "råkjører". Jeg vet at det finnes utstyr der ute som varsler en dersom det er sivilt politikjøretøy i området da disse bilene gir ut en eller annen form for stråling eller radiobølger som kan fanges opp av noen enheter. -Mitt spørsmål er simpelthen hva en slik enhet heter / koster som gir lyd fra seg dersom man blir målt av bil bakfra eller forfra slik at jeg slipper å bruke flere tusen kroner i løpet av året fordi jeg kjører bittelitt over fartsgrensen til vanlig (noe jeg tror vi alle kan kjenne oss litt igjen i) og ellers anser meg selv som en især trygg sjåfør med mange mil tilbakelagt og år med sikker kjøring. Setter pris på svar, ha et godt nyttår Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg tror ikke disse bilene bruker laser/radar for å måle deg. Såvidt jeg vet legger de seg bare bak deg over en viss distanse. Så tar de distansen og tiden som ble brukt på å tilbakelegge distansen og regner ut snittfarten de (og dermed også du) har holdt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Sivilbilene bruker son regel en Police Pilot til å måle din gjennomsnittshastighet over en gitt avstand. Denne sender overhodet ikke ut noen form for stråling du kan detektere med noen duppeditt. Lenke til kommentar
Melges Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 så det finnes altså ingen teknologi som pr. i dag kan varsle deg dersom sivil bil ligger bak deg og måler hastigheten din? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Nei det gjer nok ikkje det. Teoretisk sett så kan du ha eit apparat som registrerer radiosignal, sidan dei fleste sivile politibilar har samband i bilen. Men i praksis så vill det være so mykje radiostøy frå andre kilder eller radioar at det ikkje vil virke. Det er mogleg å kjøpe radar detektorar som kan gi deg eit varsel visst du kjøyrer forbi ein plass der det er radarkontroll, men eg antar at denne ikkje er lovleg i norge i tillegg til at radar er veldig lite brukt no. Du kan sjølvsagt også invistere i ein infra raudt deteksjonsutstyr slik at du kan sjå lasar strålen frå lasarapparatet til politiet, men igjen så blir dette veldig dyrt og sikkert for sen varsling til at du rekk og gjere noke med det. Hadde eg vært deg så ville eg kjøpt meg ein GPS mottakar og sette den opp slik at du får ein advarsel både på skjermen og som lyd når du går meir en 5km/t over fartsgrensa. På den måten slepp du å overstige fartsgrensa for mykje om du gløymer deg og GPS'en informerer deg om fartsgrensa på vegen om du skulle være usikker på fartsgrensa akkurat der du er. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Kjøp deg en bil med Cruise Control... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå