Gå til innhold

Foma Varmepumpe - Garanti?


huldal

Anbefalte innlegg

For å gjære en lang historie kort. Hvor mange års garanti har man på en Foma varmepumpe som er en "gjør-det-selv" pakke?

 

Denne har jeg hatt mye problemer med og nå begynner regningene og hope seg opp på servicearbeid på pumpen.

 

Jeg bor på Sunnmøre og nærmeste servicemann til foma holder til i Trondheim. Og han har bl.a. krevd meg for reisepenge fra Trondheim. Det han gjorde når han var her var og fylle på ny gass..... Denne lekket ut i løpet av en halvtime og da var han godt på vei tilbake til Trondheim.

 

Nå har jeg sendt inn pumpen til Foma, men regner med at siden jeg er en "vanskelig" kunde så tar de vel beslag i denne.

 

Det skal sies at jeg har egentlig hatt småfeil på pumpen siden den var ny.....

 

Kunne egentlig tenke meg og heve hele kjøpet og få kjøpt en skikkelig pumpe her lokalt.

 

Så... Hvilke rettigheter har jeg og hvor skal jeg starte for å få pengene/pumpen tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjøper et slikt produkt, så må du reklamere på varen, om den ikke virker som den skal, eller har en mangel.

Selger har mulighet til å prøve å reparere samme feil 2 ganger. Om feilen kommer tilbake eller ikke ble fikset som den skulle, så har du krav på å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven. Jeg regner med at dette kun var et privat kjøp. Du som privat, og selger som bedrift altså.

 

Ifølge forbrukerkjøpsloven så har man 2 års reklamasjonsrett, og om produktet har forventet levetid over to år, så gjelder 5 års reklamasjonsrett. Og en varmepumpe har 5 års reklamasjonsrett.

 

Men du kan ikke selv velge fritt etter en repatør for å komme hjem og fikse feilen.

Selger eller fabrikat skal kontaktes. Ellers så velger du å fikse varen uten å bruke reklamasjonsretten.

 

Spørsmålet er og om de krever at en fagmann skal montere varmepumpen, eller om man kan gjøre det selv, uten at det skal gå utover reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Som snillekim sier, så har man teoretisk 5 års reklamasjonsrett på disse pumpene, men hvis du har montert pumpen selv kan du være sikker på at de leter med lys og lykt for å finne en feil slik at du må betale for reparasjonen selv.

 

Skal ikke kjede deg med mine personlige erfaringer med servicen fra Foma, men får du mulighet til å heve kjøpet så gjør for all del det, og heller kjøp et annet merke.

Lenke til kommentar

Hei føler med deg, jeg har foma pumpe å lurer på hva garantien er god for på en gjør det selv pakke. Da den ikke fungerer som den skal. Det er 9 minus her nå pumpa gir så å si ikke varme, den klarer ikke å avrime seg selv engang. Isen må tines av manuelt. Har mistanke om at det er noe feil med gassen, når jeg monterte den lak det ut gass av de såkalte gasstette tilbakeslagskoblingene. Dette informerte jeg foma om , men svaret var det gjorde ikke noe fordi det var altfor mye gass på systemet fra før av! Har du prisen på hva det kosta for å få en servicekar til å komme å fylle på gass? Vi får kjøre på med reklamasjon helt til vi får igjen penga det hadde vært det beste. Da kunne en kjøpt noe som virker.

Lenke til kommentar

kjøpte varmepumpa i ski, ski elektriske. Ringte de når pumpa ble satt opp å forklarte de angående det med at noe gass lak ut, dette var normalt å hadde ikke noen betydning sa de. Det at pumpa ikke klarer å avrime seg har hendt en gang i fjor vinter, men nå har den dette problemet hele tiden. Skal ringe selgeren i morgen. Jeg ser at service/rep i dag blir utført på et annet sted, men dette må vell selgeren ta seg av.

Lenke til kommentar
Der er problemet ditt....

 

Du skulle reklamert til butikken. Latt de booke servicemann osv. Du har 5 års reklamasjonsrett på utstyret, men du har aldri reklamert...

 

Joda.Butikken fraskriver seg ansvaret. De selger bare produktet. Alle henvendelser skal gjæres av kunde til foma kundeservice. Jeg fikk faktsik butikken til å sende pumpen inn til Foma, dette viste seg og være upopulært hos Foma fordi foma måtte da betale frakt....... Skulle bare mangle etter min mening.

Lenke til kommentar

Da følger ikke butikken forbrukerkjøpsloven i hele tatt.

Send klage til forbrukerrådet. Det vil nok hjelpe.

 

Det er også butikkens ansvar så lenge de selger slike produkter. Derfor er det mange butikker som ikke selger produkter som ikke oppfyller kundenes forventninger.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#26

 

Les også § 29-32.

Dine krev, butikkens tap.

Lenke til kommentar

Mwn jeg håper at du skjønner at man skal reklamere til selger, eller fabrikat om man ønsker det.

 

Men om min pc slutter å virke, så kan ikke jeg selv bare sende den inn til et verksted og forvente at selger skal betale for dette. For da har jeg heller ikke reklamert.

 

Om du ikke har reklamert, så har du heller ikke krav på å få dekket for tjenestene som du selv har bestillt.

 

Når reklamasjonsfristen har gått ut, så må du selv ringe til reperatør for å få fikset feilen. Men da må du også betale for alt selv.

 

En reklamasjonssak burde også være skriftelig, slik at du har bevis for at du har reklamert, om saken skulle gå til FTU eller lignende.

Lenke til kommentar

Ja... Er det alle som har problem med og forstå min situasjon? Servicemennene jeg har brukt har avtale med Foma. Den første ordnet min "reklamasjon" gratis, her vart ny utedel montert. Dette vet selger om, dette vet foma om. Den andre "reklamasjonen" var at rørene var tomme for gass.... Dette visste selger om og er usikker på om foma visste om dette... Men servicemann vart kontaktet etter at jeg hadde fått nr av selger. Problemet denne gangen var at gassen forsvann like fort som servicemannen forsvann. Vil tro at det er servicemannens oppgave og sjekke om gassen lekker ut etter påfyll?

 

Har kontaktet tidligere servicemenn som har hatt avtale med foma og de kan si me stor sannsynlighet at det er en sveiseskjøt på utedelen som er problemet; fordi dette er en kjent feil/svakhet.

 

Nå siste gangen kontaktet jeg foma direkte og forklarte situasjonen og de ba meg sende inn alt, og dette var også i samråd med servicemannen.

 

De har hatt den en stund nå uten at jeg har hørt en lyd.

 

Lastet ned en brevmal fra forbrukerrådet som jeg har sendt foma der jeg har gitt de 14 dager på å svare; hvis ikke går jeg til forliksrådet.

Lenke til kommentar
Ja... Er det alle som har problem med og forstå min situasjon? Servicemennene jeg har brukt har avtale med Foma. Den første ordnet min "reklamasjon" gratis, her vart ny utedel montert. Dette vet selger om, dette vet foma om. Den andre "reklamasjonen" var at rørene var tomme for gass.... Dette visste selger om og er usikker på om foma visste om dette... Men servicemann vart kontaktet etter at jeg hadde fått nr av selger. Problemet denne gangen var at gassen forsvann like fort som servicemannen forsvann. Vil tro at det er servicemannens oppgave og sjekke om gassen lekker ut etter påfyll?

 

Har kontaktet tidligere servicemenn som har hatt avtale med foma og de kan si me stor sannsynlighet at det er en sveiseskjøt på utedelen som er problemet; fordi dette er en kjent feil/svakhet.

 

Nå siste gangen kontaktet jeg foma direkte og forklarte situasjonen og de ba meg sende inn alt, og dette var også i samråd med servicemannen.

 

De har hatt den en stund nå uten at jeg har hørt en lyd.

 

Lastet ned en brevmal fra forbrukerrådet som jeg har sendt foma der jeg har gitt de 14 dager på å svare; hvis ikke går jeg til forliksrådet.

 

 

Skjemaet skal sendes til Forbrukerådet, og de sender kopi videre selv.

Og saken vil nok ikke havne på forliksrådet.

 

Om selger/fabrikat ikke ønsker å bøye seg etter ønske fra Forbrukerrådet, så sendes saken videre til Forbrukertivstutvalget. Og de behandler saken, og de kommer frem til en gjeldende dom.

Det er mulig å gå til sivil sak med rettsvesenet om en av partene ikke godtar avgjørelsen fra FTU.

Men det skjer jo ikke ofte.

 

F.eks 5 års reklamasjonsfrist på mobil og mp3spiller har gått videre med retten.

Og kunden har i de tilfellene fått medhold fra FTU og retten.

 

Men selger er selv pliktet til å ordne med feilen og bestille reperatør selv.

 

Husk at selger kun har rett til å prøve å reparere samme feil 2 ganger. Kommer samme feil tilbake eller ikke har blitt fikset, så har du krav på å heve kjøpet.

 

Slik jeg ser det, så har du ikke brukt reklamasjonen. Du skal reklamere til butikk.

Men du har brukt produsentens garanti, som har kommet for å prøve å hjelpe.

Garanti er ikke lovpålagt å ha, men en garanti skal aldri ha dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Uansett så er feilen som er påvisst vært alltid lik. Gassen har lekket ut. Dette kan dokumenteres. Så da kan jeg heve kjøpet? Hvem gir meg pengene tilbake? Butikk?

Om du har reklamert alle gangene til butikk, noe man skal normalt gjøre, så er det butikken som må betale tilbake pengene ved heving av kjøp.

Men butikken vil sikkert prøve seg på nå at du ikke har reklamert, og at du kun har brukt garantien direkte til produsent.

Jeg syntes at du burde kontakte Forbrukerrådet. De vet mye mer om slikt enn meng...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

importør av foma varmepumper vil at man skal sende alt direkte til dem slik at reklamsjon blir registrert hos dem og dem tar kontakt med service mann. Jeg sendte inn min sak i november 08. Har siden ikke hørt noe fra dem. har vært i kontakt med foma sin service man i Harstad og han sier at han skal ta tak i problemet så det blir fortgang i saken. Etter denne kontakten så svarer verken Foma eller service mannen på mail,telefon eller SMS.

12. feb 09 har Foma energy save as gått til skifteretten,,, altså konkurs.... Med andre ord ingen hjelp der å få.

All reklamsajon må jo derfor henges på selger.

 

Aldri mer foma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...