TheYid Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 1900: År nittenhundre? 2000: År totusen 2001: To tusen og én 2010: To tusen og ti? Tjue ti? Jeg synes det er langt bedre å si tjue ti enn to tusen og ti. Ikke bare er det langt enklere, men man poengterer samtidig at man snakker om et årstall, og ikke et hvilket som helst annet tall. Slik gjorde vi det på nittenhundretallet, og jeg synes vi skal fortsette den gode trenden. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg mener å ha hørt på tv om et anlegg i Afrika som skulle være ferdig i "twenty-nineteen". Slik blir det på engelsk, men på norsk synes jeg det føles mer naturlig å si "totusenognitten", selv om det tar lenger tid. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det burde kanskje ikke være mindre naturlig å si tjue nitten enn f.eks. nitten atten eller nitten førtifem, men jeg er enig i at det virker mer naturlig - foreløpig iallfall - å si totusenognitten. Hovedsaken er at man ikke begynner å uttale årstall på samme måte som de uttaler priser i reklamene til f.eks. Elkjøp, hvor 9995 uttales ni-ni-nittifem. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det burde kanskje ikke være mindre naturlig å si tjue nitten enn f.eks. nitten atten eller nitten førtifem, men jeg er enig i at det virker mer naturlig - foreløpig iallfall - å si totusenognitten. Fordi vi har vært nødt til å uttale de siste ni årstallene på den måten. Håper jeg klarer å venne meg til å si "tjue" istedenfor "totusenog". Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det skal uttales tjue ti. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det burde kanskje ikke være mindre naturlig å si tjue nitten enn f.eks. nitten atten eller nitten førtifem, men jeg er enig i at det virker mer naturlig - foreløpig iallfall - å si totusenognitten. Fordi vi har vært nødt til å uttale de siste ni årstallene på den måten. Håper jeg klarer å venne meg til å si "tjue" istedenfor "totusenog". Enig i det akkurat som folk sier 88 og 67 osv. Burde ikke være store forandringen egentelig. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det skal uttales tjue ti. Her hadde det kanskje gjort seg med en smule begrunnelse. Det holder ikke for meg at det skal uttales tjue ti bare fordi Mad Esc mener det. Så jeg tror jeg fortsetter å si totusenogti en stund til. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg kommer til å si "totusenog" til jeg dør, med mindre jeg kommer til å oppleve det 22. århundre. da kommer jeg til å si tjueén ***. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Det skal uttales tjue ti.Det er egentlig ganske greit, siden man sa jo nitten ti i 1910. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Hvordan vet du hva de sa i 1910? Måten å si årstall på kan ha endret seg med årene, akkurat som tellemåten gjorde. Endret 1. januar 2009 av Rocambole2 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hvordan vet du hva de sa i 1910? Måten å si årstall på kan ha endret seg med årene, akiurat som tellemåten gjorde.Vi sier nitten ti nå vaffal. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det er vi alle klar over. Det jeg lurte på, var hvordan du så skråsikkert kunne vite hvordan man uttalte det i 1910. Men det var åpenbart en ren gjetning fra din side. Det Vi iallfall kan slå fast, er at man verken i 1910 eller i 2009 sier eller skriver "vaffal". Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Vaffel smaker godt! :-) Fram til nå har vi sagt to-tusen-og-åtte og to-tusen-og-ni. Det er fordi den andre måten ikke fungerer. Tjue-ni blir ikke 2009, det blir jo faktisk 29. I år 29 var Jesus fortsatt i Israel og lært opp disiplene sine, og det er LENGE siden. Man kan eventuellt si tjue-null-null-ni, men det gidder ikke folk. Når det tredje sifferet i årstallet blir et ett-tall, kan vi begynne å uttale det slik vi gjorde på nittitallet. Altså nitten-nittini, tjue-ti, tjue-elleve, tjue-trettini og tjue-nittini Endret 1. januar 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Man kan eventuellt si tjue-null-null-ni, men det gidder ikke folk. Formoder at du mente tjue-null-ni. Er ellers enig i resonnementet om at det blir lettere å uttale årstallet når vi neste år kommer opp i 2010. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Korrekt, jeg skrev en null for mye. :-) Tjue inneholder jo to sifre, hvorav det lengst til høyre er en null. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Men vi har jo sagt 08' som null-åtte og 09' som null-ni. Åssen blir dette med 10'? altså vi kan jo ikke si 10 fordi det blir år 10. En-null blir også litt rart Lenke til kommentar
Battone Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Selv sier jeg NULL-NI.. Neste år blir det selvsagt TYVE-TI. Sier ikke totusenogni, eller totusenogti.. Alle forstår hva NULL-NI betyr.. Jeg hadde ikke tenkt på dette før, men slik er det ihvertfall.. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) "totusenogni" og "totusenognitten" er det eneste som jeg noen gang kan tenke meg å si, alt annet blir bare merkelig. "tjuenitten" Endret 1. januar 2009 av Sattern Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Blir vel tjue-ti som blir det som vil bli brukt. Lurer litt på hvordan spill med årstallet i blir, som f.eks Fifa. Blir det Fifa tjue ti eller Fifa ti. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Kanskje de må slutte å lage FIFA-spill, amen for det. Men vi har jo sagt 08' som null-åtte og 09' som null-ni. Åssen blir dette med 10'? altså vi kan jo ikke si 10 fordi det blir år 10. En-null blir også litt rart Null-ti går jo også ann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå