Gå til innhold

Noen som lurer på noe om sjøforsvaret

Lupus_pax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lyst til å tjenestegjøre i Bergen/haakonsvern, men vil ikke jobbe på sjøen eller i en båt. Er det noe landbasert man kan holde på med? Jeger hadde vært veldig interessant.

Har forøvrig 0 militær erfaring, så jeg må nok gjennom førstegangstjenesten.

/Zuozza

Lenke til kommentar
Har lyst til å tjenestegjøre i Bergen/haakonsvern, men vil ikke jobbe på sjøen eller i en båt. Er det noe landbasert man kan holde på med? Jeger hadde vært veldig interessant.

Har forøvrig 0 militær erfaring, så jeg må nok gjennom førstegangstjenesten.

/Zuozza

vel man har fast manskap eller vakt og sikring, men det er ikke så "militært" jegere og sånn holder til i ramsund.

Lenke til kommentar

Det finnes vel en del ordonans og sjåførjobber der.

Selv satt jeg på radiotjeneste nedi fjellet, vet ikke hvordan det er strukturert nå, men den gang var vi noen radiofolk (FSR) +noen såkalte PBSer.

Ellers så har man vel diverse branntjenste og selvfølglieg MP. MP-skolen var dengang da på håkonsvern, men hvordan de gjør det med utplassering vet jeg ikke.

Da jeg gikk på FSR var det den med best karakterer som fikk velge først osv.

Lenke til kommentar
er det noen som lurer på noe om Sjøforsvaret dvs. Madla, sesvold eller håkonsvern. eller hvordan de blir visekonstabel, ULM. så er det bare å spørre skal svare så godt jeg kan.

Befalsskolen for Sjøforsvaret

Fagutdanning på idrettslinjen (1+1)

Tenkte jeg skulle visse litt intresse i denne studieretningen. Er den vanskelig? - full av teori?

Må jeg være en superhelt for å gjennomføre det? :(

Lenke til kommentar

Hei.

Eg har lyst på fartøy når eg skal inn i militæret til sommaren (på sesjon sa dei at det var so å seie 100% sikkert at eg vart innkalla).

Og lure på om det er noko eg kan gjere for å påverke kor eg blir plassert?

Lure litt på korleis det er med fartøy? er du alltid på fartøyet då eller?

Eller er det sånn at du er stasjonert feks på håkonsvern, så reiser du ut på "tokt" av og til ?

Lenke til kommentar
Hei.

Eg har lyst på fartøy når eg skal inn i militæret til sommaren (på sesjon sa dei at det var so å seie 100% sikkert at eg vart innkalla).

Og lure på om det er noko eg kan gjere for å påverke kor eg blir plassert?

Lure litt på korleis det er med fartøy? er du alltid på fartøyet då eller?

Eller er det sånn at du er stasjonert feks på håkonsvern, så reiser du ut på "tokt" av og til ?

Gjør du det bra på Madla er det større sannsynlighet for at du kan velge hvor du kommer. Og som Ekko skriver er det de beste på FSR (sambandstjeneste på sjøen og noe land) som får velge først.

Om du har dårlig syn, søk deg til fartøytjeneste uansett. Selv om du får karakter 6 og "kravet" er 7.

På Kystvakta er det turnus, ihvertfall på ytre. 6 uker på og 3 av er det vel.

Lenke til kommentar

Gjorde det veldig bra på alle testane, so dei skal ikkje vere noko problem.

Kryssa i tillegg av for fartøy og sjøforsvaret på arket vi fekk utdelt (vi skulle notere kor vi helst ville).

Er det sånn at alle blir sendt til ein plass først? (rekrutten eller noko?) og så blir du vidare plassert andre plassar? fint om du kan utdjupe litt på den.

Lenke til kommentar

først blir du sendt til en rekrutskole.

det er forskjelige skoler for de forskjelige grenene av forsvaret.

vis du f.eks. har blitt kalt inn til Hæren, men ønsker å havne på båt. er det bare å ringe inn til forsvaret og få de til å bytte. dette fører til at du blir skrevet opp som "frivilig" det samme som alle jenter blir. dette vil igjen si at det er større sjangse for å få valget ditt fordi de mener at du er mer motivert.

for å bli det du ønsker etter rekrutskolen er gode karakterer viktig. men viktigst av alt er oppførsel.

det virker som du har ønske om båt i så fall må du klare nato kravet på 3000m som er 15 min.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan jeg blir ULM.

Det finnes ikke noe konkret svar på dette. Du blir ULM fordi du har en stilling som tilsvarer at du skal ha det pga ansvar eller lederevner, eller for å ha gjort en god jobb og fortjener en belønning. Det er ikke så mye mer å si.

Lenke til kommentar
Befalsskolen for Sjøforsvaret

Fagutdanning på idrettslinjen (1+1)

Tenkte jeg skulle visse litt intresse i denne studieretningen. Er den vanskelig? - full av teori?

Må jeg være en superhelt for å gjennomføre det? :(

som alle befalskoler i forsvaret så består denne rettningen av en blanding mellom teori og praksis.

hvor man først sitter i et klasse rom og lærer teorien for så å gå ut i felt.

jeg er fertig på ferie den 7. januar kan jo spørre noen idretsbefaler for deg vis du vil det?

ellers så lænner det seg å være i svært god form når du er på opptaket.

Hvor de ser på disse kriteriene;

IQ

EQ

fysisk form

motivasjon

leder egenskaper

potensiale

vis du er svak i ett punkt kan du alike vel komme inn vis du skårer høyt på ett av de andre kriteriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...