Gå til innhold

Tankeeksperiment

Anbefalte innlegg

Cri: Du regner jo opp en masse grunner som påvirker hvilken vei vannet skal renne. Det motsier jo at det kan være en tilfeldighet. Det at ting virker som en tilfeldighet for at vi ikke vet alle variablene og alle reglene er ikke det samme som at det faktisk er tilfeldig. Jeg tror ikke at tilfeldigheter eksisterer. Der det virker som ting skjer noenlunde tilfeldig (kvantefysikk) så tror jeg at det bare er fordi vi ikke kan det godt nok enda :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si vi har person:

orginal:

a

b

c

d

e

kopi

a.1

b.2

c.3

d.4

e.5

orginal objekt:

1

2

kopi objekt

1.1

2.1

la oss si at person det første person a slår til person b så objekt 1 faller.

vil ikke da person a.1 ha alle forutsetninger til å gjøre akkurat det samme?

de har jo de samme genene og de samme erfaringene. vil de ikke derfor tenke akkurat det samme og derfor handle likt, de er like sterke og de bruker like mye styrke så vil objekt 1 falle på akkurat det samme stedet?

Lenke til kommentar
Tror at samme hvordan forholdene er så kan ikke en ting utspille seg helt identisk, det ville bety at ting på en måte er programert eller forutbestemt ? Det er det ikke.. hele livet er en rekke tilfeldigheter med styring for å si det sånn og alt påvirker hverandre.

eks: Slipper man en dråpe vann på hånden(ikke håndflaten) vil den trille mot tommelen, slipper man dråpe nr 2(identisk) så triller den mot lillefinger... helt tilfeldig og påvirket av blodsirkulasjon, puls, spenninger i kroppen, statisk elektrisitet, hår på kroppen, underhudsfett og masse mer.. og det er bare variablene på en kvatradt millimeter. Dråpen har også variabler og dessuten skal den trille minst 3-5 cm for å nå en finger. Dvs gjennom alle de variablene hver eneste kv.mm.

Eksemplet ditt er desverre ikke mer mytisk enn å studere vannets overflatehinne. Når noe er påvirket av noe annet, er det ikke tilfeldig, men den stønnende motsetningen. Jeg mener å huske en video hvor James Randi forklarer dette ganske eksempelvist, kanskje

videoen(er ikke helt sikker på om det var denne).

Det er ganske populært å falle for kaosismen nå til dags, mye grunnet usikkerhetsprinsippet, men det er faktisk ingenting under vitenskapelige øyne som leder en til å anta at universet, og alt med det, ikke opererer etter determiske reaksjoner.

Hva har dette å si for spørsmålet til trådstarter?

Dersom alt, og da menes alt, var likt med to individer, så er det rimelig å anta at òg handlingene til disse to personene vil fortsette likt. Møtes de derimot på to forskjellige systemer(miljø, sanseregistrering e.l.), så er de begge umiddelbart uidentiske, og kan ikke lenger bli sett på som kopier av hverandre.

Det gjenstår enda å påvise hvorfor det skal råde tilfeldighet for annet enn hvor kunnskapen ikke strekker seg.

Edit: Ser ut til at linken jeg lå ved ikke viste det jeg mente å vise, mend en er da interessant å få med seg allikevel, så det får bare være.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...