_Feroz Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Jeg har fått en stereoforsterker som kan drive små til medium store PA-anlegg (iflg. bruksanvisningen), den yter 2x100 watt på 8 ohm eller 2x150 watt på 4 ohm. Den har volumjustering på begge kanalene og kan også drive 4 høyttalere om jeg skulle ønske det. Forsterkeren heter Samson Servo 300. (om du "biwirer" eller noe sånt så kan du få kjøre begge kanalene gjennom en høyttaler og få 300 watt) Per idag kjører jeg 2 stk. JBL TLX 171 på denne forsterkeren og syns det låter bra til mitt bruk. Kjører på 8 ohm. Kjøpte den billigste Argon CD-spilleren som Hifi-klubben selger nylig for å få fjernkontroll, men nå savner jeg muligheter. Muligheter som inngang til iPod og justering av lyd osv. Hva slags forsterker er dette egentlig? Og hvordan kan jeg gå frem for å få ett mer komplett stereoanlegg? Kort sagt: Hva er det neste jeg bør kjøpe, tror du, etter å ha lest dette? Litt knotete, men jeg håper på svar og alle svar mottas selvfølgelig med takk! Anlegget er utelukkende reservert for musikk, da helst rock og tyngre saker, om det skulle bety no', og jeg spiller for det meste i en kjellerstue på ca. 60 kvadrat. Fest-anlegg blir det nok også i samme stuen. "Forsterkeren": http://www.samsontech.com/products/product...1&brandID=2 CD-spilleren: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...piller_sort.htm Endret 2. januar 2009 av _Feroz Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Forsterkere du har er til et PA anlegg det... Ikke rart du ikke får justert lydmulighetene... Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Forsterkere du har er til et PA anlegg det... Ikke rart du ikke får justert lydmulighetene... Hehe. Takk for svar. Må jeg ha en ny forsterker da? Kan jeg da bruke denne som effektforsterker eller må jeg slå han jeg fikk den av i huet med'n? Tung og kald er den hvertfall. Hva er hovedforskjellene på en forsterker beregnet til ett PA-anlegg og en forsterker beregnet på stuebruk, sånn rent lydmessig? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Ettersom det jeg veit, så er en PA forsterker mer rettet til kraften i lyden, og ikke den rene og klare lyden som en hjemme kino recivier gjør... På et diskotek er det vel om å gjøre å få mest mulig trøkk og lyd ut av høytalerere, men i en stue hvor man ser på film er det vel årleit med fin og klar lyd? Om du ikke vil ha den lenger kan du jo som sagt denge han du fikk den av, men kjekt å ha... hvis du vil benytte deg av flere tilkoblinger så vil jeg anbefale å finne deg en annen forsterker... jeg har en to forsterkere, som du kan se på her...en til sidehøytalerene og en til bassen...^^ Lenke til kommentar
fhl Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Muligheter som inngang til iPod og justering av lyd osv. Hva slags forsterker er dette egentlig? Og hvordan kan jeg gå frem for å få ett mer komplett stereoanlegg? Kort sagt: Hva er det neste jeg bør kjøpe, tror du, etter å ha lest dette? Litt knotete, men jeg håper på svar og alle svar mottas selvfølgelig med takk! Det du trenger er en forforsterker. Frode Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Takk for svar, Frode. Trenger den nødvendigvis å være dyr? Har du eventuelt noen forslag til en rimelig forforsterker? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Takk for svar, Frode. Trenger den nødvendigvis å være dyr? Har du eventuelt noen forslag til en rimelig forforsterker? Finn.no har mange fine til salgs, men hvis du ønsker en ny forsterker, kan jeg gi deg en tips her.... Bare sånn for å gi deg en liten pekepinne... kan få tak i vanlige forstekere som jeg tidligere viste deg (se her), så skal er det en fin type også... Den øverste er til bassen (400w single) og den under der er til mellomtone og diskanthøytalerene (2x160w). Til å være snart 30 år gammalt, så spiller det øra av deg enda... *heftige saker enda* Lenke til kommentar
fhl Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Takk for svar, Frode. Trenger den nødvendigvis å være dyr? Har du eventuelt noen forslag til en rimelig forforsterker? Hva man definerer som rimelig, varierer ofte svært mye, men her er noen alternativ: Brukt Rotel Brukt Nad Brukt Embla Brukt Nad - kan anbefale selger Frode Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hva man definerer som rimelig, varierer ofte svært mye, men her er noen alternativ: Jeg definerer ut fra vanlige folk, og tar billig forsterker som 1500-2000kr...du får mye for penga da... Lenke til kommentar
_Feroz Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Takk for alle svar, jeg skal nok bygge videre på det jeg har. Gidder ikke bytte ut forsterken, da jeg føler at den passer bra til høyttalerne mine. Løsningen blir nok en forforsterker, som Frode foreslo. Takk for alt! Veldig god hjelp. Endret 6. januar 2009 av _Feroz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå