Gå til innhold

Kafeteria o.l. med veldig god kvalitet på kaffen, Oslo.

Anbefalte innlegg

Er i Roma på ferie og her må jeg si at kaffen er noe helt annet enn det jeg fikk i Oslo (gikk sikkert på feil steder for kaffe). Cappuccinoen har virkelig tykk skum, og aromaen er rett og slett himmelsk. Men reisen ender snart, og jeg vender tilbake til Oslo. Da er drømmen å finne steder hvor de selger like god kaffe som i Italia. Noen som kan anbefale noen steder?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er i Roma på ferie og her må jeg si at kaffen er noe helt annet enn det jeg fikk i Oslo (gikk sikkert på feil steder for kaffe). Cappuccinoen har virkelig tykk skum, og aromaen er rett og slett himmelsk. Men reisen ender snart, og jeg vender tilbake til Oslo. Da er drømmen å finne steder hvor de selger like god kaffe som i Italia. Noen som kan anbefale noen steder?

Vel det kommer an på hva slags kaffe du liker. Jeg går ut ifra at du drikker italiensk kaffe i italia, og da har du noen alternativer. Il Moro på Birkelunden har holdt på i mange år, og spesialiserer seg på italiensk, så vidt jeg vet. Den er litt sur og skarp i smaken, og har en nøttete aroma.

Jeg har egentlig aldri bedt om kaffe fra et spesielt land på en kaffebar, men jeg vet Stockfleths-kjeden har et godt utvalg. Det er også kommet en ny kjede som heter Rustique, ligger blandt annet ved foss-skole og på vålerenga. Men Kaffebrenneriet kan du glemmet. Jeg mener de er svaret på McDonalds i kaffebransjen, og har servert meg opptil flere ganger, med det jeg føler er billig og dårlig kaffe.

Lenke til kommentar
Hvordan er skummet på cappuccinoen på de stedene? Har blitt hekta på det gode, tykke skummet her :p

I Norge skal "alle" baristaer lage late-art og det krever et litt mykere melkeskum enn det du antagelig sikter til. Ikke det, sikkelige latte-art baristaer lager som regel melkeskum med god kvalitet. Personlig liker også jeg et litt tykkere melkeskum, men ikke av "eggehvite-typen" som var populært for en del år siden. Strukturen på melkeskummet ser ut til å være underlakt både kultur og mote ...

Tobias

Lenke til kommentar

Hmm...da får jeg kanskje be dem om å blåse i fine mønstre i skummet men heller lage den tykk. Ellers vurderer jeg også et kurs i å bruke espressomaskin, slik at jeg kan lage kaffen hjemme. Hvor starter prisen for en bra espressomaskin? En eller annen slags veiledning for hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar
Hvor starter prisen for en bra espressomaskin? En eller annen slags veiledning for hva jeg skal se etter.

Om du er seriøs synes jeg ikke du skal gå for noe dårligere enn Rancilio Silivia. Det er en maskin som kar vært lovprist i årevis og har 10 000-vis med fans og fan-sider på nettet. Her i kristiansand kan vi få den ned i 5 000 kr og det finner du sikkert også i en eller annen nettbutikk.

Om du bor i Oslo er det mange som arangerer baristakurs, men om du trenger en slags refferanse og autoritet i kaffe-Norge så må det bli Norsk Kaffe Informasjon. De har en liten og meget instruktiv kaffebok som også delevis ligger på nettstedene deres. De er også sikkelig seriøse på testing av kaffemaskiner. de har selvfølgelig gitt toppkarakter til Silvia: http://www.kaffe.no/?l=5&ls=158&h=406

Norsk Kaffe Informasjon sine nettsider er meget gode, seriøse og vel verd å studere.

Her er det foresten en som selger sin brukte Silvia for 4000: http://temperato.no/component/option,com_j...howcat/catid,6/

Når du har kjøpt en sikkelig maskin, kommer du til å få lyst på en bra kværn, men kjøp sikkelig maskin først!

Hva jeg har av utstyr finner du ut om du leser signaturen min ...

Tobias

Lenke til kommentar
Hvordan er skummet på cappuccinoen på de stedene? Har blitt hekta på det gode, tykke skummet her :p

I Norge skal "alle" baristaer lage late-art og det krever et litt mykere melkeskum enn det du antagelig sikter til. Ikke det, sikkelige latte-art baristaer lager som regel melkeskum med god kvalitet. Personlig liker også jeg et litt tykkere melkeskum, men ikke av "eggehvite-typen" som var populært for en del år siden. Strukturen på melkeskummet ser ut til å være underlakt både kultur og mote ...

Tobias

Latte art? Har ikke hørt om dette. Men det som skal til for tjukkere skum er å bare bruke skummet. Mange såkalte baristaer her til lands heller i masse melk fordi de har dampet melken for lite. Egentlig skal du dampe melken såpass mye at mesteparten blir gjort om til skum. Jeg mistenker at de gjør dette i Italia.

Ellers vet jeg ikke hvordan det går med å dampe fløte, men det burde kunne gi relativt tjukkere skum også. En annen ting er at mange kaffesteder i Oslo ikke vet hvor mye kaffe de skal ha i en kopp. Men det er altså ikke mer enn en "shot" - som i kaffesammenheng er på 50-60cl.

Lenke til kommentar
Hvor starter prisen for en bra espressomaskin? En eller annen slags veiledning for hva jeg skal se etter.

Om du er seriøs synes jeg ikke du skal gå for noe dårligere enn Rancilio Silivia. Det er en maskin som kar vært lovprist i årevis og har 10 000-vis med fans og fan-sider på nettet. Her i kristiansand kan vi få den ned i 5 000 kr og det finner du sikkert også i en eller annen nettbutikk.

Om du bor i Oslo er det mange som arangerer baristakurs, men om du trenger en slags refferanse og autoritet i kaffe-Norge så må det bli Norsk Kaffe Informasjon. De har en liten og meget instruktiv kaffebok som også delevis ligger på nettstedene deres. De er også sikkelig seriøse på testing av kaffemaskiner. de har selvfølgelig gitt toppkarakter til Silvia: http://www.kaffe.no/?l=5&ls=158&h=406

Norsk Kaffe Informasjon sine nettsider er meget gode, seriøse og vel verd å studere.

Her er det foresten en som selger sin brukte Silvia for 4000: http://temperato.no/component/option,com_j...howcat/catid,6/

Når du har kjøpt en sikkelig maskin, kommer du til å få lyst på en bra kværn, men kjøp sikkelig maskin først!

Hva jeg har av utstyr finner du ut om du leser signaturen min ...

Tobias

Jeg var innom på kaffe.no og så på maskintest. Silvia hørtes veldig lovende ut. Prisen er egentlig ikke så ille i forhold til de andre over 10 000 klassen. Trenger vel ekstra ting som steamekanne, termometer, tamper også? Noe andre nyttige utstyr? Vurderer sterkt en kverner også, men maskin først.

Ser at kaffe.no har et kurs denne måneden. Litt stiv pris... Bedre å ta slik kurs eller prøve å lære selv først?

Lenke til kommentar
Latte art? Har ikke hørt om dette.

Latte art

Men det som skal til for tjukkere skum er å bare bruke skummet. Mange såkalte baristaer her til lands heller i masse melk fordi de har dampet melken for lite. Egentlig skal du dampe melken såpass mye at mesteparten blir gjort om til skum. Jeg mistenker at de gjør dette i Italia.

Ellers vet jeg ikke hvordan det går med å dampe fløte, men det burde kunne gi relativt tjukkere skum også. En annen ting er at mange kaffesteder i Oslo ikke vet hvor mye kaffe de skal ha i en kopp. Men det er altså ikke mer enn en "shot" - som i kaffesammenheng er på 50-60cl.

Melken til en cappuccino skal være gjevn. Du "gjør ikke melken om" til noe du bare gjør den tykkere og søtere ved å tilføre varmt vann og luft. Jo mer luft desto tykkere melk. Cappuccino kan også varriere stort i kvalitet i Italia. Jeg har aldri fått en feil Cappuccino/Espresso noe sted i Oslo som regner seg selv som en Solid kaffebar. En standardshot med espresso er som regel 1 oz, 60 cl blir da en dobbel. Stockfleths har halv oz.-shot.

Steamet fløte alene funker dårlig - skal bli som smør omtrent, har jeg hørt.

.

Lenke til kommentar
Latte art? Har ikke hørt om dette.

Latte art

Men det som skal til for tjukkere skum er å bare bruke skummet. Mange såkalte baristaer her til lands heller i masse melk fordi de har dampet melken for lite. Egentlig skal du dampe melken såpass mye at mesteparten blir gjort om til skum. Jeg mistenker at de gjør dette i Italia.

Melken til en cappuccino skal være gjevn. Du "gjør ikke melken om" til noe du bare gjør den tykkere og søtere ved å tilføre varmt vann og luft. Jo mer luft desto tykkere melk. Cappuccino kan også varriere stort i kvalitet i Italia. Jeg har aldri fått en feil Cappuccino/Espresso noe sted i Oslo som regner seg selv som en Solid kaffebar. En standardshot med espresso er som regel 1 oz, 60 cl blir da en dobbel. Stockfleths har halv oz.-shot.

Steamet fløte alene funker dårlig - skal bli som smør omtrent, har jeg hørt.

.

Du gjør jo melken om til skum med steaming. Jeg har lest to bøker om baristafaget og aldri hørt beskrivelsen "latte-art". Er jo fullt klar over at barister dekorerer kaffene på denne måten, men det må jo ikke være latte. I videoen er det jo en cappucino .

Lenke til kommentar
Er jo fullt klar over at barister dekorerer kaffene på denne måten, men det må jo ikke være latte. I videoen er det jo en cappucino .

Mange av kaffebarutrykkene er italienske. Latte betyr melk. Latte-art betyr altså melke-kunst. Latte-art reffererer til å gjøre kunster med melk, ikke til den spesifikke melke drikken Caffe Latte.

Tobias

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...