Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trening og "mangel på mat"

Optique

Anbefalte innlegg

Heisann, har et spørsmål ang. trening og "for lite mat"

Begynte å trene rett etter sommeren, går på en internatskole og bor der. Så da er det jo mat kl.7-11-15-18.

Pleier å trene etter middagen, men så kommer det jeg lurer på. Jeg spiser meg mett alle disse måltidene, måltidene er ikke spesielt nærings fulle og de oser ikke akkurat av sunnhet. Jeg er ikke så tykk så har liksom ikke noe "fettlag" å gå på. Går det utover treninga da at jeg stort sett alltid går og er sulten og sånt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det du skriver så virker det som kroppen din er vant til å få raske karbohydrater ofte. Du kan sannsynligvis med stor letthet omprogrammere kroppen til fettforbrenning ved å spise mer protein og fett (dvs kutte ned på karbohydrater som brød, poteter, sukker osv.

Dette vil over tid gjøre deg mye mindre sulten fordi du får et jevnere blodsukker og bedre insulin og leptin regulering.

Hvis du trener er det alltid lurt å få i seg litt karbohydrater i forkant av treningen og å spise proteiner etterpå. Karbohydratene gir deg energi til treningen mens proteinene hjelper til med raskere restituering (reparasjon av musklene) etter treningen.

Lenke til kommentar

Aah, ja for slik det er nå så består middag veldig ofte av 3-4 poteter,grønnsaker, (veldig "behandlet") kjøtt/fisk ol. Begynte med proteintilskudd etter trening da vi trodde at det ville hjelpe kroppen siden vi fikk litt lite mat.

Edit: Trykkleif

Endret av Optique
Lenke til kommentar

Grønnsaker skal du bare laste innpå med. Dette er relativt trege karbohydrater som gir lang og god energi. Det du skal passe deg for er de raske karbohydratene.

Rent teknisk vil du ha karbohydrater med lav GI (glykemisk indeks). Disse varer lenge og gir en lavere blodsukkerstigning. Normalisert blodsukker er nøkkelen til jevn og god energi. Hvis blodsukkeret først blir høyt går det alltid i bunnen en kort tid etterpå, og da må du ha mer mat mye raskere enn om du hadde klart å holde blodsukkeret jevnt. Hvis du først før høyt blodsukker så er det så og si umulig for kroppen å forbrenne sitt eget fett i flere timer etterpå fordi insulin som slippes ut i store menger ved høyt blodsukker er et fettlagrende hormon som tar lang tid å få ut av systemet selv når blodsukkeret blir faretruende lavt.

Lenke til kommentar

Ja prøver stort sett på det da "kjøttet" stort sett er av den frityrstekte typen ol. Så spiser det jeg finner av grønnsaker :p

Men også en annen ting, vi trener opp til 4 ganger i uka, ulike muskelgrupper hver dag, men er dette noe som bør reduseres av noen grunn ? Enkelte sier det men det går egentlig helt fint :)

Lenke til kommentar

De fleste vil vel si at ca 3 ganger i uka med rotasjon som du sier er det optimale.

De som råtrener gir aldri musklene skikkelig tid til å restituere seg og får derfor ikke særlig effekt av treningen.

Hvis det er vanskelig å få i seg ok mat så kan du jo kjøpe deg f.eks en nøtteblanding. Dette er jevn og god energi med høy energitetthet og vitaminer/mineraler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...