Gå til innhold

Rettsvitenskap (jus) på UiO

Infenso

Anbefalte innlegg

Går siste året på videregående, så det er snart på tide å bestemme seg for hva jeg skal velge videre. Jeg lurer på om kanskje jus kan være tingen for meg.

Er det noen som vet hvor vanskelig det er å komme inn på rettsvitenskap (jus) på UiO? Hva ligger karaktersnittet på? Jeg regner med å fullføre VGS med et snitt på omtrent 5, og i tillegg til dette vil jeg få noen ekstrapoeng for å ha tatt full realsfagspakke.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner resultatene for 2008 hos Samordna opptak.

Disse gir jo en grei oversikt over terskel og nivå. Rød er jo ordinær kvote, mens blå er primær :) Begge opptakene har 295 plasser.

Rettsvitenskap (jus), start høst 4) 185 724 GENS Master 295 - 59.7 56.0

Rettsvitenskap (jus), start vår 4) 185 725 GENS Master 295 - 56.8 52.9

Går selv på jus ved UIB - det er kjempe spennende og absolutt å anbefale ;)

Endret av Star
Lenke til kommentar

Blir det ikke nye regler anngående poeng for oss som blir ferdig med VGS med kunnskapsløftet eller noe? Hørt noe snakk om dette men ikke sikker hva det dreier seg om. Hadde vært hyggelig å få høre om det kan komme til å endre på snitt krakteren for å komme inn osv. Vurderer selv jus men ikke før jeg er ferdig med 1. gangstjeneste.

Lenke til kommentar

Jo, det blir nye regler for oss. Det jeg har fått med meg er at:

- Vanlige standpunkkarakterer og eksamenskarakterer teller nå like mye.

- Vi kan ikke få like mange realfagspoeng som folka før oss fikk. Nå kan vi få 4(?)

Det fører antagelig til at snittet går litt ned siden vi kan få færre tilleggspoeng.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kom inn i ordinær kvote ved UIB og synes å huske snittet mitt var 5,8 og opptakskravet 5,6 eller 5,7 :)

Går første avdeling da jeg måtte sette året på "vent" grunnet militærtjeneste.

Var bekymret dersom jeg måtte søke på ny, og fikk forklart det -MK- sier at SO regnet med snittet ville gå noe ned som følger av de nye poengreglene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...