300RUM Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Har anskaffet en pc og skal putte inn litt ekstra for i hovedsak videoredigering (HD). Har luftet ut specs på processordelen i pc'n. Det er en Intel Xeon X3220: * Serie: Intel Xeon * Sokkel: LGA 775 * Frekvens: 2400 MHz * Antall kjerner: Firekjerne * FSB: 1066 MHz * Prosess: 65 nm * Familie: Kentsfield * L2-cache: 8192 KiB * Maks effektforbruk: 105 Watt * Funksjonalitet: 64-bit-støtte, NX-bit / XD, Virtualisering (VT), SSE2, SSE3, SSE4 Er dette et "greit" utgangspunkt til jobben? Ser mange er stormforelsket i Mac, men finner ikke akkurat specs til å gape av i de fleste av disse til fornuftige priser. (Hva er greien?) Aller først skal jeg sette inn et skjermkort av noe slag. Tips til et bra kort? Spill er ikke interessant for min del, kun video- og fotoredigering. Priser i området 1800-4000,- eks mva er helt greit, såfremt det gir noe tilbake i ytelse til mitt bruk. Det sitter 4 GB RAM i maskinen. Kan greit kjøpe meg opp til 8 GB hvis det trengs. Noe mere enn det syns jeg blir dyrt, men må man så må man vel... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har enda til gode å se ett skjermkort som akselererer selve redigeringen når det kommer til HD Film. Så langt har jeg kun sett dekoding blitt gjort ved hjelp av skjermkort og her er det visse ting som må oppfylles i kompilasjonen, dessverre er det mange som koder feil og tvinger deg til å ty til CPU akselerasjon. Så da er valg nr 2 på kvaliteten i og for seg, før var det ATi som var på topp til DVI kom smadrende igjennom døra. Etter at DVI og digitale flatskjermer kom så har 2D kvaliteten vært lik på de aller fleste kort jeg har sett. Det vil da si at det er skjermen som blir det du sannsynligvis må forholde deg til når det kommer til kvalitet. Utenom det er det vell CPU som teller mest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå