janjoh66 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har tilbudt meg å låne ut penger privat til en venn som har behov for det. Det er snakk om 40.000 kroner. Han har jobb, og skal klare å betale tilbake i løpet av 2009. Jeg stoler på ham, men vil likevel gjerne ha noe skriftlig "bevis"/gjeldsbrev... Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gå fram? Ligger det ferdige "maler" eller lignende på nettet, kanskje? Svært takknemlig for alle innspill! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 På TV3 sa de på programmet Luksusfellen at man bør sette opp en privat kontrakt ved oppretting av et privat lån, men vet ikke om det finnes ferdige maler, desverre. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 bruk malen som han over refererer til. dessuten er det veldig viktig at du har med deg 2 vitner som kan bevitne og skrive under på gjeldsbrevet. ellers vil det ikke være gyldig rettslig sett. Lenke til kommentar
janjoh66 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 OK! Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
KS Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ikke lån ut penger privat. Neste gang er det du som poster denne Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Må si meg enig med KS. Hvis en person ikke får lån gjennom de vanlige kanaler er det antagelig fordi vedkommende ikke er noen en bør låne penger til. Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg vil også slenge meg på her. Jeg råder deg til å ikke låne bort så mye penger til en venn. Tenk deg hva det vil gjøre med vennskapet deres, dersom han plustelig mister jobben og ikke klarer å betale deg tilbake. Kanskje du trenger pengene da også. I tillegg er det enklere å mase om utsettelse, når man låner av venner. Hvis du likevel skal låne ham penger, så bør du ta renter. Du skal jo ikke tape på at han låner pengene av deg. Jeg ville tatt omkring den samme renta som for et forbrukslån. Grunnen er risikoen du tar, i tillegg til at han høyst sannsynlig ikke får lån i bank fordi de ikke tror han kommer til å betale det tilbake. Du burde tenke deg om både én og ti ganger før du gjør dette. Lenke til kommentar
KS Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg blir enda mer skeptisk når jeg begynner å tenke meg om. Hvorfor trenger han 40.000kr? Hvorfor klarer han ikke å skaffe finansiering fra bank? Flere arbeidsgivere kan tilby forskudd på lån eller små lån. Fungere du i praksis som lender of last resort?? Vær på vakt, vær veldig på vakt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Får han ikke låne i en bank? Et forbrukslån på 40 000,- tror jeg de fleste vil få i en bank, om de ikke er overlesset uten lån fra før av, eller har økonomiske bemerkninger. Endret 7. januar 2009 av espennyh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå