Gå til innhold

Er det bare jeg som innbiller meg at det er langt flere rollespill til DS enn til Wii?

vikingkylling

Anbefalte innlegg

Har hatt Wii ganske lenge og er en stor fan av rollespill. Problemet er at så vidt jeg har har Wii til nå kun Legend of Zelda: Twilight Princess, Fire Emblem og... øh... tja... Dragon Quest X kommer etterhvert. Twilight Princess kom først til GameCube, og Fire Emblem har jeg aldri engang hørt om.

Jeg var en tur nede i butikken i dag og investerte i en DS og så over spillene der. Vel hjemme hadde jeg dratt med meg Dragon Quest IV (remake), Final Fantasy IV (remake) og Sonic and The Brotherhood of Steel. Alle er rollespill. Den engelske remaken av Dragon Quest V kommer neste år, en engelsk remake av Dragon Quest VI er bekreftet, og Dragon Quest IX kommer eksklusivt til DS. En remake av Final Fantasy III er allerede kommet, og en remake av Final Fantasy V er så vidt jeg vet under utvikling. Dessuten har vi minst to Final Fantasy: Crystal Chronicels og en rekke andre. Vi har minst ett Zelda-spill (Phantom Hourglass), men det kan være flere for alt jeg vet. Deretter er det Fire Emblem, The World Ends With You og Mario & Luigi: Partners In Time, som jeg så med en gang. Alt dette er etter en raskt tur ned i butikken og en lite søk på gamefaqs.com.

Er det tilfelle at det er så enormt mange rollespill til DS allerede (og flere kommer), eller er det / kommer det flere rollespill til Wii også? Hadde det ikke vært for Guitar Hero begynner jeg nesten å angre på at jeg kjøpte Wii i stedet for DS den gangen... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RPGs blir nok sett på som spill for hardcore gamere, og det passer ikke med Nintendos profil om spill til casual gamere.

Men helt seriøst så tror jeg det er noe i "vitsen" over. Nintendo lager ikke mange rollespill, og de fleste andre utviklere tjener nok mere på å utvikle slike spill til de andre langt kraftigere konsollene (og PC) på markedet. Den typiske Wii-spilleren er den utypiske gameren, som syns Wii-Fit, Wii Sports og Wii Music er Guds gave til gaming.

Men du kan jo ta en titt på Final Fantasy Chocobo Chronicles (tror det finnes til Wii), og FF Crystall Chronicles er, hvis jeg husker rett, på vei til Wii.

DS får helt klart mest RPGs for tiden.

Lenke til kommentar

Nintendo DS hadde heller ikke mange rpg'er de to første årene. Dette var pga av at utviklerene satset mest på PSP. Men etterhvert som den solgte mer så fikk den mer og mer støtte. Dette kommer også til å skje med Wii. Tror dere meg ikke? Se selv. Dette er spillene som har blitt annonsert til nå:

Crystal Chronicles: Crystal Bearers

Crystal Chronicles: Echoes of Time

Nytt Tales of-spill(det neste hovedspillet etter ToS og ToV).

Dragon Quest X

Monster Hunter G(wiimake)

Monster Hunter 3

Valhalla Knights: Eldar Saga

Arc Rise Fantasia

Fragile

Kizuna

Rune Factory Frontier

Det er rett og slett tåpelig å påstå at utviklerene ikke ønsker å lage RPG-spill til Wii. Det tok bare litt tid før de forsto at det går an å tjene penger på konsollen. :)

Lenke til kommentar

Vet mange foretrekker å lage spill til kraftigere konsoller og PC, men det er ikke spørsmålet her. Wii har vært ute ganske lenge allerede, og selv om den selger i bøtter og spann er det ganske få hardcore spill. Hvorfor er det da så mange hardcore rollespill til den lille håndholdte konsollen? Er folk med en håndholdt konsoll mindre kresen?

Hvordan er det med PS3 og PSP? Er det stort sett samme type spill på begge, eller er det en og annen kategori som klart skiller seg ut på en av dem?

Lenke til kommentar

Ignorerte du posten min med vilje? Jeg nevnte nettopp at Wii får hovedspill i serier som Monster Hunter, Dragon Quest og Tales of. Jeg skal prøve å forklare litt nærmere.

Utgiverene trodde at Wii ville bli en flopp allerede før den hadde fått en sjanse til å vise hva den var god for. De la nesten alle eggene i HD-kurven. Da Wii begynte å selge ble de tatt på senga, og har nå begynt å produsere høybudsjettspill til Wii. Og disse spillene blir ikke laget over natten.

Denne prosessen har klare likhetstrekk med det DS måtte gå gjennom. Den fikk ikke fikk sin første store RPG før Final Fantasy 3 kom ut i 2006(2 år etter DS-en ble lansert).

Jeg anbefaler virkelig at du tar en titt på disse spillene:

Crystal Chronicles: Crystal Bearers

Monster Hunter 3

Fragile

Tales of Wii "mothership-title"

DQX blir garantert et storspill, men det vil vi nok ikke få se noe mer av før DQIX er ute. Alt vi vet om det er at det kommer til Wii og at Nintendo og SE kanskje skal samarbeide om å promotere DQ-spill i vesten.

Lenke til kommentar
Nei, jeg ignorete ikke posten din. Jeg bare sier at det er svært lite rollespill til Wii annet enn at "det kommer". Men "det kommer" mange til DS også. ;)

svar; fordi wii spill tar tid å lage, ds spill gjør ei.

(btw, swords of legendia kommer også og et sega-publisert spill med rar artstyle og som har noe drager å gjøre)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg forventer en viss grad av saklighet av brukerne og innleggene som postes, å stemple en stor brukermasse som gamle damer og 3 årige drittunger er ikke annet enn trolling, og tillates ikke.

Trolleinnlegg og et personangrep er dermed fjernet fra tråden.

(Ikke kommenter dette innlegget, reaksjoner på moderering taes via PM)

Lenke til kommentar

DS-spill tar nok en stund å lage, de også. Det kommer alt ann på hvilket spill det er snakk om og hvor avansert de vil ha det. ;)

Når det er sagt er det ikke akkurat mangel på spill til verken Wii eller DS, men spørsmålet er hvorfor det er så mange rollespill til DS i forhold til Wii. Er det fordi DS er retter mer mot hardcore spillere?

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest hva jeg skrev så hadde du også fått med deg at det tok to år før Final Fantasy 3, det første skikkelige RPG-spillet til DS, kom ut. RPG-spillene økte etter hvert i takt med salget.

DS hadde akkurat det samme problemet som Wii har nå. Utgiverene misforsto publikummet til konsollen, satset mest på maskinen med sterkest grafikk, hadde lave budsjett i spillene og dårlige kontrollsystem. Spillene Brain Training og Nintendogs gjorde at selv Nintendo fikk mye tyn.

For en utgiver som ønsker å tjene penger så er det ulogisk å begynne å satse på en konsoll som har blitt dømt nord og ned før den ble lansert. Slik var det med DS i sin tid, og slik har det vært for Wii.

Nintendo DS har etter hvert blitt den mestselgende konsollen gjennom tidene i Japan. Da er det klart at den får bra støtte fra tredjepartutgiverene. Det er dette som er i ferd med å skje med Wii(Dragon Quest X, Tales of, Monster Hunter 3).

Jeg håper virkelig at vi kan legge den hardcore vs casual diskusjonen død i 2009. Sega, Capcom, Namco, Square-Enix og Marvelous Entertainment satser stort på Wii. Tiden hvor folk kan si at Wii kun er for casual gamere er forbi.

Lenke til kommentar
Wii har vært ute ganske lenge allerede, og selv om den selger i bøtter og spann er det ganske få hardcore spill. Hvorfor er det da så mange hardcore rollespill til den lille håndholdte konsollen? Er folk med en håndholdt konsoll mindre kresen?

Problemet er utviklerne, ikke de som har konsollen. Grunnen til at så mange har Wii-*,etc,etc,.... er fordi det ikke er så mye mer ute for hardcore gamere.

Også at utgiverne siklet over PS3 for tidelig, de trodde den skulle selge som PS2.

Lenke til kommentar

Jeg trodde aldri jeg skulle si det, men pr i dag er faktisk Xbox360 den konsollen som har det beste RPG-tilbudet (av denne generasjonen altså). Det hadde jeg aldri trodd.

Jeg kjøpte Wii litt med gode gamle SNES i bakhodet og det fantastiske RPG-bibliotektet som fantes til det og sålangt er jeg skuffet. Men jeg håper og tror det blir bedre i 2009.

Du kan forresten laste ned Breath of Fire II på VC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...