Gå til innhold

Nyttårsforsett: Sjekk speedometeret!


Takboksmedgitar

Anbefalte innlegg

Jeg tror mange sjåfører ikke er klar over at de ligger under fartsgrensa - stort sett hele tida. Særlig de som er veldig fokusert på at de skal holde fartsgrensa, er ikke oppmerksom på at de egentlig kjører godt under. Eller tar jeg feil - er de "lovlydige" klar over farten - men ønsker bevisst å ligge under?

Både egen GPS og de oppsatte fartsmålerne langs veiene, gir gode indikasjoner på hvor feil speedometeret er.

Når mitt speedometer viser 85 km/t, så vet jeg at jeg kjører lovlig. Da er det ikke rart at jeg stadig kjører forbi de "lovlydige" - som på sin side irriterer seg over at "alle" andre enn dem selv er råkjørere. Min påstand er at de som etter speedometeret ligger på nærmere 90 som hovedregel - når fatsgrensen er 80 og forholdene ellers tillater det, er de mest fornuftige sjåførene, mens de som i virkeligheten ligger rundt 70 - uten å vite det, skaper irritasjon og farlige situasjoner. Uansett har jeg følgende tips til nyttårsforsett: Jeg vil sjekke hvor fort jeg kjører! :w00t:

Endret av Takboksmedgitar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare-bare å justere slikt tror jeg. Kjøreskolebilen, Volvo V50, viser ifølge kjørelærer 3-4km/t for mye i 80, og 5-7 i 100km/t. Dette er en 07 mod. Så han vil vi skal ligge i 83-85km/t i 80-sona. Saab har forresten et veldig nøyaktig speedometer. Tror det er noe med at sensoren går på skiva og ikke dekket (rett meg om jeg tar feil!)

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at de fant opp en ny speedometerteknologi. Tenk deg at bilen er en lasermus, og laseren reflekteres av bakken. DET er nøyaktig, det!

 

Dagens teknologi teller bare hjulets omdreininger i forhold til tidsforbruk. Et stort dekk kjører mye lengre per rotasjon enn et lite dekk.

 

Ett problem er at hvis den er justerbar, så kan folk stille den til minimum, og dermed går også KILOMETERTELLEREN langsommere. Da har en slitt bil færre kilometer på måleren enn den burde ha.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Ett problem er at hvis den er justerbar, så kan folk stille den til minimum, og dermed går også KILOMETERTELLEREN langsommere. Da har en slitt bil færre kilometer på måleren enn den burde ha.

Om bilen tror du kjører 100km/t eller 90km/t spiller ingen rolle, bilen har uansett kjørt like langt, så kilometertelleren vil være nøyaktig.

Lenke til kommentar
Ett problem er at hvis den er justerbar, så kan folk stille den til minimum, og dermed går også KILOMETERTELLEREN langsommere. Da har en slitt bil færre kilometer på måleren enn den burde ha.

Om bilen tror du kjører 100km/t eller 90km/t spiller ingen rolle, bilen har uansett kjørt like langt, så kilometertelleren vil være nøyaktig.

 

 

Sikker på det?

Kilometertelleren er en funksjon av hastigheten du kjører i og tiden.

Hvis du jukser med enten tiden eller hastigheten, vil måleren registrere færre kilometer enn den riktige distansen.

 

Kilomtertelleren kan selvsagt ikke SE nåla. Hvis du justerer speedometret ved å ta nåla av og sette det på akslingen sin igjen, så vil ikke dette påvirke telleren, kun nålas utslag.

 

Men hvis du justerer signalet som kommer fra gearkassen gjennom en ledning, da vil BÅDE nåla OG telleren tro at du kjører i 90, når du egentlig kjører i 100.

 

Da kan du kjøre en hel mil, men bare få 9 km på måleren.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kilometertelleren henter informasjon om kilometerstand rett fra speedometerwiren, være seg tacometer eller manuelt telleverk så det skal ikke mere en et hjulskifte til for å manipulere det.

Men et system som vi har i dag på moderne biler men som kalibreres opp mot GPS inni mellom ville ha fungert selv med tuneller.

Blir omtrent som PC klokka som oppdaterer seg mot internett tid.

Lenke til kommentar
Sikker på det?

 

Ja, men å forklare det er verre. En mil er en mil, uansett hvor fort man kjører. Om bilen tror man har tilbakelagt dette i 90 eller 100 km/t skal ikke spille noen rolle. Tiden vil utligne for distansen mener jeg. Mulig jeg tar grundig feil, skal prøve å finne ut et regnestykke på dette.

Lenke til kommentar

Det er der du tar feil ettersom speedometer og kilometerteller tar utgangspunktet i samme signalet.

Om du kjører lavprofil om sommeren og høyprofil om vinteren med en forskjell i rulleomkrets på la oss si 20cm begynner dette å utgjøre en forskjell ettersom både speedometer og kilometerteller tar utgangspunktet i at 1 omdreining er en fastsatt gitt distanse som instrumentene er instilt opp mot.

For å ha ne enkelt å regne på så bevegde den forige bilen min seg 2 meter for hver omdreining på hjulet.

1000m blir da 500 omdreininger på hjulet.

Dette er det kilometertelleren er instilt etter fra fabrikk.

Med 100km/t tar det 1000m / 30ms(100km/t) = 33,33sekunder.

Når da kilometertelleren teller runder på hjulet og speedometeret måler hastigheten på det samme hjulet vil en endring av størrelsen på hjulet endre både kilometertelleren og speedometeret.

 

Endrer jeg hjulstørrelse til la oss si 1,8m i omkrets blir resultatene som følger om du fortsatt stoler på instrumentene.

1,8 x 500 = 900m.

Altså har bilen bare beveget seg 900 meter mens 1000 er målt.

Altså når du har kjørt 33,33sekunder med 100km/t på nåla har du ikke kommet lengere en 900 meter mens bilen fremdeles måler at den har kjørt 1000 meter som er feil samtidig med at du kjører saktere en hva speedometeret sier.

 

Nå er ikke speedometeret koblet til drivhjulene men girkassen men forholdene blir det samme.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Men man vil jo kjøre lengere enn man trodde hvis speedometeret viser mer. Derfor vil kilometertelleren stoppe tidligere, og vil da være nøyaktig?

 

Jeg vet tankegangen min egentlig er ulogisk, har egentlig tenkt veldig mye på dette, pga. at speedoen min viser gjerne over 100km/t mens fartsmålertavla langs veien viser 90, (ref. en annen tråd her på forumet), mens triptelleren/kilometertelleren er veldig nøyaktig.

Lenke til kommentar
...speedoen min viser gjerne over 100km/t mens fartsmålertavla langs veien viser 90, (ref. en annen tråd her på forumet), mens triptelleren/kilometertelleren er veldig nøyaktig.

 

Det er fordi de 10% (100km/t-10%=90km/t) misvisning du har er bevisst lagt inn av bilprodusenten, slik at speedometer har en "sikkerhetsmargin" og kilometerteller er nøyaktig. Endringer som følge av andre dekk og endret rulleomkrets vil derimot påvirke begge deler like mye.

Lenke til kommentar

Min hastighetsmåler viser ca 10% for lite. Holder jeg 80, har GPS'en og målerutstyr langs veien vist 73-74 km/t. Derfor ligger jeg alltid minst 10 over. Likevel rævkjører noen, og da får de finne seg i at nåla havner på AKKURAT.

 

Nyttårsforsett nr to. Hold avstand til en forbikjøringssjanse byr seg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...