foorex Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Da er det nyttårsaften i morgen. Og vil gjerne ta noen gode bilder av fyrverkeriet i byen. Hva slags instillinger burde jeg ha for å ta gode bilder av fyrverkeriet. Har et Nikon D300. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 1) Stativ 2) Lav ISO 3) Nedblendet (blender avhengig av objektiv) 4) Manuell fokus (Fullt utslag + litt tilbake til uendelig) 5) Evt ND-filter 6) Evt. fjernutløser 7) Eksponeringstid? 8-16 sekunder (?) Prøv deg frem. Lenke til kommentar
Sirheadly Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 dei fleste kamera har under scene har innstilling for og ta blide av fyrverkeri. Mitt har i alle fall Olympus E-510 Lenke til kommentar
foorex Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Takk. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 1) Stativ2) Lav ISO 3) Nedblendet (blender avhengig av objektiv) 4) Manuell fokus (Fullt utslag + litt tilbake til uendelig) 5) Evt ND-filter 6) Evt. fjernutløser 7) Eksponeringstid? 8-16 sekunder (?) Prøv deg frem. 8) Ta mange bilder fra eksakt samme posisjon og sett sammen som multieksponering. 9) Husk komposisjonen med andre elementer enn selve fyrverkeriet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Siden de pinnene er forbudt blir det bare sånne bøtter? De som skyter masse kuler rett opp på akkurat samme sted.. så alt bare blir helt hvitt på bilder med lang lukkertid. Hadde noen sånne bilder i fjor. Lenke til kommentar
AasmundMo Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Siden de pinnene er forbudt blir det bare sånne bøtter? De som skyter masse kuler rett opp på akkurat samme sted.. så alt bare blir helt hvitt på bilder med lang lukkertid. Hadde noen sånne bilder i fjor. Da velger du en lavere ISO, mindre blender og om nødvendig litt kortere lukkertid;) Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Tenkte jeg også skulle til å prøve meg på foto av fyrverkeri, men kommer sikkert til å hoppe over masse av det vesentlige, da det sikkert blir en del alkohol innabords, når de skal skyte opp.. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Bare korrigere denne litt, de fleste rimelig nybegynner/amatør kameraer har slike innstillinger. Kameraer mer rettet mot semi/proff markedet har ikke slike innstillinger overhodet. dei fleste kamera har under scene har innstilling for og ta blide av fyrverkeri. Mitt har i alle fall Olympus E-510 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Det pybalto skriver er viktig å merke seg. Med raketter var 30 sekunder og f/16 på laveste iso en rimelig grei løsning, mye fordi man aldri helt viste når smellene kom. Med disse "fontenene" kommer det mange lysglimt på samme sted i løpet av 30 sekunder. Derfor må lukkertidene drastisk ned - mot 4-5 sekunder. ...og froggylers punkt 9 er viktig. Bilder av fyverkeri alene er dørgende kjedelige. Endret 30. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Tenkte jeg også skulle til å prøve meg på foto av fyrverkeri, men kommer sikkert til å hoppe over masse av det vesentlige, da det sikkert blir en del alkohol innabords, når de skal skyte opp.. Da kan det være lurt å sette kamera i full mann modus grønn firkant modus. Eller fyrverkeri modus hvis den finnes. Tom Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Vi får sikkert se raketter selv om det er forbudt, trøst me Lenke til kommentar
B25S Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Vi har masse raketter fra i fjor, vi hamstret skikkelig. Jobben til pappa (Montèr) hadde igjen forferdelig mye raketter når de stengte, så vi fikk alt nesten gratis. Og da var det jo bare å fylle pappeskene sine! Jeg og min 50D skal nok få kost oss med raketter tenker jeg! Endret 30. desember 2008 av AsbjørnH Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Vi har masse raketter fra i fjor, vi hamstret skikkelig. Jobben til pappa (Montèr) hadde igjen forferdelig mye raketter når de stengte, så vi fikk alt nesten gratis. Og da var det jo bare å fylle pappeskene sine! Jeg og min 50D skal nok få kost oss med raketter tenker jeg! Da må dere passe dere for onkel Tom Lenke til kommentar
Flex Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Da jeg tok bilder av fyrverkeri i fjor (det kommunale showet ved Festningen i Trondheim), fant jeg ut at bulb-innstilling var en god idé. Da slapp jeg å tenke på lukkertider og sånt på forhånd. Men det viste seg at no-name fjernkontrollen min ikke fungerte med bulb, så jeg brukte i stedet en audio-kabel (3,5mm til 2xRCA) som en improvisert bulb-fjernutløser. Dette fungerte faktisk veldig bra. Kameraet eksponerte så lenge jeg holdt de to RCA-kontaktene mot hverandre. Hvorvidt dette fungerer på andre kameraer enn Pentax/Samsung vet jeg ikke. Det jeg imidlertid savnet, var en skikkelig vidvinkel. Da jeg sto ganske nært showet, fikk jeg ikke med alt med min 18-55mm. Ellers brukte jeg ISO 200 (lavest mulig), f/14 og lukkertidene var normalt mellom 3 og 5 sekunder. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Da må dere passe dere for onkel Tom Det der var vel egentlig et ganske godt eksempel på et skikkelig dårlig fyrverkeribilde :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2008 Da må dere passe dere for onkel Tom Det der var vel egentlig et ganske godt eksempel på et skikkelig dårlig fyrverkeribilde :-) Er på nivå med det jeg pleier å prestere. Rævva med andre ord. Har ikke tenkt til å prøve en gang i år. Tom Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 31. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg er ikke helt enig i den bastante påstanden om at lang lukkertid er best. Min erfaring er at du har to forskjellige teknikker og to veldig forskjellige resultat: 1. Lang lukkertid (liten blender/lav iso) - gjør om rakettbatteri til "palmer", lange streker og langt i fra hvordan du ser fyrverkeriet med egne øyne 2. Kort lukkertid (stor blender/høy iso) - fryser bevegelsen og gir deg bilder av fyrverkeriet slik du selv oppfatter det med egne øyne Nr 2 gir best resultat med bare å skyte mange bilder i blinde, plukke ut de beste og eventuelt komponere flere sammen i ettertid. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 31. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2008 Kanskje dette er litt dumt å spørre om, men jeg skyter ivei likevel. Er en lav blender f. eks. f/16 eller f/4? Hvordan er det det er, ble fortalt engang at f. eks. f/16 er lav og f/4 er høy. Ble veldig forvirret, noen som kan rette meg opp? Lenke til kommentar
picatta Skrevet 31. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 31. desember 2008 Ett tips jeg leste ett sted var å sette kameraet på bulb og dekke til linsa mellom hver oppskyting, dermed fikk en med flere eksplosjoner i hvert bilde. Kanskje litt mer gjeldende på film baserte kameraer, da en nå kan sette sammen flere bilder i serie l no, men må jo bli en stilig blanding av farger og lys som en ikke oppnår ved bruk av photoshop? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå