Gå til innhold

Valgets kvaler - hvilken makroblits til Canon?

Anbefalte innlegg

Gah, jeg klarer pokker ikke å bestemme meg. Jeg skal ha en ringblits eller makroblits til min forhåpentligvis snarlig ankomne 5D Mark II (med 100mm f2.8 makro og MP-E 65mm), men vet ikke hvilken jeg skal gå for. Budsjettet mitt er vel ca 5000,- men jeg vil helst bruke mindre enn det. Her er kandidatene:

Bilora Macro Ringblits: Kr 1499,- fra Japan Photo. For meg et totalt ukjent merke, men fungerer nok helt greit i alle fall til å begynne med. Rimeligste alternativ, så jeg er skeptisk, men prismessig går det tre av denne på Canons originale ringblits.

Metz 15 MS-1: Kr 2995,- fra FotoPhono. Kjent og respektert merke, ingen problemer der, men den har strømforsyningen i samme enhet som blitslampene, og kan da bli litt tung og klumpete å ha på objektivfronten. Ser også for meg at den kan komme i veien for arbeid med riktig små saker, som jo er hele pointet av og til. På plussiden ser den ut til å ha ganske stort hull i midten, så det kan kanskje benyttes til portretter med f.eks 24-70 eller 85mm f1.2 også.

Sigma EM-140 DG: Rundt kr 3000,- fra FotoVideo, så circa samme pris som den over. Forskjellen i ledetall er så liten at det ikke har noen praktisk betydning, men så spørs det om ikke prisforskjellen opp til Canons ringblits er så liten at jeg heller bør gå for den:

Canon Macro Ring Lite MR-14EX: ca 4500,-, inkludert frakt, fra Japan Photo og dermed temmelig nær smertegrensen min. At det er Canon original kan gjøre det lettere å selge den senere, men jeg har ikke lyst til å vektlegge det for mye da det strengt tatt er underordnet.

Canon Macro Twin Lite MT-24EX: Ca kr 8000,- fra Japan Photo og dermed langt over mitt budsjett, men jeg kan få et brukt eksemplar for 5000,-. Det er likevel litt i meste laget, men den er langt kraftigere og mer fleksibel enn MR-14EX.

Siste alternativ er en kraftig ringblits ment for studiobruk, som f.eks denne. Ikke så fleksibel, og ment for innendørs bruk, men jeg vil neppe bruke en makroblits særlig mye utendørs anyway. Mye kraftigere enn noe som helst som går på batteri, men hva disse ligger på her i landet aner jeg ikke.

Hva synes dere?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk for Twin lite pga. fleksibilitet.

Skulle jeg velge en ringblits, ville en av kriteriene være at man kan justere lysstyrken på hodene uavhengig av hverandre( f.eks. få en 3-1 eller 4-1 ratio for kreativ eksponering).

Canon sin ringblits kan dette, men er usikker på de andre, så vil anbefalle Canon ring lie MX14 pga dette

Lenke til kommentar

Good point, men jeg mener å huske at Metz 15 MS-1 kan det, og Sigma EM-140 DG kan om ikke justere forholdet så i alle fall benytte kun ene røret.

PS! Et pluss i margen til metz, forresten: Med den følger det med adapterringer for 52, 55 og 58mm, mens Sigma bare legger ved 55 og 58mm.

PS2! Og et heftig minus også: Metzen er avhengig av en annen blitz for å fungere, enten en innebygget eller en annen ekstern en. Okay, scratch that.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Good point, men jeg mener å huske at Metz 15 MS-1 kan det, og Sigma EM-140 DG kan om ikke justere forholdet så i alle fall benytte kun ene røret.

PS! Et pluss i margen til metz, forresten: med den følger det med adapterringer for 52, 55 og 58mm, mens Sigma bare legger ved 55 og 58mm.

Syns metz blitsen høres ut som et kupp hvis den gir deg like mye fleksibilitet som Canon blitsen.

PS: Det står at den kan brukes som slave, ikke at den utelukkende er slaveblits, eller?

Endret av buitre
Lenke til kommentar
Det kan se ut som om Metz blisen er et av de bedre alternativene.

Ikke nå lenger, ser det ut til:

PS2! Og et heftig minus også: Metzen er avhengig av en annen blitz for å fungere, enten en innebygget eller en annen ekstern en. Okay, scratch that.

PS: Det står at den kan brukes som slave, ikke at den utelukkende er slaveblits, eller?

Jo, den må ha noe for å overhodet trigge, og da trenger den en annen blits med master-funksjon. Jeg har i og for seg det, en canon 580 EX, men jeg ønsker ikke å måtte bruke begge to samtidig. metz-blitsen er tydeligvis tiltenkt kameraer som har innebygget blits, men siden jeg skal bruke 5D2 så blir dette litt for kronglete.

Jeg ser nå også at Metz-blitsen klarer maks 72mm i hølet sitt, så drømmen om å bruke den med 24-70 og 85mm f1.2 må jeg visst bare glemme.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Har lekt en del med den bilorablitzen de siste dagene (kjæresten fikk en i julegave), og tror du kan glemme den ut i fra det du skriver. Greit nok at den er rimelig, men den har ingen instillinger og baserer seg kun på TTL. Ingen justering av ratio, ingen manuell styrke, bare still inn kameraet og prøv deg frem. Utrolig gøy å leke seg med og fungerer til en viss grad til portrett, men for "seriøs" bruk er den ikke noe å satse på. Og filterringene på den er 52mm, så alle linser som er større enn det trenger stepdownring (egentlig ikke et problem, men umulig å bruke den med noe særlig vidvinkel hvis du har tenkt å bruke den til annet enn kun makro). Men for den som har lite penger og lyst til å leke mye er bilorablitzen et knall alternativ! Har hatt det mye gøy med den allerede i et par dager.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gah, jeg klarer pokker ikke å bestemme meg. Jeg skal ha en ringblits eller makroblits til min forhåpentligvis snarlig ankomne 5D Mark II (med 100mm f2.8 makro og MP-E 65mm), men vet ikke hvilken jeg skal gå for. Budsjettet mitt er vel ca 5000,- men jeg vil helst bruke mindre enn det. Her er kandidatene:

Bilora Macro Ringblits: Kr 1499,- fra Japan Photo. For meg et totalt ukjent merke, men fungerer nok helt greit i alle fall til å begynne med. Rimeligste alternativ, så jeg er skeptisk, men prismessig går det tre av denne på Canons originale ringblits.

Metz 15 MS-1: Kr 2995,- fra FotoPhono. Kjent og respektert merke, ingen problemer der, men den har strømforsyningen i samme enhet som blitslampene, og kan da bli litt tung og klumpete å ha på objektivfronten. Ser også for meg at den kan komme i veien for arbeid med riktig små saker, som jo er hele pointet av og til. På plussiden ser den ut til å ha ganske stort hull i midten, så det kan kanskje benyttes til portretter med f.eks 24-70 eller 85mm f1.2 også.

Sigma EM-140 DG: Rundt kr 3000,- fra FotoVideo, så circa samme pris som den over. Forskjellen i ledetall er så liten at det ikke har noen praktisk betydning, men så spørs det om ikke prisforskjellen opp til Canons ringblits er så liten at jeg heller bør gå for den:

Canon Macro Ring Lite MR-14EX: ca 4500,-, inkludert frakt, fra Japan Photo og dermed temmelig nær smertegrensen min. At det er Canon original kan gjøre det lettere å selge den senere, men jeg har ikke lyst til å vektlegge det for mye da det strengt tatt er underordnet.

Canon Macro Twin Lite MT-24EX: Ca kr 8000,- fra Japan Photo og dermed langt over mitt budsjett, men jeg kan få et brukt eksemplar for 5000,-. Det er likevel litt i meste laget, men den er langt kraftigere og mer fleksibel enn MR-14EX.

Siste alternativ er en kraftig ringblits ment for studiobruk, som f.eks denne. Ikke så fleksibel, og ment for innendørs bruk, men jeg vil neppe bruke en makroblits særlig mye utendørs anyway. Mye kraftigere enn noe som helst som går på batteri, men hva disse ligger på her i landet aner jeg ikke.

Hva synes dere?

Bestilte meg nettopp en MR-14EX fra bhphotovideo.com. Totalt med frakt betalte jeg 473$, noe som blir en 3020,- Dette blir selv med mva billigere enn japanphoto? Har ennå ikke fått noe momskrav, men regner med det kommer i posten eventuelt.

Det jeg egentlig lurer på er om noen her har erfaringer med blitzen? Det går fint an å stille på ratio, hvor en velger hvilken side av blitzen en vil skyte fra, men jeg får bare til å ta 3-4 bilder før den tar seg en lang pause. Har dette noe med noen innstillinger jeg må fikse på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...