bonbon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Plutselig sloknet min Nikon SB-600 og vil ikke lenger fungere. Natten i forveien hadde jeg akkurat ladet mine Varta 2500 kjøpt på clas Ohlsson, og anbefalt i en annen tråd her på forumet. Deretter skulle jeg teste antall ganger den kunne flashe med fulladet batteri. Den gikk ca 200 ganger. Mange raske flash innimellom tok jeg noen korte pauser. Jeg ladet batteriene på nytt og la de i flashen, klar for morgendagens dyst. Når jeg tok frem flashen og kameraet dagen etter ville ikke flashen fungere. Etterhvert kom det baT på displayet. Prøvde med vanlige nykjøpte batterier, fortsatt uten hell. Også nå kommer baT opp. Jeg har prøvd flere nye batterier uten hell. Noen forslag til hva som er feil? Og hvis den må repareres oppfattet jeg fra sidene til BHPhoto(Kjøpt under en ferietur i sommer fra NY) at de ikke tar ansvar for den? Den må sendes direkte til Nikon i usa? Noen som har erfaring med det? Kan jeg sende den til Nikon i norge for rep? Må jeg betale, evt noen som vet hva det vil koste? Hjelp! Endret 30. desember 2008 av bonbon Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nikon anbefaler at blitzen får kjøle seg i ti minutter mellom hver raske serie over en viss lengde, det er en tabell som forklarer det hele i bruksanvisningen. Så det er mulig du har greid å overopphete en eller flere viktige komponenter. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Mener å huske at vi måtte sende inn en blits for en kunde en gang på grunn av at den var overopphetet. Tror det var en SB800. Det er noe som ikke går på garanti uansett pga. feil bruk. Tror det kostet i overkant av tusenlappen, og da var det vel rett og slett pæra som hadde gått tror jeg? Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 se s 38 i manualen: Do not exceed the maximum number of continuous firings ttl auto om manuell på 1/1 & 1/2 styrke - max 15 i serie manuell - fra 1/4 til 1/64 styrke - max 40 i serie Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Dette er vel grunnen til at Nikon introduserte temperatursperre i SB900. Jeg har flere ganger lest om stekte SB800, men aldri 600. Noen må jo være først... Endret 30. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hvor rask må en rask serie være for at slikt skal kunne by på problem? Til normal bruk så brude det ikke være noen problem eller? Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hvor rask må en rask serie være for at slikt skal kunne by på problem?Til normal bruk så brude det ikke være noen problem eller? Max bilder ved 6 bilder i sekundet står i tabell s 38 i Engelsk manual. Det varierer med styrke - fra opp til 4 bilder v 1/8 styrke til 30 bilder ved 1/64 styrke. Fikk Sj-1 filtersett til Nikon blitsene idag (forsinket julegave fra Kina ) ----- så nå kan jeg ødelegge mange blitsbilder også Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hva er filtersett? Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Slik Har sett noen fine eksempler på bruk av dem, men for min del blir det vel helst missbruk Lenke til kommentar
bonbon Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Takk for all hjelp. Alt tyder på at den ble overopphetet. Jeg synes det er veldig kjedelig at slik viktig informasjon står på side 38 i bruksanvisningen. Dette var jeg ikke klar over i det hele tatt. Min erfaring har vært at hvis blitsen er klar så skyter den, hvis ikke så nekter den å skyte. Det falt meg aldri inn at den kunne bli overopphetet. I alle fall så har jeg nå fire alternativer: 1. Kjøpe en ny blitz fra USA ca. NOK 1250. En venn reiser over rett over nyttår. 2. Reparere blitz, minst NOK 1000.- 3. Kjøpe ny blitz i Norge, ca NOK 1750.- 4. Kjøpe pære, ca USD 20.- og prøve å skifte selv ved å følge guiden her: http://www.tamparacing.com/forums/photogra...eplacement.html eller her http://photo.net/nikon-camera-forum/00KKbf Noen forslag? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Takk for all hjelp. Alt tyder på at den ble overopphetet. Jeg synes det er veldig kjedelig at slik viktig informasjon står på side 38 i bruksanvisningen. Dette var jeg ikke klar over i det hele tatt. Min erfaring har vært at hvis blitsen er klar så skyter den, hvis ikke så nekter den å skyte. Det falt meg aldri inn at den kunne bli overopphetet. I alle fall så har jeg nå fire alternativer: 1. Kjøpe en ny blitz fra USA ca. NOK 1250. En venn reiser over rett over nyttår. 2. Reparere blitz, minst NOK 1000.- 3. Kjøpe ny blitz i Norge, ca NOK 1750.- 4. Kjøpe pære, ca USD 20.- og prøve å skifte selv ved å følge guiden her: http://www.tamparacing.com/forums/photogra...eplacement.html eller her http://photo.net/nikon-camera-forum/00KKbf Noen forslag? Jeg hadde prøvd pæra Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg reiser til usa den 11, nærmere bestemt new york. For noen uker siden var jeg på B&H photo sin butikk i NY. Et ganske morrosomt besøk faktisk. Kjøpte en Canon Speedlite 580EX II til 2989,- NOK, altså hva som jeg til slutt ble trukket på konto. Det er mye penger å spare. Men det varierer vilt. Butikken til B&H photo er magisk, transportbånd løper rundt hele butikken og frakter varer på noen sekunder til hver disk Denne gangen kjøper jeg nok et gary fong blitz diffuser sett til blitzen min. Kansje jeg kan kjøpe med en ny blitz til deg ? Lenke til kommentar
bonbon Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Kansje jeg kan kjøpe med en ny blitz til deg ? Takk for tilbudet. Er litt usikker foreløpig, lurer på om jeg skal prøve meg på å skifte lampe selv først. Hvis jeg får tak i noen lampe da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå