Jo Are Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hei Har en del penger jeg skal spare og har dermed bestemt meg for å starte en sparekonto i postbanken. Jeg hadde tenkt og dra ned til byen alene i morgen og ordne dette, men må man være 18 år? Beklager hvis dette er feilpostet. Takker for svar Lenke til kommentar
Lt-Woof Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nopph. men om du er under 18, så må du ha med foresatte. Tror jeg Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Nopph. men om du er under 18, så må du ha med foresatte. Tror jeg Ja var det jeg mente, er 17. Faan heller da må jeg vente til på nyåret. Hva er det verset som kan skje om mamma ikke vet at jeg sparer? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nopph. men om du er under 18, så må du ha med foresatte. Tror jeg Ja var det jeg mente, er 17. Faan heller da må jeg vente til på nyåret. Hva er det verset som kan skje om mamma ikke vet at jeg sparer? Siden du er under 18 år, så har ho mynde over deg. Altså ho har "kontroll" på alle pengene dine, så ho kan ta frå deg alle pengene vist ho vil. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Kommer jo an på hvor lenge du må vente, men er det ikke mulighet å gjemme de kontant til du blir 18? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) du har full kontroll på egne penger fra du er 15. Lovverket har imidlertid flere helt konkrete områder hvor barnet er gitt myndighet til å bestemme. I disse tilfellene innskrenkes foreldrenes bestemmelsesrett etter foreldreansvaret når barnet når en viss alder. For eksempel må barnet samtykke til navneendring når det er over 12 år, barn over 16 år skal samtykke til medisinsk behandling og barn over 15 år bestemmer selv i valg av skole eller om de vil melde seg inn eller ut av trossamfunn. Barn over 15 år bestemmer selv over penger de har tjent. Har barn over 15 fått penger til egen rådighet, bestemmer de selv hva pengene skal gå til. edit: men, en av dine foresatte må være med for å opprette konto frem til du er 18... Endret 30. desember 2008 av aklla Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Jaja får vel drasse med modern ned på posthuset i morgen tidlig da, vil jeg gjerne begynne så fort som mulig. Har en tendens til å rote bort penger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå