Gå til innhold

*Løst* Dårligere bilde med DualView. Skal det være sånn?

Ronny M

Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare problemet så godt jeg kan. Jeg har et 7600GS skjermkort. Det har to dvi utganger, og jeg kjører den ene ut på en lcd skjerm og den andre til en plasma-tv med dvi->hdmi overgang.

I mange år nå så har jeg brukt DualView for å se på video på tv. Jeg har alltid lagt merke til at bildet hakker litt ved panoreringer. Jo raskerer panoreringer, jo værre hakker det. Det har ikke vært værre enn at jeg ikke har brydd meg noe særlig om det.

Jeg har levd i den tro at det er selve videoene som har blitt sånn når de har blitt konvertert eller komprimert eller noe sånt, og at det var noe jeg bare måtte leve med. Helt til nå. Jeg så en film som hakket noe helt forferdelig så fort kameraet beveget seg litt sideveis. Dette var en dvd-film. Men så ser jeg at det ikke hakker på pc skjermen, kun på tv. Jeg prøver å slå av DualView, og kjører kun plasma-tv som eneste skjerm. Problemet er borte. Ingen hakking på noen filmer lenger. Jeg syns kanskje også at bildekvaliteten er litt bedre, ihvertfall ser det ut som det er bedre farger.

Når jeg kjører DualView så må pc-skjermen være primærskjerm og tv-en sekundærskjerm ellers åpner alle vinduer i windows seg på tv-en. Men det virker jo som sekundærskjermen blir nedprioritert når video blir kjørt, derfor blir det hakking og dårligere kvalitet. Er det noe feil med mitt oppsett, drivere eller noe sånt, eller er må det bare bli sånn? Er det noen innstillinger jeg kan endre?

Det er så mye mer tungvindt å kjøre med enkeltskjerm og hele tiden bytte til tv'en hver gang jeg skal se film. :( Finnes det forresten hotkeys for å bytte skjerm?

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du kloning av skjermbildet eller extended desktop? jeg merket at med kloning så kom det stygg hakking på skjerm nr 2 (TVen) som ikke var på skjerm nr 1. Det forsvant med en gang jeg byttet til extended desktop og bare kjørte filmen på en skjerm.

edit: du kjører extended desktop ja...

Tror det enkleste her vil være å velge TVen som primærskjermen når du vil se film...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det forsvant med en gang jeg byttet til extended desktop og bare kjørte filmen på en skjerm.

Går det an å få filmen kun på en skjerm når jeg kjører extended desktop altså, eller misforstår jeg deg nå? For jeg får filmen på begge skjermene. Alltid fullskjermvisning på tv-en og vanlig visning i mediaspilleren på pc-skjermen.

Lenke til kommentar

Ah, du kloner tydeligvis bildet på PCskjermen over på TVen?

Det skal være mulig ja.

Du må gjøre det slik at TVen oppfører seg som en skjerm nr2... d.v.s. ulikt bilde på skjermene... kalles extended desktop i display properties. Så drar du bare mediaspilleren over på andre skjermen.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Ah, du kloner tydeligvis bildet på PCskjermen over på TVen?

Det skal være mulig ja.

Du må gjøre det slik at TVen oppfører seg som en skjerm nr2... d.v.s. ulikt bilde på skjermene... kalles extended desktop i display properties. Så drar du bare mediaspilleren over på andre skjermen.

Jeg kloner ikke faktisk, men har valgt extended desktop som du sier her. Da blir det slik at det kun er bakgrunnsbildet vises på TVen og jeg kan dra vinduer over dit som du nevner. Men når jeg starter en film, så kommer filmen automatisk i fullskjerm på TVen uten at jeg trenger å dra spilleren over. Spilleren vises da som normalt på pc skjermen i tillegg.

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, men jeg mener jeg bruker en funksjon som heter "video-overlegg i fullskjerm" eller noe sånt. Kjenner du til det? Det er vel kanskje det som er feilen, at når begge skjermene kjører film så blir den ene nedprioritert med tanke på ytelse og kvalitet?

Skal slå at dette video-overlegg greiene når jeg kommer hjem, og prøve å dra spilleren over til TVen som du nevner, kanskje det er bedre sånn.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Da kan jeg ikke gjøre annet enn å takke og bukke MrLee. Jeg fjernet den video-overlegg funksjonen som automatisk viser film i fullskjerm på TVen, så nå drar jeg bare spillern over og ALT+ENTER så er det perfekt. Ingen hakking eller noe som helst problemer! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...