Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk

Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant med en fast inndeling av temaområder i fellesportalen framfor det Tek.no driver med. Når det er få temasider går dette greit, men det kan bli et problem hvis det blir flere sider.

Hvilke sider er folk interesserte i å ha med? Film er garantert. Musikk ser det ut til å være vilje for å få med. Er det aktuelt å skille mellom film og fjernsyn? Jeg er f.eks. ikke så interessert i TV-serier. Litteratur hadde vært gøy å få med, men det kommer helt an på om det finnes folk som er interesserte i å skrive om det.

Lenke til kommentar

@Cun eller andre som vet, hvordan er det med rettighetene våre angående artikler vi skrev for kulturo som nå ligger på audiovisuelt? Er jo mange features osv som vi godt kunne overført på den nye siden for å ha litt startkapital hva gjelder stoff. Men dette er kanskje ikke mulig?

Lenke til kommentar
Er det aktuelt å skille mellom film og fjernsyn? Jeg er f.eks. ikke så interessert i TV-serier.

Det vil vel strengt tatt avhenge av hvor mye vekt det blir lagt på TV-serier. Er det en anmeldelse av en sesong en gang i blant tror jeg det har lite å si at de blandes. Er det dermed snakk om anmeldelser av episoder, som bl.a. Den of Geek gjør, kan det kanskje være på plass å skille.

Men som sagt. Hvor mye ting skal deles opp må i første omgang sees i forhold til hvor mye innhold som produseres.

Det er bedre å ha en samleside for flere tema som oppgraderes en eller to ganger per dag, enn rene temasider som oppdateres en eller to ganger i uken.

Eneste som er viktig på dette punktet er vel å sørge for å bygge muligheten for paraplysider inn i publiseringsplatformen/arkitekturen slik at disse lett kan legges til på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Fra Awesome Xs dokument:

Aktuelle problemstillinger

Hvilken målgruppe skal siden ha?

Ungdom, filminteresserte, musikkinteresserte, kulturinteresserte og forhåpentligvis et publikum over 20-25 år.

Hvilket tema skal siden ha?

Jeg liker ideen om å opprette forskjellige nettsider for hvert sitt tema, som en nettside dedikert til film, en nettside dedikert til musikk og eventuelt andre nettsider hvis det finnes nok interesserte. I tillegg kan vi ha en felles portal for disse sidene, noe à la tek.no.

Hvilken skrivestil skal benyttes?

Personlig med et snev av formalitet, kanskje?

Kvalitet vs. kvantitet

Ja takk, begge deler! Fast skribentstab som produserer noe jevnlig + "frilansere" som kommer med noe når de vil.

Internt nettverk

Intraforum med stickytråder fra redaksjonen som inneholder all relevant informasjon. Øvrige skribenter står frie til å opprette tråder og diskutere så mye de vil internt. I tillegg blir alle meldt på en e-postliste hvor viktige beskjeder kan nå alle.

Publisering

Lover, regler og rettigheter

Hvis vi skal være selvstendige er det kanskje mest hensiktsmessig med AS.

Finansiering

Vi får se hvor dyrt det blir. Speiks regnskap hørtes ikke så ille ut.

Fysisk publisering

Publikasjonsverktøy har jeg ikke peiling på, så dette får noen kyndige ta nærmere stilling til. Det bør i alle fall fungere slik at man skriver sine artikler inn der, legger til bilder, metadata osv, før de blir sendt til redaktøren for godkjennelse i verktøyet.

Andre punkter: Denne eller disse sidene vil kunne dra nytte av et samarbeid med Diskusjon.no (forum), Bruktmarked.no (markedsplass) og Prisguide.no (produktdatabase/prisguide). Dette burde vi få til uten problemer.

Lenke til kommentar
Interessant med en fast inndeling av temaområder i fellesportalen framfor det Tek.no driver med. Når det er få temasider går dette greit, men det kan bli et problem hvis det blir flere sider.

Hvilke sider er folk interesserte i å ha med? Film er garantert. Musikk ser det ut til å være vilje for å få med. Er det aktuelt å skille mellom film og fjernsyn? Jeg er f.eks. ikke så interessert i TV-serier. Litteratur hadde vært gøy å få med, men det kommer helt an på om det finnes folk som er interesserte i å skrive om det.

Hva med en audio-del, en video-del og en tekst-del. Da kan man ha musikk og lydbøker ett sted, mens film og tv-serier et annet sted. Så får man litteratur et sted.

Lenke til kommentar

Å dele det inn i audio og video likner litt for mye på tradisjonelle inndelinger i lyd og bilde-sider, som for eksempel Audiovisuelt.no. "Video" fanger heller ikke alle sider ved film, som fysisk film, manus og liknende. Det samme kan sies om "audio" når det kommer til musikk. Ellers er det for så vidt et greit forslag til en klar tematisk inndeling, men jeg stiller meg skeptisk. Jeg vil jobbe for en side om film, ikke om video :p

Lenke til kommentar

En tv-del på denne siden er nesten et lite must. Tv-serier har nesten tatt godt over for film for en god del av folket. Ja, film er og forbli film men tv-serier er noe som imo det ikke burde nedprioriteres.

Er Edda Media gjort oppmerksom på disse planene?
Tja si det du, hadde vært artig å høre hva en representant ifra Edda kunne ha sagt noe om dette prosjektet.
Lenke til kommentar
Jo mer jeg tenker på det, jo mer en ren filmside frister. Det er ingen mangel på ting å skrive om når det gjelder film, og fokus er viktigst tidlig. Hvis siden lanseres med 50 filmanmeldelser så er dette mye mer imponerende og fristende for en leser som meg enn 20 filmanmeldelser, 20 musikkanmeldelser, 15 TV-serieanmeldelser, 10 animeanmeldelser og 5 bokanmeldelser.

Dette hadde vært midt i blinken for meg, men jeg er kanskje ikke målgruppen. Kåne på 32 år, 2 barn snart 3??? Hvem er målgruppen deres gutter fra 14 til 25 år??

Lenke til kommentar
Dette hadde vært midt i blinken for meg, men jeg er kanskje ikke målgruppen. Kåne på 32 år, 2 barn snart 3??? Hvem er målgruppen deres gutter fra 14 til 25 år??

Er 29 år, 2 unger og madam på 27 år. Jeg skal sørge for å skrive om filmer for de minste i hvert fall (Dorian inkludert), samt for oss foreldre.

Det eneste kriterium jeg har er at kreativiteten må få leve for skribentene. Være forsiktig med detaljestyring og innsnevret form. Om noen vil bidra med mer blogg-type artikkel, so be it. Om noen vil gi en "klassisk norsk" form på artikkelen so be it.

Jeg liker personlig mye med AICN fordi det er så personlig og egentlig en side som formidler blogginnlegg fra en håndfull svært dyktige skribenter. Grunnleggeren av siden, Harry Knowles, er en av de mest innflytelsesrike og mektigste innen filmbransjen grunnet sidens kontakter og effekt når de skriver om film. Det er jo også en kandidat til Internetts styggeste og mest kaotiske side, men det illustrerer jo at innholdet er det viktigste. Grunnet det personlige preget på artiklene så føler man også en "tettere" kontakt til skribentene, noe som gjør at anmeldelser spesielt blir lettere å tolke fordi man vet hvem som skriver den og om man har samme smak (dog er det smått irriterende at enkelte skriver om alt de gjorde den dagen før de så filmen). Nå er det irriterende ting med siden også, blant annet hvordan enkelte av dem skriver. Men det gjør siden mer dynamisk og spennende i innhold, fordi det blir langt mer subjektivt og kreativt preg på ting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...