Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk

Cuneax

Anbefalte innlegg

Vi har hovedsaklig to valg (hvis denne siden skal knyttes opp mot forumet):

1) Bli med i Edda Media

Dette innebærer at Edda Media står for serverdrift, publiseringsverktøy, rettigheter og annonser. Det kan høres ille ut, men en solid støttespiller kan være nyttig. Prosjektet vil også bestå av frivillige bidrag, noe som fjerner den største utgiftsposten og det potensielt største hinderet til støtte fra en slik organisasjon.

Hvor langt ifra "Kulturo 2.0, nå uten lønn" er denne løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om folk skal bidra uten å få kompensasjon anser jeg det som rett og rimelig at skribenten selv sitter på rettighetene. Skulle det bli noen inntekt ut av det hele og skribenter kan kompenseres, så kan rettighetene overtas.

Gamer.no f.eks. bestod av frivillige bidrag som jeg snakker om i starten, såvidt jeg vet. Jeg ser at det er problematisk, men jeg ser ikke det store problemet med at et seriøst mediehus får rettighetene over det jeg skriver (jeg har ikke noe problem med dette angående Kulturo, f.eks., men der fikk jeg jo betalt (selv om det ikke var noen pådriver i seg selv)).

Men det er utopisk å tro at man kan tjene penger på dette her, det var en grunn til at Kulturo ble lagt ned og det i et nettverk som ikke bare tjener penger på annonser, men ikke minst grunnet Prisguide.

Jeg har ikke skrevet det uthevede her, så jeg forstår ikke hvorfor du argumenterer med dette. Kulturo fikk ikke lov til å vokse seg stor nok, noe en side som vi snakker om kanskje kan gjøre.

Dette er finansielt et tapsprosjekt, i hvert fall i starten, hvor "salg" av artikler (samarbeidspartnere), annonsører eller evt. en donasjonsordning kan hjelpe på inntekten. Hvor interessert Edda er i å hjelpe til er jo heller usikkert, de ønsket jo ikke å satse videre på Kulturo.

Når den største utgiftsposten er borte, i alle fall i den spede starten, kan dette tvert i mot virke som en potensiell gullgruve, tror jeg.

Først og fremst må vi få på plass en produksjonsplan. For de som ikke har skrevet en slik tidligere så må det mest basic ned der. Når vi vet litt mer håndfast hva det faktisk er vi ønsker og har en skikkelig produksjonsplan så kan vi heller ta det videre med evt. aktører (som Edda) om vi ønsker det. Men serverplass for en side som dette, som ikke vil generere mye trafikk i starten i hvert fall, er nok ikke dyrt og noe som vi også kan vurdere å ordne selv. Men jeg kan godt høre med folkene i Edda neste gang jeg er i Oslo om det er noe vi kommer frem til er ønskelig. Eller vi kan bestemme oss for å først kjøre helt solo i starten. Dette er ikke et punkt vi trenger å forhaste oss med.

Dette må på plass antakelig uansett hva som skjer.

Noen bør "sette seg ned" og lage et utkast produksjonsplan først og fremst. :)

Awesome X er jo allerede i gang, ellers kan jo f.eks. jeg gjøre det ute på nyåret, muligens. Mange kandidater ;)

Lenke til kommentar

At Kulturo kunne tjent penger på lang sikt er jeg, med min fullstendig manglende kompetanse innen forretning, ganske overbevist om. Men de fikk aldri muligheten. Det tar tid og det vil koste penger i starten. Noe dette prosjektet også bør belage seg på.

Rettighetene til det som skrives bør uansett ikke gis bort gratis til noen. Som Dorian er inne på, om dette blir "Kulturo2 uten betaling" så bør i hvert fall den som skriver bidrag få beholde rettighetene til eget "verk". :)

Lenke til kommentar
Hvor langt ifra "Kulturo 2.0, nå uten lønn" er denne løsningen?

Det kommer an på hva vi ønsker ;)

Min tankegang angående Edda Media er kun for å få det rent tekniske på plass. Neo, som Tek-nettverket bruker, er et ypperlig publiseringsverktøy og serverne er jo stabile nok. Jeg tror et slikt eierskap har liten eller ingen innflytelse på redaksjonelt innhold. Bare vi får basics på plass, som Dotten sier. Og det skal jo vi, brukerne av forumet, finne ut av i denne tråden.

Lenke til kommentar
At Kulturo kunne tjent penger på lang sikt er jeg, med min fullstendig manglende kompetanse innen forretning, ganske overbevist om. Men de fikk aldri muligheten. Det tar tid og det vil koste penger i starten. Noe dette prosjektet også bør belage seg på.

Rettighetene til det som skrives bør uansett ikke gis bort gratis til noen. Som Dorian er inne på, om dette blir "Kulturo2 uten betaling" så bør i hvert fall den som skriver bidrag få beholde rettighetene til eget "verk". :)

Jeg vet ikke hva slags avtaler man kan få til angående rettigheter til eget materiale, men det burde kanskje gå an? Så lenge Edda Media får igjen for å stille servere og annen teknologi til disposisjon via annnonseinntekter, burde jo siden se dagens lys selv om skribentene selv har rettighetene til egne verk. Problemet ligger vel i om de "selger" sine verk til f.eks. konkurrerende medier. Det er vel kanskje et sentralt problem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er full (alkoholiker, så mao ganske fungerende) og svarer uten å ha lest hele tråden.

For en tid tilbake kjøpte jeg en URL (et par, faktisk), kontaktet en programmerer og planla en filmside. Jeg la den, magesekken og ballene på is i påvente av mitt byskifte til Trondheim, det vil si omtrent et halvt år frem i tid. Der var planen å gjøre noe med saken.

Akkurat nå orker jeg ikke å skrive omfattende, men: jeg har drevet flere lignende sider før. Alene. Uten problem. Det trenger ikke koste noe særlig, det er faktisk ikke spesielt stress. Erfaringsmessig er det engasjementet som svikter etter hvert. Og da går alt i grøfta.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke lyst til å forplikte meg til særlig mye arbeid i denne fasen av prosjektet (selv om det er arbeidet i denne fasen som virker mest interessant for min del). Før jeg er villig til å legge inn mengden av arbeid dette krever, vil jeg se at dette faktisk er nok giv i deltakerne at det faktisk kan bli et sluttresultat. I tillegg skal jeg ta 55 studiepoeng dette semesteret (to helårige fag, pluss to ekstra), så etter semesteret starter er tid ganske begrenset.

Noen produksjonsplan synes jeg det er for tidlig å komme med, men jeg kan skrive en forholdsvis detaljert statusrapport om så skulle være ønsket.

Til både forprosjektet og selve siden vil et fungerende internettverk være det avgjørende. På små prosjekter skal google.sites, med ikke så alt for mye bearbeidelser, fungere tilstrekkerlig til å kunne utføre denne oppgaven som både planleggingsverktøy og kommunikasjonsverktøy.

Dokumentet er oppdatert.

Lenke til kommentar

Jeg tror engasjementet vil holdes ved like i og med at vi rekrutterer blant mange aktive forumfolk og holder en åpen dialog hele tiden. Statusrapporter om eventuell fremgang kan bidra til å holde interessen oppe og tilbakemeldinger og diskusjoner oss i mellom om skrivestil, hva man kan skrive om og så videre vil nok også hjelpe på. Dette vil forhåpentligvis bli en bred side som omfatter mye forskjellig kultur, noe som forhåpentligvis vil lokke til seg mange forskjellige bidragsytere fra ulike kroker av forumet.

Lenke til kommentar

Awesome Xs dokument:

Hvordan skal internnettverket være bygget opp?

Hvem skal ha tilgang til hvilken informasjon?

Hvem skal ha tilgang til å endre intern informasjon?

Hvilke kommunikasjonskanaler er nødvendige?

Hvilken programvare/tjenester skal brukes?

Kulturo hadde en helt kurant måte å løse disse problemene på. Alle hadde tilgang til et intraforum. Medlemmer av redaksjonen hadde moderator-/administrator-rettigheter og kunne derfor endre informasjon i tråder som var sticky, og de inneholdt ting som maler, kontaktinfo, hvilke produkter vi hadde inne og hvem som skrev hva. Et intraforum i samband med MSN fungerte helt utmerket, i tillegg til Neo, publiseringsverktøyet som jeg nevnte tidligere. Noe tilsvarende kan også fikses på egenhånd, så lenge det ikke går over e-post :wee:

Jeg er generelt i mot å bite over for mye. Se på for eksempel Gamer.no. De har avgrenset ekstremt bra.

Innholdet får utvikle seg naturlig i diskusjonen blant de som har lyst til å bidra. For min del kan vi ha om alt mulig rart.

Lenke til kommentar

+ Max Mekker!

Noe som kan være aktuelt er å legge seg tett opptil forumets struktur på dette feltet: Film, litteratur, musikk, TV-serier og tegneserier. Og eventuelt annet engasjerte folk har lyst til å skrive om. Hardingfele og dans med bunad. Jeg skal ikke si at det er feil.

Lenke til kommentar

Så det blir en kulturside og ikke en filmside? Ser nå at du nevner dette i førsteposten, men jeg frykter at det ikke er noe å tjene på å investere i alle former for kultur med en gang. Kultur-delen av dette forumet har tre store contenders (film, musikk, tv) og en del småpjatt med svært få poster. Hvis vi skal regne forumet som en mindre versjon av Norge (et land fylt med 14 år gamle gutter, altså) så vil interessen være liten for tegneserier og bøker og lignende, og det finnes sikkert egne forum og sider for de som interesserer seg for sånt. Jeg skulle helst sett at vi fokuserte på så lite som mulig, da det virker som man får mest uttelling. Det tar like lang tid å skrive en anmeldelse av en bok som en film, men det tar mye lenger tid å lese boken og mange færre vil bry seg om anmeldelsen. Det virker ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Denne lenken skal fungere: http://docs.google.com/View?docid=dhcchx28_0fcjp7pc5

Så det blir en kulturside og ikke en filmside? Ser nå at du nevner dette i førsteposten, men jeg frykter at det ikke er noe å tjene på å investere i alle former for kultur med en gang. Kultur-delen av dette forumet har tre store contenders (film, musikk, tv) og en del småpjatt med svært få poster. Hvis vi skal regne forumet som en mindre versjon av Norge (et land fylt med 14 år gamle gutter, altså) så vil interessen være liten for tegneserier og bøker og lignende, og det finnes sikkert egne forum og sider for de som interesserer seg for sånt. Jeg skulle helst sett at vi fokuserte på så lite som mulig, da det virker som man får mest uttelling. Det tar like lang tid å skrive en anmeldelse av en bok som en film, men det tar mye lenger tid å lese boken og mange færre vil bry seg om anmeldelsen. Det virker ikke verdt det.

Det er ingen som har bestemt at det skal bli det ene eller det andre inntil videre. For min del kan vi være litt mer åpne også overfor felt utenfor De tre store som du nevner, men det kommer an på hva folk mener er best for siden i starten (begynne rolig eller i full galopp?), og hva engasjerte ildsjeler har lyst til å bidra med. Hvis en veldig aktiv person f.eks. har lyst til å tilføye litteratur til nettsiden, syns jeg det er en god idé. Jeg stiller meg i alle fall åpen til flere alternativer, men selv har jeg lyst til å skrive om film og musikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nettstedet må ha en identitet. Og hvis identiteten er "alt" blir siden omtrent like attraktivt som hun blonde som legger seg på rygg før "hei".

Lenke til kommentar

Angående teknisk, om vi kjører vårt eget løp:

Serverleie: Trenger ikke koste mer enn 40 kr i måneden for et 25 GB hotell, noe jeg mener er mer enn nok. (Denne prisen er fra one.com, et selskap jeg personlig voucher for da de har drevet mitt eget hotell i flere år uten nedetid og problemer). Dette inkluderer ubegrenset bandwith.

Domene: Det er vel rimelig liten sjanse for at wh1te eier akkurat det domenet vi bestemmer oss for, så her må vi også kjøpe. 115 kr / året for .no

Avgift for registrering i brønnøysund: 200 kr.

Publiseringsverktøy: Gratis i første omgang, noe annet er tull. Joomla, Wordpress, Cutenews, take your pick.

Jeg ser ingen grunn for at opprettelsen og kostnader det første året trenger å overstige tusenlappen. Det er veldig realistisk at vi kan kjøre eget løp økonomisk sett. De små utgiftene vi får kan lett finansieres av Google Adsense eller noe slikt.

Og btw: jeg stemmer for en ren filmside, eller i det minste starte derifra og eventuelt inkludere andre ting senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...