Gå til innhold

Kulturnettsted av og med forumfolk

Cuneax

Anbefalte innlegg

Syns du sender litt feil vibber her nå, Cun. Når det faktisk er noen som tar på seg arbeid bør du være positiv. Om du personlig liker designet Badering eventuelt kommer med er noe du bør nedprioritere på dette stadiet.

Er dette en spøk? Jeg skal motta pepper for å i det hele tatt ha giddet å sette i gang noe, men hvis jeg er kritisk tilbake, da sender jeg feil vibber? Jeg kommer aldri til å godta noe forferdelig Pitchfork-se-hvor-smart-jeg-er-design.

Min mening er at alt ville vært bedre enn det designet som brukes nå. Umulig navigasjon og brukervennlighet.

Forklar deg bedre. Det eneste problemet med siden per dags dato er at forsiden inneholder hele artikler. Navigasjonen fungerer fint med kategorier, tags, kalender osv på høyre side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns du sender litt feil vibber her nå, Cun. Når det faktisk er noen som tar på seg arbeid bør du være positiv. Om du personlig liker designet Badering eventuelt kommer med er noe du bør nedprioritere på dette stadiet.

Er dette en spøk? Jeg skal motta pepper for å i det hele tatt ha giddet å sette i gang noe, men hvis jeg er kritisk tilbake, da sender jeg feil vibber? Jeg kommer aldri til å godta noe forferdelig Pitchfork-se-hvor-smart-jeg-er-design.

Null pepper din retning intended. Det du har satt i gang har jeg da aldri kritisert. Men vi trenger helt klart bedre design, og du har selv påpekt at vi skal finne en webdesigner, og da bør vi heller være positiv til Baderings engasjement. I min mening bør navigasjon komme før innhold. Slik det er nå treffer blikket Groundhog Day og finner ikke navigasjonen på høyresiden så enkelt som vi vil. Det bør være enklere for brukeren å finne navigasjonen med én gang, og slik som det er nå kreves det for mange klikk for å finne frem til det man vil ha. Scrolling må også kuttes ned på.

Lenke til kommentar
Null pepper din retning intended. Det du har satt i gang har jeg da aldri kritisert. Men vi trenger helt klart bedre design, og du har selv påpekt at vi skal finne en webdesigner, og da bør vi heller være positiv til Baderings engasjement. I min mening bør navigasjon komme før innhold. Slik det er nå treffer blikket Groundhog Day og finner ikke navigasjonen på høyresiden så enkelt som vi vil. Det bør være enklere for brukeren å finne navigasjonen med én gang, og slik som det er nå kreves det for mange klikk for å finne frem til det man vil ha. Scrolling må også kuttes ned på.

Nå siktet jeg ikke først og fremst til deg når det gjaldt pepperpraten, men nok om det. Jeg har ikke noe i mot et annet design, men jeg uttrykker min misnøye med det jeg mener er skrekkelig og pompøst.

En kategorimeny øverst som på f.eks. Hardware.no er bra med tanke på blikkfang og navigasjon.

Lenke til kommentar

Får spre ordet til mine 26 norske, 1 danske (som jeg tror er Fredrik på fylla i Danmark), 3 amerikanere og 2 svenske lesere: http://flaglima.com/?p=181 :wee:

Var litt opphetet diskusjon dette med design, trodde ikke folk brydde seg så særlig om det? Mitt tips er nå å kjøre på med Magazine-layout, det er nå i hvert fall bedre enn å måtte scrolle seg forbi hele artikler :)

Kan i tillegg legge til plug-inns som gir mulighet for gallerier. Bruker selv ProISP med mulighet for enkelt å sette opp wordpress på serveren (bare sørg for å ha medium eller pro pakken). Mange muligheter, selv for de med lite peiling på det tekniske. Fantastico følger med hos ProISP og den gjør at man kan legge inn wordpress med et par klikk.

Temaer som virker langt bedre til å navigere med (det estetiske er som nevnt ikke noe man burde fokusere for mye på nå, men brukervennlighet bør ikke undervurderes):

http://wordpress.org/extend/themes/sirup

http://wordpress.org/extend/themes/magatheme

http://wordpress.org/extend/themes/magazine-basic

http://wordpress.org/extend/themes/german-newspaper

Lenke til kommentar

Design er selvsagt viktig, men alle har forskjellige prioriteter. Cun har f eks linket til noen sider som prioriterer lesbarhet, men som på ingen måte kan kalles pene. De er kanskje praktiske, men design er vel form og funksjon og ikke bare funksjon. Til gjengjeld kan Pitchfork oppfattes som veldig lys, selv om jeg ikke reagerer spesielt på det. Jeg bruker diskusjon.no-skin her på forumet som består av slike farger:

post-37689-1238694049_thumb.jpg

Dette er veldig behagelig og langt ifra å se på en lyspære, og skal vi først ha et skikkelig design så burde vi absolutt satse på noe lignende.

post-37689-1238694153_thumb.jpg

post-37689-1238694158_thumb.jpg

Her er et eksempel på en standard side bakrommet.net (habilitetswarning, jeg kjenner webamasteren) hvor man har et lite avsnitt og en link til selve artikkelen. Noe sånt er veldig praktisk i starten hvor man har kategorier til høyre hvor man kan trykke og få opp en liste over artikler.

Lenke til kommentar

Så lenge nettsiden befinner seg på Wordpress' servere, ser det ikke ut til at man kan endre til for eksempel Magazine Basic-skallet. Derfor bør vi kjøpe egen serverplass, men dette syns jeg en formell organisasjon skal gjøre. Ingen har meldt sin interesse til å være med å starte en forening ennå: http://reklamepausen.com/filmforum/index.php?topic=40.0

Foreningen blir det øverste mandatet i henhold til nettsiden. Alle i foreningen kan være skribenter for Filmkultur.no, men alle skribentene i Filmkultur.no trenger ikke å være medlem av foreningen. Litt informasjon:

Forening

En forening er en selveiende sammenslutning som skal fremme ett eller flere bestemte formål av humanitær, sosial eller lignende art. Foreninger kan være både åpne og lukkede for allmennheten.

Foreningen må ha minst to medlemmer som forener seg om et bestemt formål. Medlemmene deltar i beslutninger som treffes, men er ikke eiere av formuen i foreningen.

Foreningens øverste organ er årsmøtet. Der skal alle medlemmene ha møterett og stemmerett. På dette møtet skal blant annet årsregnskapet legges frem og godkjennes. Det er vanlig at foreninger har et styre og velger styremedlemmer på årsmøtet. For å kunne bli registrert i Frivillighetsregisteret, må foreningen ha et styre.

Vedtektene bør inneholde opplysninger om:

* foreningens navn

* foreningens sete (kommune)

* foreningens formål

* regler for foreningens organer og disses kompetanse

* regler for medlemmenes forhold til foreningen

* regler for vedtektsendringer

Hvordan registrere lag og foreninger

Hvis du vil registrere en forening, må du dokumentere at den er opprettet og eksisterer. Dette gjør du ved å sende inn stiftelsesdokument og vedtekter sammen med Samordnet registermelding - forenklet blankett for foreninger eller Samordnet registermelding til Enhetsregisteret.

Foreningen blir da på en måte den lovgivende forsamling og gjør bestemmelser for siden. Alle skribenter og bidragsytere kan være med og komme med forslag til forbedringer og så videre, men det er foreningen som bestemmer til syvende og sist. Eller tar jeg feil her? Uansett: Hvem har lyst til å være med i noe slikt?

PS: Final Fantasy 7 Citadel er en pen nettside.

Lenke til kommentar

Jeg kan muligens (les meget sannsynlig bli med) hvis dere trenger personer. Det er lurt å ha noen flere i styret.

Til informasjon så burde man ha et stiftelsesmøte, og her utarbeides det stiftelsesdokument og vedtekter. Dette må så sendes inn til Brønnøysund (gjerne elektronisk).

Lenke til kommentar

Du er da vertfall produktiv, og godt er det. Du skriver meget bra også, det er en fryd å lese anmeldelsene dine :)

Men et annet problem med designet. Blir man direktelinket til en anmeldelse er navigasjonen enda værre. Man søker febrilsk etter en oversikt, jeg vil raskt til en framside eller noe hvor jeg har flere valg.

Lenke til kommentar

Bra tiltak!

Må imidlertid slenge meg litt med på hylekoret som roper på bedre brukervennlighet og en liten dose estetikk. Greit, det er lett å sitte her og drikke cola og forlange ting av andre, men sånn er det nå bare. Siden er for tung å navigere, og framstår som en tekstvegg uten veldig synlige navigeringselementer.

Uansett, håper siden etterhvert tar form og blir noe mer enn "Hvorfor ikke? Noe må man jo teste ut WordPress med", det blir interessant å følge med!

Ædit: Selv foretrekker jeg forresten lyse bakgrunner. Jeg er enig i teorien om at mørk bakgrunn burde være mer behagelig for øyet, men det funker likevel ikke, og blir som regel for tungt og kjedelig. Akkurat Pitchfork synes jeg blir for travelt (særlig det nye designet, føler meg fortsatt bortkommen der), men kanskje en variant av dette kunne ha fungert? http://www.smuglesning.no/

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Ny anmeldelse:

Che: Part One

Che: Part One, eller Che - argentineren som den heter på norsk, er som tittelen så fint forklarer film nummer én om Che Guevara, kommunisten hvis kjente portrett har blitt tatt i bruk av hans erkefiender kapitalistene på alt fra buttons til badehåndklær. Nå kommer det enda en film om ham, denne gangen signert Steven Soderbergh, kjent for Traffic og Ocean’s Eleven. Mon tro om Che snur seg i grava?
Lenke til kommentar

Et par nye anmeldelser i dag:

Brettkontroll

Dokumentaren Brettkontroll frå 2006 tar for seg totalforbudet mot salg, import og bruk av skateboard som rådet i Norge fra 1.september 1978 til 9.mai 1989. Bakgrunnen for det hele var amerikansk forskning, som senere ble oversendt til norske myndigheter.

The Princess Bride

Columbo kommer og leser et eventyr for Fred Savage, og The Princess Bride er i gang. Historien om fattiggutten, prinsessa, de gode hjelperne og onde aristokrater har fått en ny og temmelig original innpakning i Rob Reiners morsomme fantasyparodi fra 1987.
Lenke til kommentar

Ny anmeldelse:

Harvey

Harvey er en film som tar opp en rekke samfunnskritiske spørsmål, men pakket inn i en situasjonskomedie. Til å være fra 1950 er den overraskende freidig, for her er det direkte kritikk av psykiatri og samfunnets holdninger til de som er litt annerledes. Sex blir også nevnt, og det må jo ha utløst litt av et rabalder på den tiden. James Stewart spiller Elwood, den sympatiske raringen som er bestevenn med kaninen Harvey, som nesten bare han kan se.
Lenke til kommentar

Tilbake fra påskeferie!

Little Miss Sunshine

Filmkultur.no er tilbake fra påskeferien og markerer dette ved å anmelde Little Miss Sunshine fra 2006. Filmen handler om en nokså spesiell og noe dysfunksjonell familie som legger ut på en roadtrip for å levere det særeste showet i missekonkurransenes historie. Det høres for morsomt ut til å være sant, men det er sant. Og morsomt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...