perkele- Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Ok be nice, I'm new here. Men vel, det har seg sånn at jeg har en Maxtor 500gb som stod i vinduskarmen min. Kanskje ikke det aller beste stedet men det ble nå sånn.. Og en dag ramlet den ned, fra ca 80cm høyde, ned på noen kabler og skjøteledningen min som ligger rett under. Når jeg nå setter i strømmen, lager den små summelyder (nesten som de fra telefoner når man har lagt på), og den vil så klart ikke starte opp eller koble seg til pc'n.. Jeg har ingen høye håp om å få den til live igjen eller få ut dataene på den, men hvis det er mulig vil jeg bli evig takknemmelig. Så hva er mulig å gjøre, evt hva kan gjøres/ikke gjøres? Untatt å kjøpe ny så klart På forhånd, takk Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Tror den er så godt som død for deg... Siden har opplevd et fall på ca 80 cm, så er det mye som flytter seg inne i selve harddisken. Actuatorarmen som leser data ut fra platene som alt er lagret på inne i harddisken subber trolig borti disse platene ut i fra de beskrivelse om så mye skurrelyder. Det er et tegn på at den lager hakk, og dermed kan vel den betraktes som ubrukelig...! Det kan være en mulighet ved å ta ut platene i en annen identisk harddisk, men dette er en omfattende prosess, og koster utrolig mye hvis du skal ha den inn på et verksted... Lenke til kommentar
perkele- Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Hmm ja, var det broren min sa også. For når han "snurra" på sin som er helt lik (bare ikke ramlet ned:P) kom det en slags snurrelyd, men det gjør det ikke på min.. Men er det en "stor" sjanse for at det kan funke, det å ta ut platene inn i en annen da? Dataene er så klart verdifulle for meg, bilder osv som ikke kan lastes ned, men kommer ikke til å betale Ibas ellerno i bøtter og spann selv om det er kjipt å mistet så mye ting.. ó_Ò Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hmm ja, var det broren min sa også. For når han "snurra" på sin som er helt lik (bare ikke ramlet ned:P) kom det en slags snurrelyd, men det gjør det ikke på min.. Men er det en "stor" sjanse for at det kan funke, det å ta ut platene inn i en annen da? Dataene er så klart verdifulle for meg, bilder osv som ikke kan lastes ned, men kommer ikke til å betale Ibas ellerno i bøtter og spann selv om det er kjipt å mistet så mye ting.. ó_Ò Det å bytte platters i en harddisk er en svært krevende jobb...du bør vite hva du gjør...har gjort det en gang, og det var 45 nærvepirrende minutter... Fikk det til, men fikk henta ut bare halvparten av det jeg hadde før den sa natta for siste gang... Har også mista 250 GB med bilder og videoklipp som jeg hadde tatt selv, samt 67 GB musikk...hadde hele CD-samlinga mi inne på den, samt litt ekstra +++ Men du får gjøre et forsøk hvis det ikke er så farlig med den andre harddisken sånn i tilfelle... Lykke til hvis du prøver på det...^^ PS...: Hold alt av magnetiske enheter langt borte under operasjonen...! Mobiler, skrutrekkere etc. Dette kan føre til tap av data i værstefall...! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det å bytte plater skal du EGENTLIG ikke gjøre selv. Grunnen er støv, som CPUer og harddisker eller brikker generelt bygges disse i støvtomme rom. Dette er fordi ett enkelt støvkorn som smadrer inn i lesearmen og treffer hodet er IKKE bra. Om du vil prøve for morro's skyld og dataene ikke har så veldig stor verdi at du vil vurdere IBAS (Disse kan ta ut platene i støvfritt rom for en HEFTIG sum) så er nok det eneste du må ha er en identisk harddisk av samme merke og type. Jeg antar at hver harddisk har sin egen måte å lagre data på akkurat slik som RAID varierer fra produsent til produsent så du må ha lik styreprogramvare, altså lik disk. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det å bytte plater skal du EGENTLIG ikke gjøre selv.Grunnen er støv, som CPUer og harddisker eller brikker generelt bygges disse i støvtomme rom. Dette er fordi ett enkelt støvkorn som smadrer inn i lesearmen og treffer hodet er IKKE bra. Om du vil prøve for morro's skyld og dataene ikke har så veldig stor verdi at du vil vurdere IBAS (Disse kan ta ut platene i støvfritt rom for en HEFTIG sum) så er nok det eneste du må ha er en identisk harddisk av samme merke og type. Jeg antar at hver harddisk har sin egen måte å lagre data på akkurat slik som RAID varierer fra produsent til produsent så du må ha lik styreprogramvare, altså lik disk. En som jobber profesjonelt med reprasjoner av datautstyr som jeg kjenner, ville ha 6 700kr...veit ikke om dette er dyrt eller billig, men han tok visst rabatter i fleng da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå