Gå til innhold

Tamron 90 mm eller Sigma 105mm?

Anbefalte innlegg

HEI! Jeg lurer på om det er stor forskjell på Tamron 90 mm og Sigma 105 mm?

Jeg skal generelt bruke det til makro-fotografering, men lurer på hva jeg burde velge.

Vil komme ganske nærme objektet!

(kom gjerne med andre forslag til makro-objektiver som passer til mitt Sony A200)

mvh. charlotte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom begge lar deg ta bilder i forstørrelse 1:1 så lar de deg begge komme like nærme. 105mm lar deg stå bittelitt lengre unna.

edit: Det jeg prøver å si er at objektet blir like stort med begge, men de 15mm ekstra på Sigma gir det litt mer arbeidsavstand. Men om det er nok til å ha noe å si, vet jeg ikke.

Begge objektivene er meget gode, så du kan velge den du synes ser mest OK ut.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Den vanligste oppfatningen er at disse to er så godt som identiske. Begge er omtrent like skarpe på samme blenderinstillinger. 15mm forskjell i brennvidde tror jeg ikke er nok til å merkes en gang. Gå for den dere finner billigst vil jeg si.

Et poeng om dere har filtre dere bruker på andre objektiv (f.eks polariseringsfilter) er å sjekke filterstørrelsen disse skal ha. Jeg mener å huske at Sigma 105 har hakket større filtergjenger enn Tamron SP 90.

Lenke til kommentar
HEI! Jeg lurer på om det er stor forskjell på Tamron 90 mm og Sigma 105 mm?

Jeg skal generelt bruke det til makro-fotografering, men lurer på hva jeg burde velge.

Vil komme ganske nærme objektet!

(kom gjerne med andre forslag til makro-objektiver som passer til mitt Sony A200)

mvh. charlotte

Hei, har testet Tamron 90mm i hele jula, og er utrolig fornøyd! Har en manuell Nikkor Micro 105mm fra før.

En ting som er suverent med Tamron'en er skiftet mellom manuell og automatisk fokus!

Man foretrekker ofte manuell fokus ved makro, det er ofte bedre å finfokusere ved å bevege kameraet synes jeg, for hvis fokus glipper, så tar det ofte litt tid før den er tilbake.

Men du skifter altså ved å skyve fokusringen et tydelig klikk inn eller ut!

Bred og fin gummiert fokusring også, så dette var behagelig og praktisk når jeg fotograferte frost ute, med votter! Ingen fiklete brytere...

På minussiden noterte jeg litt støy, men ikke plagsomt, og ikke det verste fra Tamron, og at lengden øker kraftig ved nærgrensen. Litt kort arbeidsavstand på 1:1, til insekter i hvert fall, men det er kanskje naturlig?...

Synes også den var utmerket til portretter.

Den var også svært hyggelig priset, 3000 kr!!

Men har du tenkt å ta mye foto av insekter kan nok en 105mm gi deg bedre arbeidsavstand, håper andre kan kommentere Sigma'en.

Har brukt min 105mm manuellt en del, men 90mm virket mer allsidig synes jeg.

Lenke til kommentar

Materialvalget på Sigmaen kan vel kalles mer eksklusivt enn på Tamronen. Har sistnevnte selv, og den legger ikke skjul på at den faktisk er laget av plast. Byggekvaliteten er likevel jevnt over god. Sigma 105 har et belegg som nok gjør at den føles bedre i hånden, men om byggekvaliteten er noe bedre spørs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...