ganilsen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hei. Noen som vet hvordan man kan få gpu frekvensen stabil på nye ATI kort. Har 2 stk HD4670 i c-fire og mistenker at underklokkingen lager litt problemer for meg. Problemet er at pc'en av og til henger seg når jeg ser video i fullscreen på nettet (bruker firefox). En annen sak er at pc'en ikke presterer i det hele tatt i fallout 3. Noen som har en ide? Hilsen Geir Arne Nilsen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Først og fremst, hvorfor vil noen kjøre crossfire med de to kortene Hvor leser du av frekvensen, hvilke variasjoner snakker vi om her? Sjekka frekvenser under gaming sånn at det ikke er andre ting som påvirker? Lenke til kommentar
formann Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Fallout 3 og Crossfire er problematisk. Har du installert hotfixen? Hvilke drivere bruker du? For å hindre nedklokking regner jeg med at det holder å slå av Powerplay. Du skal finne valget i Catalyst Control Center. --------------- Flimnez: Hvorfor skulle de IKKE kjøre crossfire med 4670? Regner med at du har fått med deg at man får økt ytelse av det. Tester indikerer at 2stk 4670 yter på høyde med 4850 Endret 30. desember 2008 av formann Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Med tanke på at dette er en mediapc så passer de kortene perfekt med tanke på hdmi og lyd over denne. Har dog ikke får 7.1 til å virke over hdmi. Men som formann sier, 2 må da være bedre enn 1. Formann; Men ontopic. Har akkurat lagt inn nye drivere fra ati, altså 8.12 eller noe. Har innstallert en hotfix som kalles 1.0.0.15 (fikk noen feilmeldinger under installen av den dog). Denne skal i utgangspunktet fikse at spillet fryser og faller ut. Det gjorde den også i starten, men etter at jeg prøvde å bytte litt på oppløsning og slik detter jeg ut til skrivebordet rett før jeg kommer inn på banen. Der hvor det skal være sand er det bare en beige farge. Ser orntlig kjipt ut. Powerplay finner jeg ikke, men om du mente overdrive så er det vel kun klokking oppover. Det som jeg tror er problemet er at den klokker ned, noe alla speedstep på cpu. Flimzes Kan lese av frekvensen i catalyst, under fanen "ati overdrive". Ligger nederst der. Har lest endel på nettet og mange hevder dette ødelegger ytelsen i spill. Men vil sjekke ut andre muligheter. Eneste måten å få de helt stabile på som jeg vet om er å mod'e en av profilene. Men da mister man også kontroll over viften. Verdt å merke er det også at når jeg kjørte 3dmark08 så var det ikke noe flyt i det hele tatt. Hakket seg igjennom så ting tok en evighet. Orket aldri å kjøre den ferdig. Men om dere har noen tips til en benchmark kan jeg kjøre denne for å finne ut om det gjelder generelt eller bare Fallout 3. Dette ble litt mye, men takker for hjelpen foreløpig. Hilsen Geir Arne Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Deaktiverte nå crossfire. Og da ble det bedre flyt. Grafikken er fremdeles rar, eller sanda er som sagt bare beige. Men finnes det en fix for å få cf til å fungere? Edit: Spillet fungerer bare med details på low. Tar jeg noe annet detter det ut med en gang. Hilsen Geir Arne Endret 30. desember 2008 av ganilsen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Flimnez: Hvorfor skulle de IKKE kjøre crossfire med 4670? Regner med at du har fått med deg at man får økt ytelse av det. Tester indikerer at 2stk 4670 yter på høyde med 4850 Og koster langt mer enn et 4850, og har mange flere problemer og inkompabiliteter enn et enkelt kort. Lenke til kommentar
formann Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Flimnez: Hvorfor skulle de IKKE kjøre crossfire med 4670? Regner med at du har fått med deg at man får økt ytelse av det. Tester indikerer at 2stk 4670 yter på høyde med 4850 Og koster langt mer enn et 4850, og har mange flere problemer og inkompabiliteter enn et enkelt kort. Hva har dette med saken å gjøre? Det hjelper ikke trådstarter. Noe av poenget med CF er at folk kan kjøpe ett kort først, for å kjøpe et nytt litt senere. Feks når lommeboken har kommet seg over det første sjokket. Dessuten får man 2x HD 4670 fra 1376,- og HD 4850 fra 1291,- ... forskjellen kan neppe beskrives som "langt mer", enig? -------------------- Trådstarter: Problemet er at Fallout og CF funker svært dårlig sammen. Har du prøvd å døpe om fallout.exe til oblivion.exe ? Den vil da bruke en annen metode for å fordele lasten på kortene. Når du sier 3dmark08, mener du da Vantage? Den hakker vel og ser helt jævelig ut på det meste av hardware tror jeg. Hvordan var scoren? Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Flimnez: Hvorfor skulle de IKKE kjøre crossfire med 4670? Regner med at du har fått med deg at man får økt ytelse av det. Tester indikerer at 2stk 4670 yter på høyde med 4850 Og koster langt mer enn et 4850, og har mange flere problemer og inkompabiliteter enn et enkelt kort. Kjøpte dette rett før 4850 falt i pris. Så mine 2 ble billigere. Hadde også lyst til å teste CF, men ser nå at det kansje har litt mer problemer enn det er verdt. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Flimnez: Hvorfor skulle de IKKE kjøre crossfire med 4670? Regner med at du har fått med deg at man får økt ytelse av det. Tester indikerer at 2stk 4670 yter på høyde med 4850 Og koster langt mer enn et 4850, og har mange flere problemer og inkompabiliteter enn et enkelt kort. Hva har dette med saken å gjøre? Det hjelper ikke trådstarter. Noe av poenget med CF er at folk kan kjøpe ett kort først, for å kjøpe et nytt litt senere. Feks når lommeboken har kommet seg over det første sjokket. Dessuten får man 2x HD 4670 fra 1376,- og HD 4850 fra 1291,- ... forskjellen kan neppe beskrives som "langt mer", enig? -------------------- Trådstarter: Problemet er at Fallout og CF funker svært dårlig sammen. Har du prøvd å døpe om fallout.exe til oblivion.exe ? Den vil da bruke en annen metode for å fordele lasten på kortene. Når du sier 3dmark08, mener du da Vantage? Den hakker vel og ser helt jævelig ut på det meste av hardware tror jeg. Hvordan var scoren? Nei har ikke prøvd det, ennå. Funker med 1 skjermkort med low details, så har brukt tiden på å spille foreløpig. Stemmer at det var vantage, ble aldri ferdig så jeg fikk sett score. Men da er jo dette delvis løst, skjønner bare ikke dette med at sanden ikke har texture. Men tusen gjertlig takk for hjelp Formann. Skal sjekke ut de andre tingene senere. Men dette spillet er bare så sinnsykt kult. Må sjekke ut noe hardware etterhvert som kan kjøre dette i full hd. Hilsen Geir Arne Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Hei igjen. Byttet nå navn på .exe-filen fra fallout3 til oblivion og det virket faktisk. Plutselig så var det texturer der. TAKKER SÅ MEGET FOR TIPSET. Formann: PM meg et kontonummer. Du skal få en liten belønning. Hilsen Geir Arne Lenke til kommentar
formann Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Hei igjen. Byttet nå navn på .exe-filen fra fallout3 til oblivion og det virket faktisk. Plutselig så var det texturer der. TAKKER SÅ MEGET FOR TIPSET. Formann: PM meg et kontonummer. Du skal få en liten belønning. Hilsen Geir Arne Bare hyggelig. Fint at du fikk orden på det. Omdøping av .exe filer er noe CF-brukere må ty til nå og da. Ihvertfall frem til ATI implementerer en funksjon som lar brukeren selv velge metode for rendring. Har sjekket litt, men ikke funnet noen god måte å deaktivere Powerplay på. Kan virke som om man må redigere de eksisterende profilene manuelt, men jeg har aldri testet det selv, så vet ikke helt hvordan man gjør det. Noen belønning kommer ikke på tale. Om du har kroner du absolutt vil bli kvitt, så gi dem til noen som bruker dem litt mer fornuftig en meg. Feks en veledig org. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hvis du vil låse frekvensen på ATI kortet ditt kan du prøve dette: Workaround Solution, should work with any ATI card The first solution is the easier and safer solution to do. Also this should work on any of the other ATI cards and is not limited to the Sapphire cards only. The solution for this is to fixate the GPU clock speed at 750 Mhz via RivaTuner. To do this the following steps are necessary. 1. Download and install RivaTuner, http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163 2. After installation, start up RivaTuner. 3. Click on the expansion symbol, in the greyed out text box. This will bring up a list of icons. 4. Click on the first icon in the list shown, it's called Low-level system settings. 5. In the Overclocking tab, tick the "Enable low-level hardware overclocking" box to on. 6. It might be smart to reboot if you have been playing some games / running some apps, either way let RivaTuner detect the speed. 7. Set the core clock speed to 750 Mhz (the speed required for 3D apps) 8. In the section "Overclocking profile settings", type in a profile name (fex. WAR) and click on the disk icon to save the profile. 9. Press OK to be returned to the main RivaTuner screen. 10. Go to the Launcher tab and click on the green + symbol. 11. Choose to add a "Regular item" and press OK 12. Type in a name (fex. WAR), the other boxes should be enabled now. 13. Tick the box "Associated overclocking profile", and select the profile we made in step 8. 14. Tick the "Associated Application" and fill in the path and filename of the warpatch.exe (fex. "C:\Program Files\Warhammer Online - Age of Reckoning\warpatch.exe" ) 15. Click OK to save the settings. What we have done now, is create a shortcut inside RivaTuner that we can click on to start up WAR with the changed GPU clock speed. This means that whenever you'd like to run WAR, you should start it via RivaTuner's Launcher tab. Alternatively, it's possible to have RivaTuner automatically apply the clock speed at the startup of Windows every time you boot. To do this, do everything up until step 7, and then tick the "Apply overclocking at Windows startup" box, and press Save. This will make the GPU clock speed at 750 Mhz all the time. While this is easier, since you don't have to run specific applications, or apply the profile ea Jeg gjorde det på et HD 4870 kortet hvor frekvensen varierte mellom 500 og 750 MHz, Fallout 3 krasjet mye, etterpå ingen problemer. Oppdaterte BIOS på kortet først da. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 Hvis du vil låse frekvensen på ATI kortet ditt kan du prøve dette: Workaround Solution, should work with any ATI card The first solution is the easier and safer solution to do. Also this should work on any of the other ATI cards and is not limited to the Sapphire cards only. The solution for this is to fixate the GPU clock speed at 750 Mhz via RivaTuner. To do this the following steps are necessary. 1. Download and install RivaTuner, http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163 2. After installation, start up RivaTuner. 3. Click on the expansion symbol, in the greyed out text box. This will bring up a list of icons. 4. Click on the first icon in the list shown, it's called Low-level system settings. 5. In the Overclocking tab, tick the "Enable low-level hardware overclocking" box to on. 6. It might be smart to reboot if you have been playing some games / running some apps, either way let RivaTuner detect the speed. 7. Set the core clock speed to 750 Mhz (the speed required for 3D apps) 8. In the section "Overclocking profile settings", type in a profile name (fex. WAR) and click on the disk icon to save the profile. 9. Press OK to be returned to the main RivaTuner screen. 10. Go to the Launcher tab and click on the green + symbol. 11. Choose to add a "Regular item" and press OK 12. Type in a name (fex. WAR), the other boxes should be enabled now. 13. Tick the box "Associated overclocking profile", and select the profile we made in step 8. 14. Tick the "Associated Application" and fill in the path and filename of the warpatch.exe (fex. "C:\Program Files\Warhammer Online - Age of Reckoning\warpatch.exe" ) 15. Click OK to save the settings. What we have done now, is create a shortcut inside RivaTuner that we can click on to start up WAR with the changed GPU clock speed. This means that whenever you'd like to run WAR, you should start it via RivaTuner's Launcher tab. Alternatively, it's possible to have RivaTuner automatically apply the clock speed at the startup of Windows every time you boot. To do this, do everything up until step 7, and then tick the "Apply overclocking at Windows startup" box, and press Save. This will make the GPU clock speed at 750 Mhz all the time. While this is easier, since you don't have to run specific applications, or apply the profile ea Jeg gjorde det på et HD 4870 kortet hvor frekvensen varierte mellom 500 og 750 MHz, Fallout 3 krasjet mye, etterpå ingen problemer. Oppdaterte BIOS på kortet først da. Ok. Takk for tipset. Mine kort varierer ifra 150mhz og opp til 780mhz, men vet ikke om dette har noe å si. Fallout funker i allefall fint selv i cf nå. Ikke hatt noen problemer ennå. Men skal teste ut tipset og benke før og etter. Må få klokket opp pc'en nå også, alt er stock, så kan gjøre dette i samme omgang. Men hvordan er driverne i rivatuner? For det er en driverpakke ikke sant? Eller en addon? Kjedelig å bruke drivere som er eldre enn skjermkorta min, med de problemer det medfører mtp ytelse. Takker for svar. Hilsen Geir Arne Lenke til kommentar
formann Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Rivatuner er ingen driver. Kun et verktøy som fungerer mot driveren du har installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå