Nivea Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hei alle sammen Jeg går andre året på vgs studiespesialisering. Jeg har prog. fagene: -Sosiologi og sosialantropologi -Kjemi 1 -Biologi Som dere ser har jeg ikke valgt matte S. Grunnen er at jeg føler meg veldig svak i matte. Jeg hadde matte p1 i fjor og i år har jeg matte p2. Videre vet jeg ikke hva jeg vil gjøre, altså jeg har ikke noe grunnlag for hva jeg vil bli. Valgte noe realfag i tillfellet jeg får bruk for det vidre. Men matten tror jeg ødelegger litt... Kanskje jeg skulle valgt litt vanskeligere matte??=/ Til neste år tenker jeg kanskje å velge - Kjemi 2 - Fysikk 1 -Matte S Følger jeg riktig vei nå eller er jeg helt på jordet? Jeg er så redd for å angre på valgene jeg tar. Jeg har veldig lyst til å gjøre det bra på skolen og sikre meg en god jobb i fremtiden. Er kombinasjonene til disse fagene helt feil? Kan jeg klare kjemi2 og fysikken med s-matten? Noen som har noen erfaringer med dette som de kan dele? Hadde vært kjempe fint Jeg er åpen for alle slags ideer. Fyr løs!=D Håper på svar! Godt nytt år forresten :!: Lenke til kommentar
Nivea Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Kan noen vær så snill svare? Er skikkelig beskymret over om jeg har valgt feil.. Vil bare ha noen ideer pluss forslag til eventuelle utdanninger som kunne passet...jeg vil gjerne jobbe med noe innenfor helse og omsorg...har tenkt litt på tannlegestudie, lektrostudiet og mye annet...bare jeg klarer å oppnå noe og trives med det, er jeg fornøyd...uff, livet er hardt az Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg ville nok valgt en vanskeligere matte, helst 1T det første året og kanskje fulgt opp med S1 og S2 da R-matte er krevende. Lenke til kommentar
Nivea Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Kan noen vær så snill svare? Er skikkelig beskymret over om jeg har valgt feil.. Vil bare ha noen ideer pluss forslag til eventuelle utdanninger som kunne passet...jeg vil gjerne jobbe med noe innenfor helse og omsorg...har tenkt litt på tannlegestudie, lektrostudiet og mye annet...bare jeg klarer å oppnå noe og trives med det, er jeg fornøyd...uff, livet er hardt az Er det mulig å velge matte S2 tredje året uten å ha valgt matte s1? Altså..tenkte nå slik at jeg kunne jobbe med stoffet i matte s1 på egen hånd.. hmm...noen som vet om det er mulig? (burde kanskje vurdere å ta en tur til rådgivern..) Endret 30. desember 2008 av Nivea Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Du burde vurdere det, det er tross alt fremtiden din det handler om. Lenke til kommentar
Opdal Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg går selv siste året på studiespesialiserende, så jeg har litt erfaring med det du spør om. Når det gjelder matte S1 tror jeg ikke du kan velge det uten å ha tatt T1. Det er mulig jeg tar feil, dette bør du høre med rådgiveren på skolen din om. Men det som uansett er sikkert er at du bør velge matte R1/S1 dersom du ønsker å ha mange dører åpne i fremtiden. Jeg tror ikke kombinasjonen Bio og Kj er så veldig "verdifull" i seg selv, ettersom de fleste studiene som krever disse fagene også krever S1/R1, Men du får jo verdifulle realfagspoeng da. Siden S2 bygger på S1 tror jeg ikke du kan ta det S2 uten å først ha tatt S1. Det er i hverfall ikke å anbefale, da S2 krever en del bakgrunnskunnskaper som du får i S1. Du vil nok klare deg i fysikk og kjemi med S-matte, selv om det er en fordel med R-matte. Det meste av fysikken krever kun grunnleggende matte, og at du klarer å gjøre om på formler. Kjemi er jeg ikke helt sikker på siden jeg ikke har det faget selv, men kan ikke tenke meg at det er noe mer regning der enn i fysikken. Når det gjelder valg av videre studier er mitt råd det samme som du sikkert har fått tusen ganger tidligere, nemlig at du må gjøre det du har lyst til og det du interesserer deg for! Lykke til! Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Du kan gå fra 1P til: S1 Du kan gå fra 1T til: Alt Fra S1 kan du gå til S2 S1+S2 er det samme som R1 Vet ikke hvordan systemet med x-matte er. Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Husk at du er nødt til å fortsette med minst 2 fag innenfor samme programområde for å få vitnemål. Altså er du nødt til å fortsette med både kjemi og biologi i Vg3, med mindre du tar et av dem som privatist. Lenke til kommentar
Opdal Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Du kan gå fra 1P til: S1Du kan gå fra 1T til: Alt Fra S1 kan du gå til S2 S1+S2 er det samme som R1 Vet ikke hvordan systemet med x-matte er. Nei, S1+S2 er ikke det samme som R2. Hvis du har dette fra en rådgiver er vedkommende feilinformert. S1 er riktignok litt lettere enn R1, men etter at du er ferdig med S2 sitter du igjen med en høyere kompetanse enn det du gjør med R1. Det kan dog hende du har rett i at det er en del studier som krever enten at du har R1 eller S1+S2. Men det betyr ikke at innholdet i S1+S2 er det samme som i R1. X-matte er bare et fag for å fylle det hullet de elevene som velger R1/S1 i andreklasse får, ettersom de mister tre timer i uka fordi de ikke har p-matte. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Mente ikke at innholdet var det samme da S=sammfunnsfagmatte og R=realfagsmat. Men jeg trodde kompetansen var likt, men du som går sisteåret vet sikkert dette bedre enn meg som går 1VGS Lenke til kommentar
Opdal Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Matte S2 ligger nok et sted mellom R1 og R2 når det gjelder kompetanse Jeg har sjekket litt rundt omkring, og det ser ut som du har rett ang. overgang fra P1 til S1 og at du ikke trenger T1 for å velge S1:) Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Ja, det var slik jeg hadde hørt det var i allefall. Lenke til kommentar
Nivea Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Tusen takk for alle svarene=) Svært takknemlig Angående matten: jeg mente at jeg liksom om jeg kunne velge s2 matte tredjeåret, også kunne jeg heller jobbe med s1-matten i sommerferien for eksempel. Kunne fått litt hjelp her og der og forhåpentligvis klart å holde følge til skolestart med s2-matten. Er det mulig å gjøre det slik? Anbefales det, hvis nei, så hvorfor? Forresten, er s-matten veldig krevende? Kan en person som har hatt P1 og P2-matten klare S-matten? Håper på svar! Godt nyttår Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg tror du klarer og gå fra P til S, ja, men du må jobbe. Impossible is nothing vet du Lenke til kommentar
Stina. Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Du kan gå fra 1P til: S1Du kan gå fra 1T til: Alt Fra S1 kan du gå til S2 S1+S2 er det samme som R1 Vet ikke hvordan systemet med x-matte er. Nei, S1+S2 er ikke det samme som R2. Hvis du har dette fra en rådgiver er vedkommende feilinformert. S1 er riktignok litt lettere enn R1, men etter at du er ferdig med S2 sitter du igjen med en høyere kompetanse enn det du gjør med R1. Det kan dog hende du har rett i at det er en del studier som krever enten at du har R1 eller S1+S2. Men det betyr ikke at innholdet i S1+S2 er det samme som i R1. X-matte er bare et fag for å fylle det hullet de elevene som velger R1/S1 i andreklasse får, ettersom de mister tre timer i uka fordi de ikke har p-matte. Det er slik at du går i 2.klasse, ikke sant? Dersom du går i 1. hadde situasjonen vært litt annerledes bare. Det jeg tror menes her er at S1 + S2 tilsvarer R1 når det gjelder inntakskrav. For "lettere" realfagsstudier med realfagskrav (som ikke krever R2), må man enten ha R1 eller S1 og S2. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
Nivea Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Du kan gå fra 1P til: S1Du kan gå fra 1T til: Alt Fra S1 kan du gå til S2 S1+S2 er det samme som R1 Vet ikke hvordan systemet med x-matte er. Nei, S1+S2 er ikke det samme som R2. Hvis du har dette fra en rådgiver er vedkommende feilinformert. S1 er riktignok litt lettere enn R1, men etter at du er ferdig med S2 sitter du igjen med en høyere kompetanse enn det du gjør med R1. Det kan dog hende du har rett i at det er en del studier som krever enten at du har R1 eller S1+S2. Men det betyr ikke at innholdet i S1+S2 er det samme som i R1. X-matte er bare et fag for å fylle det hullet de elevene som velger R1/S1 i andreklasse får, ettersom de mister tre timer i uka fordi de ikke har p-matte. Det er slik at du går i 2.klasse, ikke sant? Dersom du går i 1. hadde situasjonen vært litt annerledes bare. Det jeg tror menes her er at S1 + S2 tilsvarer R1 når det gjelder inntakskrav. For "lettere" realfagsstudier med realfagskrav (som ikke krever R2), må man enten ha R1 eller S1 og S2. Lykke til med valget! Hei! Jepp, jeg går i 2. klasse. Jeg skulle ha tenkt over dette før, jeg veit, men jeg har gjort en big mistake ...jeg skulle ha valgt matte S 2. året, men jeg feiga ut fordi jeg ikke er så god i matte. Jeg har aldri jobbet no bra med matte. På ungdomsskolen pleide vi alltid å tøyse i mattetimene, for vi så ikke på det som viktig, men nå innser jeg hvor viktig det faktisk er. Det er ikke det at jeg ikke har sjangs for å bli god i matte...som noen over nevnte "Nothing is impossible!". Hvis jg jobber hardt så kan jeg klare det. Håper virkelig jeg får ordnet i dette rotet. Skal snakke med rådgivern om man kan velge matte S2 i 3.klasse uten å hatt matte S i andre etter ferien. Wish me luck people!! Ønsker dere forsatt en god juleferie og et riktig godt nytt år Lenke til kommentar
Aquageek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2542 Ja, det er muligheter for at du kan ta S2 uten å ha S1. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det er hvertfall slik jeg ser på det: S-matte kan hvem som helst gjøre det bra i så lenge man gidder og stå på litt! (utenom spesielle med dysleksi og andre ting som hidrer normal skolegang). R-matte vil jeg si at man bør være litt interessert i faget og sitte med matte-kunnskaper i hodet (se sammenhenger, skjønne hvorfor det er slik osv.) Stå på! Lenke til kommentar
Nivea Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2542 Ja, det er muligheter for at du kan ta S2 uten å ha S1. Tusen takk for at du fant det ut for meg Aquageek! Kult navn forresten Ha det fint!=D Lenke til kommentar
Nivea Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Det er hvertfall slik jeg ser på det: S-matte kan hvem som helst gjøre det bra i så lenge man gidder og stå på litt! (utenom spesielle med dysleksi og andre ting som hidrer normal skolegang). R-matte vil jeg si at man bør være litt interessert i faget og sitte med matte-kunnskaper i hodet (se sammenhenger, skjønne hvorfor det er slik osv.) Stå på! Jepp, jeg skal virkelig skjerpe meg altså. Det er trossalt fremtiden min det er snakk om. Jeg angrer virkelig på at jeg ikke tok skole seriøst tidligere, men det er ennå ikke for sent. Hvis jeg virkelig jobber hardt, vil jeg nok forhåpentligvis nå mine mål! Forresten, hvordan setter dere opp arbeidplanen for å klare å rekke å gå igjennom alle fagene til de og de timene. Jeg sliter litt. Tenker liksom at jeg burde lage meg en studieplan som jeg kan følge, slik at jeg kan ha orden på ting. For eksempel når de nærmeste innleveringene er, når den og den leksen skal leveres, osv. Hvordan har dere gjort det? Vil gjerne ha noen ideer, siden jeg nå merker at det ikke alltid er så lurt å ta det som det kommer, siden det av og til fører til at man blir overlasset med for mye på en gang. Takk for alle svar jeg har fått hittil. Dere er kjempe snille! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå