Mundal Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Hei Jeg er nettopp ferdig med å bygge min første pc.Hadde gjort alt riktig unntatt litt rot med sata kablene til harddisken og en strøm kabel til hovedkortet istedenfor to. Etter litt hjelp fra en ekstremt kapabel nabo, fungerer datamaskinen. Han hadde desverre ikke tid til å hjelpe meg med å finne feilen med harddiskene. Det eneste problemet er at jeg får bare opp en av to 750gb sata harddiskene når jeg er inne i windows. De er koblet i henholdsvis sata inngang 1 og 2. Begge harddiskene registreres i bios, men får som nevnt tidligere bare en opp når jeg er inne i windows. Må jeg gjøre noen endringer i bios for at jeg skal få opp den andre? Eller er det noen som har noen andre forslag til hva som kan være galt? Her er en handlevogn med datamaskinen jeg har bygd. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79270 På forhånd takk for all hjelp Endret 30. desember 2008 av Mundal Lenke til kommentar
Fuglfisken Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hei Jeg er nettopp ferdig med å bygge min første pc.Hadde gjort alt riktig unntatt litt rot med sata kablene til harddisken og en strøm kabel til hovedkortet istedenfor to. Etter litt hjelp fra en ekstremt kapabel nabo, fungerer datamaskinen. Han hadde desverre ikke tid til å hjelpe meg med å finne feilen med harddiskene. Det eneste problemet er at jeg får bare opp en av to 750gb sata harddiskene når jeg er inne i windows. De er koblet i henholdsvis sata inngang 1 og 2. Begge harddiskene registreres i bios, men får som nevnt tidligere bare en opp når jeg er inne i windows. Må jeg gjøre noen endringer i bios for at jeg skal få opp den andre? Eller er det noen som har noen andre forslag til hva som kan være galt? Her er en handlevogn med datamaskinen jeg har bygd. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79270 På forhånd takk for all hjelp Hvis disken er ny kan det hende den må initialiseres. Dette gjøres ganske enkelt ved å åpne start, høyreklikke på min datamaskin og velge "behandle", eller "manage" hvis du har engelsk windows. I vinduet som kommer opp velger du "diskbehandling" eller "disk management" I diskbehandling er det to felt, i tillegg til treet til venstre. hvis ser i det nederste feltet bør du finne både "Disk 0" som er farget blå, og hvis jeg har rett, "Disk 1" i en svart farge.. Høyreklikk i feltet det står "Disk 1" og velg "initialiser". Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
Mundal Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Har vista, og virker som du har xp. Kom meg likevel inn på device manager. Det er ikke noen forskjell på de to diskene der og det er lite jeg kan gjøre bortsett fra å disable nummer to og søke etter oppdateringer. Monterte begge samtidig, vet ikke om dette har noe å si på om jeg må initialisere eller ikke. Uansett dette løste desverre ikke problemet mitt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Kan du legge ut et bilde fra diskbehandling? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 ... Kom meg likevel inn på device manager. Det er jo feil plass. Du må som sagt gå inn på Disk Manager. Lenke til kommentar
Mundal Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Var jeg som hadde tullet. Fant fram til riktig plass nå og fikk det til. Tusen takk for all hjelp. Herlig at datamaskinen endelig fungerer 100%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå