Special P Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Heisann, godtfolk Jeg fikk et eos 450D til jul og i dag skulle jeg åpne noen bilder i photoshop som var tatt i raw kvalitet (filen heter CR2). Da møtte jeg på det problem at det ikke gikk an. Kanskje et ganske dumt spørsmål, men jeg er nybegynner og kan ikke så masse med dette enda Håper en av dere proffer kan hjelpe meg takk på forhånd. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det skal gå fint å åpne dette i Photoshop. Har du fullversjon eller Elements? Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Det skal gå fint å åpne dette i Photoshop. Har du fullversjon eller Elements? Har CS3 extended. Men jeg klarer ikke å åpne bildene i noen programmer, eller med andre ord: jeg får ikke sett bildene på pc-en i det heletatt. Lenke til kommentar
GibsonLesPaul Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg lurer på om du ikke må ha nyeste version av CameraRaw? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det er mulig at du må laste ned en nyere versjon av Adobe Camera Raw for å lese filene. Tom Lenke til kommentar
Grado225 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nybegynner selv, men jeg åpner de greit i Elements 7. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 For CS3 og Elements 5/6 så må du laste ned ACR 4.6. CS4 og Element 7 kommer med ACR 5, så da virker det. I tillegg har Canon en raw driver til Windows Vista som bør lastes ned og installeres for de som bruker slikt. Tom Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg lurer på om du ikke må ha nyeste version av CameraRaw? Nå hvet ikke jeg hva CameraRaw er for noe, men tror ikke jeg har dette på pc-en. skal dog legges til at jeg ikke har installert noen av de cd-ene som fulgte med kameraet, ikke sikker på om dette har noe å si? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 CameraRaw, ACR eller Adobe Camera Raw som er det egentlige navnet, er den modulen i Phtoshop som konverter RAW filer til andre format. Den oppdateres uavhengig av Photoshop, etterhvert som nye kameramodeller kommer på markedet. Versjon 4.6 er siste utgave som passer til CS3. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Man kan jo greit åpne raw-filene i programvaren som følger med Canon, både i Zoombrowser og i DPP (Digital Photo Professional), synes det er grei programvare jeg. (Og raw filene kan konverteres til jpg i begge også) RandiA Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 CameraRaw, ACR eller Adobe Camera Raw som er det egentlige navnet, er den modulen i Phtoshop som konverter RAW filer til andre format. Den oppdateres uavhengig av Photoshop, etterhvert som nye kameramodeller kommer på markedet. Versjon 4.6 er siste utgave som passer til CS3. Tom jeg lastet ned Versjon 4.6, så åpnet jeg den, da åpner photoshop seg og bare står der uten å gjøre noenting. så prøvde jeg å åpne raw filene, men gikk ikke denne gangen heller. kommer bare opp en beskjed som sier: Could not complete your request because it is not the right kind of ducument. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 ACR-fila må plasserast i ei bestemt mappe for plugins, og erstatte den eksisterande fila, det er ikkje berre å opne den. Les Readme-fila for detaljar. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Skjedde dette når du dobbeltklikket på zip filen, eller filen som lå inni ? Du installerer ved å pakke ut filen og kopiere den over den originale filen. Hvordan er beskrevet i teksten på den samme linken som jeg ga deg istad. Tom Lenke til kommentar
arthon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Som RandiA sier, Digital Photo Professional og Zoombrowser kom med kamera. Legg inn disse på PC'n. Begge programmene har RAW konverterings program, pluss mange andre nyttige funksjoner, fra bilde album til remote kontroll av kamera. Mitt råd til en nybegynner; Sett deg inn i hva disse programmene tilbyr og hvordan de fungere før du i det hele tatt kikker på andre RAW konvereterere. Zoombrowser har alle basis funksjonene du trenger for RAW konvertering, (er min favoritt pga. farge gjenngivelsen) mens DPP regnes som en bedre konverterer (kanskje den beste for Canon RAW filer) med noen flere funksjoner. Når du har "lekt" litt med disse og sett hva de kan gjøre med RAW filene dine så lagrere du bildene dine i Adobe RGB "Colorspace", 16bit TIFF i egen folder og så er du klar til å jobbe videre i f.eks. PS eller andre bilde redigeringsprogram. Ikke bruk tid på alle mulige "eksotiske" RAW konvertere og Adobe kombinasjoner før du kan Canon softwaren inn og ut. Da unngår du å forvirre deg selv og lærer deg den grunnleggende sammenhengen i en RAW arbeidsflyt og hva det gjør med bildene dine. Hold det enkelt i begynnelsen, det har du mye igjen for senere når du vil utvide kreativiteten. Endret 30. desember 2008 av arthon Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har nå klart å åpne bildene i photoshop, men når jeg har lagret de som TIFF etter jeg var ferdig å redigere blei de plutselig 70 mb store hver, før var de 16 mb. Hva skyldes dette da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har nå klart å åpne bildene i photoshop, men når jeg har lagret de som TIFF etter jeg var ferdig å redigere blei de plutselig 70 mb store hver, før var de 16 mb. Hva skyldes dette da? RAW filen er nok komprimert på en eller annen måte. TIFF er ikke det. Og de er vel i 16-bits TIFF ? Tom Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har nå klart å åpne bildene i photoshop, men når jeg har lagret de som TIFF etter jeg var ferdig å redigere blei de plutselig 70 mb store hver, før var de 16 mb. Hva skyldes dette da? RAW filen er nok komprimert på en eller annen måte. TIFF er ikke det. Og de er vel i 16-bits TIFF ? Tom Jeg hvet ikke om de er i 16-bits TIF. står bare TIF i filnavnet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det står som alternativ når lagrer tenker jeg. Filstørrelsen passer med 16 bit TIFF. Tom Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Det står som alternativ når lagrer tenker jeg. Filstørrelsen passer med 16 bit TIFF. Tom Det er ikke en måte å gjøre disse bildene mindre i størrelse (mb) da? uten å få en ubrukelig lav oppløsning. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det står som alternativ når lagrer tenker jeg. Filstørrelsen passer med 16 bit TIFF. Tom Det er ikke en måte å gjøre disse bildene mindre i størrelse (mb) da? uten å få en ubrukelig lav oppløsning. Når jeg har konvertert raw filene,og bearbeidet dem, og lagrer i jpg, ca 7MB syners jeg det er en absolutt stor nok størrelse, utprinting opp til A4 blir helt utmerket. RandiA Hvis det er ett eller annet du skal ha i en kjempestor Poster, så kan du jo passe på å lagre i så ualminnelig store filer RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå