Lurifaksen Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg bare lurer, er det dyrere for telenor/ISP å ha dial-up brukere enn bredbåndsbrukere? Jeg synes det er fjernt at de ikke kan ha et ISDN abbonnement med en fast månedspris lik bredbåndsabbonnementene. Det bør være en grense for hvor sleipe det går an å være... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Det de har er ADSL med dialup når du går over til 1gb så går du til ubegrenset isdn Dette er jo greit for folk som surfer sjeldent Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Jeg bare lurer, er det dyrere for telenor/ISP å ha dial-up brukere enn bredbåndsbrukere? Jeg synes det er fjernt at de ikke kan ha et ISDN abbonnement med en fast månedspris lik bredbåndsabbonnementene. Det bør være en grense for hvor sleipe det går an å være... Ja, det er en grunn til at ingen tilbyr dette. Sentralene er ikke dimensjonert for et stort antall konstant oppkoblede brukere og svjv vil et stort antall ISDN-bruker belaste nettet mer enn ADSL i og med ISDN er en dedikert linje som forbruker 64k enten den er i aktivetet eller ei. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Hmm. trodde Telenor hadde brae linjer og utstyr jeg. Dial-up til fast månedsavgift uavhengig av oppkoblingstid er jo vanlig praksis i utlandet. Lenke til kommentar
Handlekurv Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Selv om både linjene og utstyret er bra, er nettet overbooket. Jeg husker ikke forholdstallet, men hvis alle i Norge løfter av røret på samme tid mister alle summetonen også. Ironien i dette her er jo at også Telenors nye bygg på Fornebu er overbooket. De har faktisk ikke nok plasser til at alle ansatte kan sette seg ned og jobbe på samme dag. Lenke til kommentar
GubbaNoa Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 og svjv vil et stort antall ISDN-bruker belaste nettet mer enn ADSL i og med ISDN er en dedikert linje som forbruker 64k enten den er i aktivetet eller ei. Det var kanskje en litt "klønete" måte å si det på? Sagt på godt norsk er vel forskjellen at ISDN opptar en dedikert linje helt frem til en dial-up pool, som fysisk kan ligge hvor som helst i landet. Det kan altså være en skikkelig lang linje som opptar relativt stor kapasitet i telenettet. ADSL derimot kjøres rett ut på datanettverk/internett direkte fra sentralen en er tilknyttet, og opptar dermed kun en liten bit lokal linjekapasitet. 64k har da ikke noe med dette å gjøre...? En ISDN oppkobling som ikke er i aktivitet opptar, som du sier, en dedikert linje, men forbruker da vel ikke noe båndbredde?! Det er vel også riktig at det ikke alltid er nok linjekapasitet i det lokale telenettet til at alle kan få en dedikert linje til sentralen samtidig. Men det må vel Telenor gjøre noe med uansett hvis mange nok vil ha ADSL, for dette er jo også en dedikert linje mellom sentral og kunde... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå