Gå til innhold

Frakt av båt på tilhenger - ustabilitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ved store hastigheter kan jeg av og til oppleve at tilhengeren slenger fra side til side. Hvor ligger problemet? Hva kan evt. gjøres for å løse problemet?

Kjøre litt saktere??? :p Kan være dumper eller ujevnheter i veibanen som gjør dette... :dontgetit: Får du orgentlig sleng på hengeren så kan det ende ille...:(

Lenke til kommentar
Jeg har en seilbåt med nedsenkbar kjøl som fraktes på tilhenger. Ved store hastigheter kan jeg av og til oppleve at tilhengeren slenger fra side til side. Hvor ligger problemet? Hva kan evt. gjøres for å løse problemet?

 

Sjekk vektfordelingen på hengeren, både sideveis og forover/akterover. Kuletrykket på hengeren bør være 50-70kg, og lufttrykket i begge/alle hengerhjulene må selvsagt være korrekt. Og hvor stor hastighet er "stor"? Med tilhenger kan du ikke lovlig kjøre fortere enn 80, selv i 90/100-soner.

Lenke til kommentar
Jeg har en seilbåt med nedsenkbar kjøl som fraktes på tilhenger. Ved store hastigheter kan jeg av og til oppleve at tilhengeren slenger fra side til side. Hvor ligger problemet? Hva kan evt. gjøres for å løse problemet?

 

Sjekk vektfordelingen på hengeren, både sideveis og forover/akterover. Kuletrykket på hengeren bør være 50-70kg, og lufttrykket i begge/alle hengerhjulene må selvsagt være korrekt. Og hvor stor hastighet er "stor"? Med tilhenger kan du ikke lovlig kjøre fortere enn 80, selv i 90/100-soner.

Hvis hengeren har en aktuell vekt på over 750KG og den har bremser, så har du fremdeles ikke lov til å kjøre i mer enn 60 KM/t etter det som står i førerkort boka... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvis hengeren har en aktuell vekt på over 750KG og den har bremser, så har du fremdeles ikke lov til å kjøre i mer enn 60 KM/t etter det som står i førerkort boka... :dontgetit:

 

Må være en feil i boka di, det der... Det stemmer at det fins en 60km/t-regel, men det er om hengeren veier over 300 kg uten bremser, ellers er det 80. Kilde: Trafikkreglene

Hmm...kanskje det...;)

 

Men det er det aktuelle totalvekta til en henger...etter som det jeg og min far tolker det dit hen, er at hvis du kjører en henger som veier mer enn 300KG i det øyeblikket, og den ikke har bremser, så har du ikke lov til å legge deg i mer enn 60 km/t...:p

Lenke til kommentar

kjørte med campingvogn fra bergen til rudskogen ifjord.. i 120-140kmt brukte eg 2 felt! for det vinglet noe så jevlig.. var helt sykt å kjøre med..

 

men på hjemturen la vi mer vekt foran i vognen.. og da ble den mye mer stabil.. mye mer..

var rått og se hvor sur folk ble av å bli kjørt forbi med en bil med campingvogn :p

Lenke til kommentar
kjørte med campingvogn fra bergen til rudskogen ifjord.. i 120-140kmt brukte eg 2 felt! for det vinglet noe så jevlig.. var helt sykt å kjøre med..

 

men på hjemturen la vi mer vekt foran i vognen.. og da ble den mye mer stabil.. mye mer..

var rått og se hvor sur folk ble av å bli kjørt forbi med en bil med campingvogn :p

Prøv å kjøre bilfraktehenger med bil som er rygga på...xD Helt jævli selv bare i 40 km/t... :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Jeg har en seilbåt med nedsenkbar kjøl som fraktes på tilhenger. Ved store hastigheter kan jeg av og til oppleve at tilhengeren slenger fra side til side. Hvor ligger problemet? Hva kan evt. gjøres for å løse problemet?

problemet ligger i et høyt og u-stabilt tyngde-punkt. kjør sakte, eller fyll bettong i bånn av båten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...