Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe oppvaskmaskin men har ikke så mye peiling på det. Det skal være en gulvstående modell med standard mål som ikke er til innbygging.

- Hva bør jeg se etter?

- Hvilke merker bør jeg styre unna og hvorfor?

- Hvilke egenskaper/funksjoner er kjekke å ha og hvilke er overflødige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe oppvaskmaskin men har ikke så mye peiling på det. Det skal være en gulvstående modell med standard mål som ikke er til innbygging.

- Hva bør jeg se etter?

Først må jeg få vite:

-Hvilken prisklasse?

-Hvilken farge på front?

Miele har bra oppvaskmaskiner i øverste prissjikte, mens jeg vil anbefale siemens i det nedre.

Det du burde ha er automatisk aquastop og minst tre grader.

Mvh

Marius

Lenke til kommentar

- Hva bør jeg se etter?

Lydnivå, programvalg/temperaturer, vannsikring (de aller fleste har en form for vannsikring i dag).

I grunn ikke så mange verstingmerker du bare MÅ styre unna, så lenge det er et kjent merke. For å si det slik, det kommer mer an på modellen enn merket, da også de store og gode merkene lager maskiner som er direkte skrap. Men holder du deg på merker som Miele, Siemens/Bosch, AEG/Electrolux, Asko, etc. er det bare kjempeflott.

Lydnivå: 45-48 dB. Stillegående. Selv om det er en grei forskjell også på 45 og 48 dB, en fordobling av lyden i de 3 dB. Men ta noe som er innenfor dette, da jeg skal love deg at du i det lange løp vil irritere deg grønn hvis du kjøper en maskin med for høy lyd.

Program: De fleste har de programmene du trenger. Bare vær obs på at du kjøper en maskin med flere temperaturer, altså ikke den aller rimeligste maskinen du finner som ofte bare har én temperatur. Ellers kan det ofte være småkjekt med et hurtigprogram.

Dilldall: Et display kan være greit, da ser du hele tiden hvor lang tid det er igjen.

En god maskin som møter dine krav, har de nødvendige og morsomme funksjonene :

AEG-Electrolux F50879U1

45dB, vannsikring, 5 program (inkl. hurtigprogram på 30 min) og 4 temperaturer, display, innvendig lys. En maskin jeg har vært mye borti og som det har vært lite feil etter min erfaring.

Jeg vet det er akkurat på grensa til maksprisen din, men hadde jeg kjøpt meg ny oppvaskmaskin i dag, ville jeg tatt meg råd til å gi såpass. Du vil ha en bra maskin som du blir fornøyd med, og du har lite lyst til å oppleve problemer med den så klart. Det er alltid greit å ha noe som varer og som du kan ha kanskje lenger enn du ser for deg.

Hvis du ikke greier gå så langt opp, ser Siemens-maskinen foreslått tidligere her også ut som et greit valg, uten at jeg har noen personlig erfaring med den.

Mvh,

Hvitevareselger :)

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

Miele som merke er veldig bra (som regel det beste du kan kjøpe, så klart litt ut ifra behov også), veldig solid. Det der er en rimeligere modell med blant annet et veldig høyt lydnivå på 51dB, så ikke noe jeg personlig ville kjøpt. Men for all del, Miele-kvalieten er alltid bra.

Lenke til kommentar

48 db, men er en del mer ja siden skalaen er logaritmisk. Men var grisebillig til å være miele. Kjøpte nylig en vaskemaskin til 30000 der så prisspennet er sjukt.

Men teknologisk er det vel hipp som happ? har ikke peiling på dette så er litt nysgjerrig. En vaskemaskin/oppvaskmaskin er da ikke så avansert at det gjør noe.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Først må jeg få vite:

-Hvilken prisklasse?

-Hvilken farge på front?

- Nedre prisklasse (kan strekke meg opp mot ca 5000 kr om det er gode grunner for det)

- Hvit front

Den Siemens-modellen virker veldig interessant.

Jeg kjøpte nettopp den Siemens maskina til 3500. Jeg er knall fornøyd med den altså. Den er stillegående.. Jeg har åpen kjøkkenløsning mot stua, og vi merker ikke noe støy fra denne.

Det som er den største forskjellen er at det ikke er elektronisk programvelger. Men det har vel ikke så mye å si? Du må altså vri på ett hjul for å velge program, i stede for å trykke på en knapp.

Den har også utsettelse på 3, 6 og 9 timer. Noe som kan være kjekt.

Så¨jeg kan anbefale denne maskina. Den ser ganske så fin ut også!!

Marius

Lenke til kommentar

Hmm.. Det er ikke enkelt å vurdere de forskjellige egenskapene opp mot hverandre.

Med utganspunkt i Siemens-maskina til 3500 kr så vurderer jeg hvor vidt det er verd å betale 1500 kr ekstra for de fordelene maskinene fra AEG og Bosch har.

Kjøkkenet og stua er separat, men det er en åpning uten dør mellom stue og kjøkken. Støy har vært litt brysomt på den 22 år gamle maskina vi bytter ut, men bare når man står på kjøkkenet. Fra stua er det ikke brysomt lydnivå. Jeg regner med at den gamle maskina støyer vesentlig mer enn alle disse nye. Kanskje så mye som 55-60 dbA.

Jeg tror ikke det gjør så mye om lydnivået er 45 eller 49 dBA. Det er nok uansett bra etter mine standarder. Derfor vil jeg ikke betale så veldig mye mer 4 dbA lavere. For å prøve å kvantifisere verdien av lydnivået så tror jeg at jeg er villig til å betale 500 kr for 4 dbA lavere. Miele-maskina har 51dBA så det taler i mot den. Den fra Siemens har 48 og den fra AEG 45.

Display er kjekt så det kan jeg godt betale 300 kr ekstra for. Ingen av maskinene som er hevet frem som gode kjøp her i tråden har display (nei jeg kaller ikke det ene LED-sifferet på AEG-maskinen for display).

Barnesikringen på Siemens-modellen er velkommen her i huset. Så vidt jeg ser mangler den fra AEG og Bosch det.

Alle har energiklasse A, justerbar overkurv og vannlekasjesikring.

Lys inni maskina synes jeg er helt unødvendig.

Maskinene fra Miele og AEG har auto-program. Hvor nyttig er egentlig dette?

Foreløbig heller jeg mot Siemens-modellen. AEG virker litt bedre men ikke så mye at det er verd 1500 kr. Kom gjerne med flere forslag til gode kjøp. Og tusen takk for hjelpen så lagt. :)

Lenke til kommentar

Det jeg er mest fornøyd med på min maskin er muligheten for å velge mellom vanlig vask, en øko-vask som tar lenger tid, men sparer strøm og vann (brukes normalt) og en hurtigvask. Sistnevnte bruker en tredjedel av tiden til øko-vasken, så det er faktisk ganske nyttig. Når manskinen først er installert driter man i støy, merke og design. Da er det funksjonaliteten man må leve med en del år, så da er det løsninger inni samt programmer som gjelder. Det er det jeg ville brukt mest tid på å sammenligne. De andre spesiefikasjonene som er nevt her har vært konkuransegrunnlag så lenge at det er tilnærmet likt på alle maskiner i samme segment.

Lenke til kommentar

Jeg kom over dette januartilbudet:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...RkAAAEOheI03xiL

Bosch Oppvask SMU50E12SK 3995 kr

Oppvaskmaskin med 5 programmer og 4 temperaturer. Energiklasse A. Bosch oppvaskmaskin i hvit. Maskinen har 5 programmer og 4 temperaturer. AquaStop PLUS med livstidsgaranti. Elektronisk avkalkingsanlegg. Anviser for salt og glansemiddel. AAA klassifisert (Energieffektivitet, vaske- og tørkeresultat). 48 dB. Plass til 13 kuverter.

Det virker som et meget bra tilbud, særlig siden jeg kan kjøpe den lokalt og kan frakte den gratis selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...