hakonvl Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 God nyhet, men noen som vet om Linux noen gang vil få støtte for NTFS så jeg kan boote fra NTFS, eller i det minste bruke NTFS som homepartisjon? Gikk ikke da jeg prøvde forrig gang med Linux Mint 5. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Ntfs er støttet helt fint gjennom ntfs-3g, men vet ikke om noen installasjoner som kan det. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Hvorfor bruke NTFS når Ext3 er et bedre filsystem?:S Hvis du vil lese partisjonen fra Windows så finnes det jo Ext2 (som kan lese Ext3 partisjoner fint) drivere til XP og Vista... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Denne har ligget på http://www.kernel.org/ siden sent juleaften, men la gå siden det er jul. Jeg synes denne utgivelsen ser interessant ut, flere med innebygd Intel-skjermkort rapporterer at Compiz endelig fungerer tilfredsstillende. Denne har ikke nådd repos enda, og jeg gidder ikke kompilere min egen kjerne + skjermkortdrivere, så jeg må vente litt til med å teste den ut. pcp160: Det er omtrent så frustrert jeg blir hver gang jeg må jobbe i Windows. Men som JohndoeMAKT er inne på så er det sikkert noe problemer med for lav DPI. Det kan du enkelt sjekke gjennom kommandoen 'xdpyinfo', eller for å gjøre det enklere: xdpyinfo | grep dimension xdpyinfo | grep resolution (bare for å lure deg inn i smerte igjen ) Rockie: Boote fra NTFS er jeg usikker på, men som home-mappe burde ikke det by på noen problemer med ntfs-3g. Dette setter du kjapt opp i fstab. Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil bruke NTFS? Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 hadde vi bodd i USA ville jeg nok saksøkt bla Robin, og div andre hjelpsomme forumbrukere, for å lure meg ut i ting som ser spennende ut, men som enten direkte i form av frustrasjon, eller indirekte i form av skadelige mengder kaffe, har forkortet min forventede levetid betydelig.Skulle et søksmål dumpe ned i postkassa vil jeg bare ha sagt at kaffe forlenger livet:http://www.forskning.no/artikler/2006/mai/1148455804.23 Har tidligere på laptopen fått tildelt fonter så store som hus, og da mener jeg STORE, slik at bokstavene i brukernavn/oppstartalternativer er ca halve skjermens størrelse og umulige å se, og Ubuntu maskinen jeg nå sist brukte for under en uke siden smiler plutselig nå til meg på denne måten: Linus kan neppe lastes, men det har virkelig tatt frustrerende lang tid å få orden på skjermer og skjermkortdrivere. Spørs om du ikke trenger en tilpasset xorg.conf til oppsettet ditt. Linus fortjener virkelig en stor takk. Hovedoppgavene til kjernen (som han er ansvarlig for) er åpne drivere og fordeling av ressurser i maskinen (eksempelvis scheduling av tråder/prosesser). Denne oppgaven har blitt løst på en imponerende måte, jeg kan ikke se at noe annet operativsystem har gjort dette bedre.Haha, neida, men altså Linux er jo ærlig talt litt sånn softwarens Femme fatale, og jeg klarer jo ikke holde tassene unna jeg heller, og må tilbake og rote mer med det. Så jeg har en viss forståelse for hvorfor mange blir "grepet av basillen". Men hvordan dere klarer det uten pauser, og uten å bli syke, skjønner ikke jeg enda, kanskje blir 2009 året jeg forstår det. Det er som crack, ekstremt vanedannende. Mitt nyttårsforsett er å lære av deg, nemlig ta pauser innimellom Godt nyttår og takk for det gamle! Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Aporopå kjerneoppdatering tilltater jeg meg et spørsmål; er det en eller annen innstilling som angir hvor mange gamle kjerner som skal bli liggende i Grubs oppstartsliste?På rene Linux maskiner er det i og for seg ikke et problem, men har også Kubuntu/Vista maskin der Vista er hoved-OS, og da blir det kluss med oppstart, og boot til minnetest ved ny kjerne. Kan jeg eventuelt også bare slette de gamle oppføringene fra menu.lst? Du kan avinstallere de du ikke bruker via Synaptic, da vil de også fjernes fra listen i Grub(så blir det litt mer plass på maskinen også). Jeg har den siste inne samt den første(i tilfelle en av dem ikke skulle fungere). Noen som leser "stabil" ad EXT4 bokstavelig? Og vil GEM få betydning for slike ultraportable med Intel grafikkort? Endret 31. desember 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Kan eskisterende EXT3 partisjoner konverteres til EXT4 on the fly? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Kan eskisterende EXT3 partisjoner konverteres til EXT4 on the fly? Ja, skal gå problemfritt etter hva jeg har forstått... @ Dy§no: GEM sammen med nye skjermkort drivere fra intel skal føre til en aldri så liten ytelsesøkning, hvis det var det du lurte på... Phoronix har testet dette her: http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...l_uxa&num=1 EXT4 skal være stabilt ja, som i klar til bruk for alle. Utviklinga har tatt over ett år så dette er ikke akkurat helt nytt Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 og hadde vi bodd i USA ville jeg nok saksøkt bla Robin, og div andre hjelpsomme forumbrukere, for å lure meg ut i ting som ser spennende ut, men som enten direkte i form av frustrasjon, eller indirekte i form av skadelige mengder kaffe, har forkortet min forventede levetid betydelig. Hah! Skal love deg jeg forsvinner ganske fort fra HW nettverket hvis søksmål begynner å trille inn, haha. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Skulle et søksmål dumpe ned i postkassa vil jeg bare ha sagt at kaffe forlenger livet:http://www.forskning.no/artikler/2006/mai/1148455804.23 Haha, det er jo fantastiske nyheter, og den linken sparte nok deg for noen millioner ja. Du/dere får ta det som et kompliment, det er vel bare min litt ukonvensjonelle måte å si takk for alle tips og hjelp, og ikke minst alle Ditten VS Datten diskusjonene gjennom året som straks har passert. Linus kan neppe lastes, men det har virkelig tatt frustrerende lang tid å få orden på skjermer og skjermkortdrivere. Spørs om du ikke trenger en tilpasset xorg.conf til oppsettet ditt. Linus fortjener virkelig en stor takk. Hovedoppgavene til kjernen (som han er ansvarlig for) er åpne drivere og fordeling av ressurser i maskinen (eksempelvis scheduling av tråder/prosesser). Denne oppgaven har blitt løst på en imponerende måte, jeg kan ikke se at noe annet operativsystem har gjort dette bedre. Jada, og litt mer seriøst så er vel også forskjellen på meg, og andre Linux-hatere, at jeg også se skjønnheten i dette, og det er mye som tiltaler meg ved det. Jeg hadde vel neppe fiklet, testet, lest, eller sett timelange foredrag om Linux-kjernen, hvis det bare var så negativt som i min nyttårstale på forrige side. Og jeg har jo på den relativt korte tiden sett en fantastisk utvikling, og ting som at det renner inn nye kjerner så ofte at det roter til min menu.lst, er også et gledelig luksusproblem.Men akkurat dette med skjermdrivere, og selvsagt aller mest ATI (dog ikke bare dem) har vært en veldig vesentlig kilde til frusterasjon hele veien, og jeg syns faktisk ikke "krisehåndteringen" av feil her holder mål. Med mitt fortsatt begrensede kunnskapsnivå blir jeg lett sjakk matt, game over, reinstall, av den typen feil, og det hele virker veldig sjørt. Altså det som har med skjerm/oppløsning/bilde mener jeg, ikke Linux forøvrig. Eksempelvis situasjonen som skapte mitt lille utbrudd, jeg vet ikke hvor godt det fremkommer på bildet, men det man ser der er alt jeg får, og det er 100% umulig å lese noe av hva som står der, og det krever en stødig hånd på musen å i det hele tatt gjøre noe der. Eneste gledelige der er vel at det får TV'n til å virke veldig stor og forsvarer den investeringen, med plass til ca 24 ubrukelige Linux desktoper. Men nå skal vi ikke gjøre denne tråden til support for dette problemet, den maskinen skal igjen bygges om, og reinstalleres likevel. Og selv om jeg ikke tør å si hvor mange timer jeg brukte, så fikk jeg den til å vise perfekt 1920x1080 ved hjelp av diverse manuelle X og Y innstillinger i en Conf.fil. Så jeg vet det går an på en god dag. Lykke til med måteholdet Del, noen mindre pauser skader nok ingen. Jeg lovet vel forresten i en av våre små Ditten VS Datten disputter, at jeg skulle lære din sønn alt jeg vet om Vista, men har til min forbauselse ikke hørt noe mer fra deg om dette...? Får vel bli neste år det da. Takk for tips om Synaptics og kjernefjerning Dy§no, det hørtes jo fornuftig ut. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Linux er topp, og nå som AMD også åpner alt av drivere så blir det virkelig bra. EDIT: Jeg må innrømme at jeg fortsatt kun har linux varig installert på maskiner på jobb, men min laptop skal få en distro som hovedOS rimelig snart. Må vi vente til de spesifike distroene kommer med den nye kernelen som en oppdatering? Endret 31. desember 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Linux er topp, og nå som AMD også åpner alt av drivere så blir det virkelig bra. EDIT: Jeg må innrømme at jeg fortsatt kun har linux varig installert på maskiner på jobb, men min laptop skal få en distro som hovedOS rimelig snart. Må vi vente til de spesifike distroene kommer med den nye kernelen som en oppdatering? Må? Nei... Men det er det som er anbefalt og enklest Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) mao vil man støte på det pcp160 referer til om man ikke venter Endret 31. desember 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det er vel ikke akkurat noe krise å vente 3-4 måneder for noe så uviktig (i den store sammenhengen) som å oppgradere fra ext3 til ext4. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) krise? sammenhenger? Endret 1. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det begynner å bli ganske behagelig å installere Linux etterhvert.. Det eneste som jeg synes er kjipt er at jeg ikke har kraftig nok maskin til å spille i linux... (Det går fint i windows, men ikke fullt så fint via Vine, men, det er jo ikke linux sin feil) Ivertfall langtifra så ille som da jeg brukte 2-3 timer bare på å få opp X og enda en time på å få riktig oppløsning på X'en... Nå er det bare inn med plate, installere. Ta en kopp kaffe... Logge på det trådløse nettverket... Ferdig Lenke til kommentar
haalo Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Morsomt at en kaller Linux Linux-kjernen og GNU/Linux Linux . Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Morsomt at en kaller Linux Linux-kjernen og GNU/Linux Linux . Hva er egentlig forskjellen? Vet at noen drev og utvikla GNU men mangla kjerne. Så tok de Linux kjerna og putta inn eller noe. Men det blir jo som en distro egenlig? Hva misfostår jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå