chokke Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Ja, dette er et seriøst spørsmål jeg har lurt på en stund. Det jeg lurer på er hvordan folk som sier de liker "pop" si at de misliker (for eksempel) EDM, men så fort en EDM-sang sniker seg inn på vg-lista (mystisk nok, hvordan kommer den dit i første omgamg?) så er den plutselig kul. Tenker nå på Fragma - Toca's Miracle (Inpetto 2008 edit), mener det er navnet, og Guru Josh - Infinity 2008 (Klaas Mix), eller hva den heter. Jeg klarer ikke helt se hvordan disse listepoperne får fatt på denne musikken i første omgang. Dette er som regel de samme som sier at Rihanna har en gave iform av stemmen hennes og Britney Spears og Christina Aquilera er to musikalske genier. Og ja, jeg har ganske snever form for musikksmak, innrømmer det. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Står en litt mer grundig innføring om hvordan denne fungerer her: http://www.ifpi.no/vg-lista.htm Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Det var egentlig ikke helt det jeg var ute etter. Det jeg ikke forstår er hvordan (for eksempel) EDM-låter kan havne innpå der, og så sjeldent som det gjøres. På den andre siden, så de som kun går etter vg-lista (av de jeg har møtt) så er den generelle holdningen at all EDM suger, det jeg da lurer på er hvordan kan de for eksempel like Fragma - Tocas Miracle, mens en annen sang som ikke er på/har vært på vg-lista suger i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Kakkler Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Listene er basert på de sangene som spilles mest på norsk radio. De sangene du referer til ble nok mest sannsynlig spilt på NRK MP3 først siden de har et eget program hvor de kun spiller housemusikk. Disse sangene ble også plukket opp av DJer over hele landet og ble fort veldig populære. Populære nok til at andre kanaler som Radio 1 og NRJ startet å spille de. På den måten havnet de på VG lista. De fleste radiokanaler i Norge starter ikke å spille sanger før de vet om de er populære blandt befolkningen, og derfor er det lite EDM musikk på norsk radio, siden dette ikke er en like populær sjanger som f.eks R&B. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå