Gå til innhold

Tilgang til filer over internett som nettverksdisk i XP


Azton

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en maskin med Ubuntu server 8.10 stående hos min mor. Denne fungerer bl.a som web-server, og derfor vil jeg ha lett tilgang til filene på denne serveren. Jeg kjører Windows XP på min maskin.

 

Har prøvd FTP og WinSCP, men syntes ikke det var 100% tilfredsstillende. Det jeg ønsker er enkelt og greit å bare opprette en nettverksdisk på min maskin koblet til hjemmeområdet mitt på serveren. Er dette mulig på en grei måte?

 

- Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har satt opp Samba, tillat port 139 i firewall, men får ikke tilgang?

 

Jeg åpner 'run' på maskinen min og skriver \\IP

Dersom du sitter bak samme NAT som maskinen du prøver å koble til trenger ikke det å fungere nei, ikke alle routere støtter loopback som gjør at maskiner kan bruke sin egen eksterne IP. Prøv heller med maskinens interne IP dersom du sitter på lokalnett med den.

Lenke til kommentar
Har satt opp Samba, tillat port 139 i firewall, men får ikke tilgang?

 

Jeg åpner 'run' på maskinen min og skriver \\IP

 

Er dette riktig?

Høyre klikk på "min datamaskin" eller "nettverk" og velg "koble til stasjon/map network drive" og fyll inn feltene.

\\IP\share_name og så må du huke av koble til omstart (reconnect at logon, hvis dette ikke er gjordt automatisk), evt huske å sette riktig brukernavn og passord hvis du har satt opp dette i samba.

 

Litt mer manuellt er å bruke kommandoen NET USE, kan evt lage en .bat fil og legge til i oppstarts mappa

@echo off
:: forutsetter at du har koblet til nettverks stasjonen på x:
IF EXIST x:\. GOTO end

:: kobler til
NET USE x: \\ip\share_name PASSWORD ditt_passord_her /USER brukernavn /PERSISTENT YES

:: hvis du ikke har behov for brukernavn og passord, kommenter ut linja over og sett inn linja under (fjern ::)
:: NET USE x: \\ip\share_name /PERSISTENT YES

:end

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...