tonymb Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hei. Jeg går på vidregående skole, og dermed lurer jeg på hvilket av årene som teller med - Karakter - Fravær - Merknader Noe mer som er viktig? Bare føy til Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hva mener du med "teller"? Alt fravær blir summert opp, og kommer på det endelige vitnemålet. Når det gjelder karakterer, så spørs det om faget er avsluttende. Matematikk er avsluttende for hvert år, og da vil hvert år med matte være et eget fag. Lenke til kommentar
Stina. Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 . Matematikk er avsluttende for hvert år, og da vil hvert år med matte være et eget fag. Dette er vel forsåvidt ikke helt riktig dersom du ikke velger matte, og altså fortsetter med T-matte eller P-matte første og andre år. Da teller kun det siste året, altså karakteren i andreklasse. Ellers er det som blir sagt over riktig, noen avgangsfag teller hvert år, i tillegg til selvfølgelig alle karakterene siste året. I 1.klasse er bl.a. engelsk, samf, geografi og naturfag avsluttende, og da dersom du har valgt matte R eller S. I 2.klasse er, såvidt jeg husker, er fremmedspråk, programfag tellende, i tillegg til eventuelle eksamener alle årene. Det nye med kunnskapsløftet er at alle karakterene teller like mye, det regnes ikke gjennomsnitt i et enkelt fag. Når det gjelder fravær blir alle årene tellende, og summert sammen. Jeg er litt usikker på hva du mener med merknader, men angående ordens- og oppførselskarakteren blir så vidt jeg vet blir bare orden -og oppførselskarakteren fra det siste halvåret stående på vitnemålet. Håper dette gjorde det litt klarere. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Karakterene for avgangsfagene kommer på vitnemål. I VG1 er dette: - Samfunnsfag - Naturfag - Engelsk - Matte (Om du går videre med R eller S matte i VG2)* - Geografi Vg2: - Alle fag som er 1-årige kurs.* Vg3: - Alle resterende fag. * Du vil få mer info om dette i VG1, når dere skal velge fag for kommende år. ( Naturfaglig, sammfunnsfaglig eller språkfaglig) Du kan ikke ha mer enn 20 % fravær i et fag for å bestå. Endret 30. desember 2008 av Ballus Lenke til kommentar
Opdal Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 For å svare på spørsmålet i emnetittelen (hvilket år som teller mest) så teller alle de tre årene nesten like mye. Selv om du får flest karakterer på vitnemålet fra tredjeklasse, legger du grunnlaget de to første årene. Det vil si at da lærer du deg studieteknikker, samtidig som mange av fagene i andre- og tredjeklasse bygger på fag i førsteklasse. Hvis du blir hengende etter i et fag kan det være vanskelig å ta igjen dette senere. Selv om det lønner seg å prioritere de avsluttende fagene de to første årene, bør du også ha fokus på de fortsettende, slik at du ikke blir hengende etter. Lenke til kommentar
tonymb Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Hva med merknadene ? - Teller dem opp til slutt - Vis jeg har fått 5 merkander, vil de telles når jeg får ut fra vidregående også? Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Tror ikke orden eller atferd annmerkninger telles opp direkte. Veldig usikker her, men tror det er orden og atfers karakterene du har siste året som teller, slik det var på ungdomskolen. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Slik det var i "den gamle reformen" (føler meg gammel nå :o ) så ble fraværet fra alle årene summert opp og kom på det endelige vitnemålet. Ordens- og adtferdskarakterene gjaldt kun i 3. klasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå