Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alvorlig feil ved oppstart.. CPU Fan error!?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har god venn som har hatt veldig mye trøbbel med sin stasjonære pc.

Og har vært ute av drift i ca 6 månder pgå trøbbel ved skifting av CPU.

Jeg kjenner ikke så alt for godt detaljer men skal prøve å veilede dem.

Han har Asus P5LD2, I945p socket 775 hovedkort.. [ https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310087 ]

og har hatt det fungerende med de samme delene i en lang periode. Helt til han en dag skulle bytte CPU. intel 3.16 dual og med en gang han skulle skru på igjen. Så ble alt weird.

Pcen ville ikke starte opp normalt og ble sittenede fast der det er svart og en del tekst.

Så han byttet tilbake til den gamle cpuen, og samme cpu vifte har vært der helt siden han fikk pcen og passet til begge. Og når han da skulle starte opp fikk han samme greiene som han fikk når han byttet cpu.

cellphone_1230604883.jpg

Det står CPU fan error F1 to resume, har prøvd bios innstillinger og sett i maskinen.

Vifta snurrer som bare det hele veien. Det kommer masse fargede prikker på den svarte skjermen, og det viser seg at det bare blir mer og mer etterhvert. Han har prøvd å bytte til den CPU vifta som han fikk med den nye CPUen men den fikk han ikke til å passe på noen av CPUene.

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301043 <--- den gamle cpuen som har funket.

Jeg vet ikke om det kan ha noe med skjermkortet eller noe. men får ikke komme i noe annet en bios post eller setup.. og det leder meg ingen vei.. Er det noen som har tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står CPU fan error F1 to resume, har prøvd bios innstillinger og sett i maskinen.

Vifta snurrer som bare det hele veien. Det kommer masse fargede prikker på den svarte skjermen, og det viser seg at det bare blir mer og mer etterhvert. Han har prøvd å bytte til den CPU vifta som han fikk med den nye CPUen men den fikk han ikke til å passe på noen av CPUene.

CPU fan error -> viften til CPU'en er koblet feil?

støv og skit ned i sokkelen?

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar
CPU fan error -> viften til CPU'en er koblet feil?

Nå har jeg vært inne på pcen og sjekket på hvor viften er koblet.

Det er en sånn 3 pin kabel som går inn i en 3 pin greie.. ovenfor der så det CHA Fan2.

ved siden av står det det CPU FAN . men den er 4 pins.. Så hvordan har pcen klart å kjøre med 3 pins uten problemer da.? Jeg fikk han til å hente den andre cpu viften. og det er en 4 pins som kan passe der det står CPU Fan...

Jeg kan prøve å skifte, jeg ser ikke noen skruer på cpu vifta.. er det vanskelig å skifte vifte? Har aldri grevd noe særlig i innmaten på pcen..

Lenke til kommentar

Jeg har samme greia, men det er ikke et problem.

Det med prikkene på skjermen ser litt skummelt ut. Vis du har mulighet, gå inn i biosen og load default settings.

Vis du ikke har mulighet til det, da kan du ta ut hovedkort batteriet, vent 10 sekunder, så sette det inn. (Som regel ligger batteriet ganske nært en av PCI-E broene)

Forekommer det fortsatt?

Det med CPU-fan error kan du bare skru av i BIOS'en, det er ikke noe problem, så lenge du har en spinnende vifte rettet mot CPU'en. :)

Vis du fortsatt sliter med å ressette BIOS'en, bare Google opp hvordan du gjør det - som regel er det ganske enkelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

resetta biosen og nå når den starter opp, er det hvit skjerm og jeg trykker delete for å gå inn loadingen.. og nå kommer det bare opp ram liksom.. og ikke det andre pisset om cpu fan error. men prikkene kommer fortsatt.. skal prøve imorgen å skru opp og skifte cpu og cooler

Lenke til kommentar

Hei.

Du kan godt koble 3 pin kontakten til cpu fan selv om det er 4 pins på HK, du vil se at låsflippen er til den ene siden (og tilrettelagt for 3 og 4 pins) så det vil ikke gå å koble den feil. Mener den fjerde pinnen brukes til software hastighetsstyring via bios. HK vil da få tilbakemelding om at vifta går og ev. hastighet.

Da slipper du å deaktivere feilrapporteringa, kan være grei å ha dersom vifta en gang skulle svikte.

Har du sjekket at HK er kompatibel med den nye cpu'en eller om det trenger ny bios for å takle ny cpu? Selv med samme sokkel trenger ikke HK og CPU være kompatible.

Prikkene på skjermen ser ikke helt bra ut da.. Er noe varmt eller har det oppstått en liten kortslutning når CPU ble byttet ut? Gnist fra en finger eller noe.

Edit:

Dersom CPU er en E8500 er det ikke sikkert at HK støtter denne. E8500 har FSB 1333, mens P5LD2 ikke klarer høyere enn 1060. Vet ikke om dette er avgjørende hvor vidt du får liv i cpu eller ikke da.

Du kan sjekke hvilke CPU som støttes her.

PC burde startet med gammel cpu uansett da..

Endret av Qman321
Lenke til kommentar

Det kan godt hende. Jeg tror kanskje prikkene er kortsluttning.. Og kanskje det er noe som er feil.

1) Hovedkortet har fungert hele tiden

2) den gamle cpuen har fungert hele tiden med det nye hovedkortet.

3) Når den nye CPUen ble koblet til, så var det problemene kom.

4) Når han plugget inn alt sånn som det var.. Var det de samme problemene og feilmeldingene,

som oppstod.

5) Den nye vifta har aldri passet eller fått til å passe.

6) Det er samme vifte og har alltid stått i den 3 pin Cha FAN.

Jeg prøvde å resette bios, men fikk meg bare til loading av det første så står alt sammen i ro.

Correct me if im wrong, men hvis skjermkortet skulle ha hatt alvorlig feil, så ville den ikke ha visst meg noe bilde i det hele tatt.. Og hvis skjermkortet skulle ha feil, så ville det ha stått noe error på det istedenfor?

Er det noen som har noe tips for å feilteste diverse deler?

Jeg har aldri vært noe hardware type guy. Men jeg har stor forståelse for teknisk ting tho.

Så anyone. Er det noen tips?

Lenke til kommentar

Fikk forresten satt i 3pin CPUfan i CPU strømmen og den snurrer som bare det men fortsatt komme jeg meg ingen vei, og det blir bare flere og flere prikker etter hvor lang tid det har stått på.. slår av og rebooter og like mange prikker da.. når det har gått ei stund for å så slå på.. så er det bare et par...

Er det noen som har opplevd at det kan forårsakes skjermkort?

Eller kan noen bekrefte at CPU kan gjøre sånnt..

Lenke til kommentar
Fikk forresten satt i 3pin CPUfan i CPU strømmen og den snurrer som bare det men fortsatt komme jeg meg ingen vei, og det blir bare flere og flere prikker etter hvor lang tid det har stått på.. slår av og rebooter og like mange prikker da.. når det har gått ei stund for å så slå på.. så er det bare et par...

Er det noen som har opplevd at det kan forårsakes skjermkort?

Eller kan noen bekrefte at CPU kan gjøre sånnt..

Kan minne om varmeutvikling ettersom prikkene blir værre etter en stund og forsvinner igjen når pc'en har vært avslått og fått kjølt seg ei stund. Når kjøleren heller ikke passer styrker jo det også den teorien. Forsk litt på å finne en måte å feste kjøleren på. Pass på at låsingen er riktig vei (kan vris 90 grader) slik at du får presset låstappene ned i de fire hullene på HK og trykk de godt ned til de låser seg. Pass på at du ikke knekker noe på HK når du gjør dette og ikke glem kjølepasta. Ville forsket med den gamle CPU'en siden den nye muligens ikke er kompatibel med HK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...