Gå til innhold

Privatkunde på one.com på .no domene?

tørrfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, hvis du starter et enmannsforetak! ;)

Sånn helt juridisk, om det er foretaket eller deg domenet står på, det vet jeg ikke. Men det er vel ikke helt hokkus pokkus å opprette et enmannsforetak? Tror det skal være mulig hvis du er interessert og hvis du skal f.eks. selge noe på den internettsiden.

Lenke til kommentar

Det er lite relevant om det er forpliktelser. Det blir liksom som å si at det bare er en ulempe - du dør. Og en uleme er jo ikke så gale ... Poenget er ikke antallet men hvor mye tid det går i piss.

Du ser noe ung ut Mikael, til å se ut til å ha erfaring å bakke opp påstanden din med. Her er det jeg kommer på i farten, basert på å ha drevet denne typen foretak i mange år;

- Sidevis av skjemaer for pliktig registering i enhets- og merverdiregisteret.

- Pliktig til å svare på Statistiske spørreundersøkelser i hytt og pine.

- Mas/krav fra myndighetene om forskuddskatt.

- Pliktig innlevering av (null)oppgaver for merverdiavgift hver 2. måned.

- Pliktig innlevering av Selangivelse for Næringsdrivende, Næringsoppgave 1 og Beregning av Personinntekt.

- Mas med futen for å forsvare at det ikke er aktivitet og at tallene i oppgavene er korrekte.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke har dybdekunnskap om hvordan reglene er for enkeltpersonforetak med høyere omsetninger, men dersom det kun gjelder no-domene og et par oppdrag i året (som i mitt tilfelle), er det hele ganske uproblematisk. Vær likevel vennlig å ikke blande inn dine fordommer om meg. (!)

Jeg har ikke hørt om verken spørreundersøkelser eller forskuddskatt. Jeg er, som Ståle er inne på, ikke merverdipliktig og leverer derfor ingen oppgaver. (Heller ingen komplisert registrering i merverdiregisteret). Man er heller ikke regnskapspliktig. Registrering i enhetregisteret er frivillig og ukomplisert.

Selvangivelsen min er ferdig utfylt, og jeg er ikke pliktig å levere næringsoppgave eller beregning av personinntekt.

Den eneste ulempen jeg har merket er noen telefoner fra folk som vil ha meg til å rykke inn annonser for firmaet mitt, samt noen telefonselgere. Det tar meg likevel bare sekunder å forklare at jeg ikke er interessert.

:)

Lenke til kommentar

Feilaktig antagelse Mikael, er ikke det samme som fordommer. Jeg har i motsetning til hva du antar, ingenting imot deg basert på det jeg vet eller antar - om deg.

Spørreundersøkelsene (jeg har fått) er som regel relatert til hvilke(n) bransje® man har satt seg opp under, men jeg har fått flere over årene og de er som regel plagsomt lange/omfattende og faktisk straffbare å ikke svare på.

At du ikke har fått henvendelser/krav om forskuddskatt har kanskje noe med at du ikke har meldt deg inn i merverdiavgiftsmanntallet enda?! Mulig at det også påvirker at du ikke har fått pålegg om å levere tilhørende ligningspapirer, selv om jeg uten å gidde å sjekke er rimelig sikker på at det er en plikt man har som enkeltpersonforetak. Så at du har sluppet unna pes med det skjønner jeg ikke. Hell?

Registrering i enhetsregisteret er ikke frivillig om man vil inneha et enkeltpersonforetak, men det er derimot registrering (mot avgift) i foretaksregisteret.

Slik jeg skjønner svaret ditt, driver du en lite omfattende "levering av en vare eller yting av en tjeneste mot vederlag" - altså utøver du næring. Da er du pliktig å registrere deg i Merverdiavgiftsmanntallet. Det får du dog ikke gjøre før du har hatt samlet omsetning og uttak på 50.000 i løpet av en 12-måneders periode.

Skal du derimot bli regnskapspliktig må ha verdier i foretaket for 20 millioner (og/)eller ha 20 ansatte. Litt usikker på og/eller som du ser. I "gamle dager" minnes jeg det var en grense for omsetningen på 2 millioner også.

Lenke til kommentar

En fordom er ikke nødvendigvis en feilaktig antagelse, og en feilaktig antagelse er ikke nødvendigvis en fordom. :)

Orker ikke å sette meg voldsomt inn i dette nå, men poenget mitt er at jeg kan si med førstehånds erfaring at det er tilnærmet problemfritt å registrere enkeltpersonforetak dersom du i har liten eller ingen aktivitet. Det aller aller meste, om ikke alle, av de ulempene du nevner faller bort.

Sagt på en annen måte: Du som har drevet med dette noen år har garantert mer peiling på begrepene, reglene og skjemaene enn meg, men jeg kjenner meg ikke igjen i de ulempene du nevner. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror det er viktig å holde tungen beint i munnen her:

Alle foretak skal ha løpende dokumentasjon av inntekter/utgifter. Dette gjelder også enkeltpersonforetak. Kilde:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelver...likt/bokforing/

Når staten snakker om regnskapsplikt så kommer revisorgodkjent årsregnskap med offentliggjøring og slikt med i tillegg. Det er ikke nødvendig for enkeltpersonforetak (med mindre du har 20 ansatte/ stor omsetning) Men selv om du ikke er regnskapspliktig så må du allikevel føre et regnskap (posteringer), og oppbevare bilag (les:kvitteringer/inngående fakturaer) i 10 år.

Om dette er "veldig få forpliktelser" avhenger vel mest av hvor mange bilag du har i året og hvor strevsomt du synes det er å bokføre disse. Ingen økonomiske transaksjoner i foretaket tilsier ingen transaksjoner i regnskapet.

Har du et foretak uten noen form for dokumentasjon og samtidig har lagt inn tall for foretaket i selvangivelsen din så ligger du dårlig an dersom skattemyndighetene kontrollerer deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...