Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er grovbrød kreftfremkallende?

Europa

Anbefalte innlegg

Husker ikke hvor jeg har det fra, men jeg har lest/hørt/sett på tv at stekingen gjør grovbrød kreftfremkallende, og at det derfor bør begrenses hvor mye man dytter i seg. Stemmer dette? Gjelder det all stekt mat for øvrig? Bør man heller koke enn å steke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke noe mat du kan få i deg som ikke er farlig på en eller annen måte. all mat hører vi på tv at er farlig. plutselig er gullerot farlig, og plutselig er potet farlig. det eneste som ikke er farlig lenger er vann

Lenke til kommentar

Det er feil å si at det har blitt farlig eller at det er farlig "nå for tiden". Det har selvfølgelig alltid vært farlig, men tidligere trodde vi at det var helt risikofritt.

Rent vann er ikke farlig, men ganske næringsfattig.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
det er ikke noe mat du kan få i deg som ikke er farlig på en eller annen måte. all mat hører vi på tv at er farlig. plutselig er gullerot farlig, og plutselig er potet farlig. det eneste som ikke er farlig lenger er vann

hmm :hmm:

Vann ? hvordan kan du si det ? , vann er bestrålt på en eller annen måte . Vannet inneholder en liten dose av stråling. Som de fleste hvet er at stråling er både bra og dårlig (bra i forstand med strålebehandling). Desverre er allt "Farlig" i nå for tiden.

Men uansett , alle skal jo dø engang ikke sant ?

Norsk strålevern?

Endret av BlueCreature
Lenke til kommentar

Det du har lest er sannsynligvis at hvis man maler hele kornet inkl. ytterkappen som man får fiber fra så får man også en del forurensninger fra luft og vann som spesielt sitter i ytterkappen. Fiber vil jo naturlig trekke til seg giftstoffer fordi det fungerer mer eller mindre som en svamp, så spørsmålet er jo om disse stoffene frigis når man spiser malt helkorn. Nå har jo helt hvitt mel en haug med dårlige egenskaper også fordi det frigir alt for mye energi på kort tid (Høy GI - glykemisk indeks), så det medfører høyt blodsukker og hormonforstyrrelser som heller ikke er til å spøke med. Så har man jo gluten også, som heller ikke er spesielt bra for de fleste og direkte helseskadelig for de som er disponerte.

Personlig har jeg et ganske nøyansert forhold til miljøgifter og mener derfor at man får i seg disse giftene mer eller mindre uansett hva man spiser som kommer fra naturen, dette er fordi utslippene av miljøgifter påvirker stort sett hva det måtte være i naturen. Er klar over at jeg forenkler veldig nå, men det er dette som er essensen av poenget mitt.

Man finner sikkert enkelte matvarer og matvareslag som inneholder forhøyede nivåer, som f.eks blåskjell, fet fisk og mange dyr høyt oppe i næringskjeden som er "spesialister" på å akkumulere giftstoffer i fettet.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke bli fullstendig apatisk bare fordi eksponeringen mot miljøgiftene statig øker. kostfiber er f.eks til god hjelp for å transportere giftstoffer ut av kroppen. Andre triks er å drikke vann med fersk sitron i, og å alltid ha frisk sitron til fiskemåltider. Sitron binder opp bl.a. kvikksølv som er i maten.

Spiser man ekte mat i tillegg og kutter ned på ugunstige ferdigmat-produkter fulle av sukker, salt og frankenstein-indigridienser som industribehandlet (modifisert) fett og stivelse, samt ugunstige smaksforsterkere, konserveringsmiddel og andre tilsettningsstoffer så har man de beste forutsetninger.

Lenke til kommentar

Dette sier min far hver gang vi snakker om kosthold og. Fant en kilde på det, problemet er akrylamid, som dannes når temperaturene kommer over 120° C. Hvert år tror man at 40 stk dør av kreft framkalt av akrylamid i Norge, risikoen er vel ikke enorm.

Særlig utsatt for å danne akrylamid er potetgull, brød, kjeks, knekkebrød, corn flakes, stekte poteter og kaffe.

Jeg spise 5 av 7 jevnlig, woho..

http://tb.no/article/20081014/NYHETER/38731898/1011/NYHETER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...