Gå til innhold

BK: Ås Uka - Første foto oppdrag.

Vaenas

Anbefalte innlegg

Dette var da et bilde av gitaristen i bandet Sagh under Ås Uka. Dette var mitt første bilde til et foto oppdrag. Og jeg fikk faktisk forside, som jeg selv syntes ikke er så værst til å gå første året media & kommunikasjon: forside

Og under her er orginal bildet nedskalert til 1024.

Kom gjerne med kritikk til bildet over hva jeg kunne har gjort annerledes.

PS: Det var ikke mitt eget kamera jeg brukte, fikk låne min stemors sitt siden det er bedre enn mitt, skal kjøpe et eget bra snart men må bare være sikker på hvilket kamera jeg skal kjøpe, kom gjerne med anbefalinger der.

post-138609-1230604386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at du traff posituren godt. Men jeg synes ikke at bakgrunnen er kjedelig. Jeg ville muligens økt kontrasten og fargemetningen noe. Men ikke for mye, for da tror jeg de røde kassene stikker seg litt for mye frem.

Det er også mulig at det er en ide å legge på litt vignettering for å fremheve lysstrålen fra lyskasteren i taket.

Hvilket kamera var det du lånte av din stemor, og hvilket objektiv stod på det ?

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tok meg en liten frihet, håper det er beklagelig. Nå skal ikke jeg kalle meg noe god "photoshopper", så det finnes sikkert stort forbedringspotensiale på versjonen jeg redigerte også. Det er bare en liten pekepinn fra min side, ikke det en gang. ;)

post-172946-1230660605_thumb.jpg

Ser på bildet at du har fjernet det røde lyset fra høytaleren, det jeg mener der er at man ikke kan gjøre det ettersom det fjerner noe som belyser armen og da å fjerne det vil gjøre at det røde lyset kommer fra ingensteds.

Lenke til kommentar
Jeg tok meg en liten frihet, håper det er beklagelig. Nå skal ikke jeg kalle meg noe god "photoshopper", så det finnes sikkert stort forbedringspotensiale på versjonen jeg redigerte også. Det er bare en liten pekepinn fra min side, ikke det en gang. ;)

post-172946-1230660605_thumb.jpg

Ser på bildet at du har fjernet det røde lyset fra høytaleren, det jeg mener der er at man ikke kan gjøre det ettersom det fjerner noe som belyser armen og da å fjerne det vil gjøre at det røde lyset kommer fra ingensteds.

Ja, fordi det var et forstyrrende element i bildet. Det røde lyset kan like godt ha kommet fra en lyskaster som ikke er med på bildet. Men for all del, ikke misforstå meg. Bildet er veldig bra! Bare litt "blast" uten kontrasten.

Endret av OleAlexanderK
Lenke til kommentar

Det har nok forbedringspotensiale i PS, for slike bakgrunner er ikke fine. Slik er det bare, og slik det er nå så er det helt ok for trykk i avis. Da har man sjelden tid til noe annet.

Jeg har hatt dårligere bilder enn dette på trykk. Da jeg tok scenebilder så gikk det hovedsaklig i sorthvitt, i og med at jeg fikk få fargesider fra avisene som jeg jobbet for. Problemet med bakgrunnen løste jeg stort sett med å presse TriX et eller to steg. Så valgte jeg gjerne grad 4 standard Agfa-papir i kopieringen. Da fikk jeg ryddet bra opp i bakgrunnen på en analog måte. Og dette bildet trenger også opprydding i bakgrunnen for senere portfolio-bruk. Oles versjon kommer et godt stykke på vei.

Men det er helt ok, i og med at posituren er god, og at ingen forstyrrende elementer kommer mellom kamera og objekt.

Lenke til kommentar
Syntes at bildet blei veldig ødelagt da det var på forsiden.

De hadde klippet vekk, det som var viktig med bildet, netopp måten lyset kom ned på.

Akkurat det gjorde mye av bildet.

Ellers bra bildet likte det, og har ikke noe annet og tilføye enn det som alt er sagt.

Det er nettopp det som er så synd, men i allefall er jo fortsatt morsomt å få bildet mitt på forsiden på mitt første oppdrag. Også at jeg faktisk ikke har hatt så mye foto til nå bare et halvt år på skolen.

Lenke til kommentar

Ta den praten i den rette kategorien. Men les først et lite dusin tråder der, for du finner garantert svaret blant noen av de trådene som allerede finnes. Synes forresten ikke den forsiden er så ille. Jeg har opplevd mye verre enn det. Som når Rogalands Avis laget en form for bredformat ut av et egentlig godt bilde av DeLillos som jeg tok i 1986. Det var jævlig, det. Jeg var faktisk glad for at de utelot fotobyline, i og med at de tidligere hadde brukt bilde ucroppet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...