Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjene dekk fra felg. Mulig å gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et par med sommerfelger som jeg skal shine i vinter, og siden dekkene som står på er søppel (slitte "kinadekk") så tenkte jeg å få dem av felgen, siden felgene skal pulverlakkeres.

Så i stedet for å levere alle felgene, vente, hente dem, fikse dem opp, levere dem for å bytte dekk og balansere - noe som blir veldig stress - tenkte jeg å få av dekkene selv på et eller annet vis, fikse felgene opp og deretter levere dem inn. Finnes det noen enkel å grei måte å få dekk av felg?

Takker. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm ... trodde det fort kostet 500 spenn for å få et verksted til å tre dem av?

Er noen år siden sist, men "dekk av/på felg" kan jeg tenke meg koster ca. en hundrelapp pr hjul, men da får du jo også lagt på og balansert de nye dekkene inkludert i den prisen.

For å få dekket til å slippe fra felgen, legg hjulet på bakken under noe tungt (f.eks. et egnet punkt på bilen) og bruk jekken til å "presse" dekket løst fra felgkanten, ved å sette jekken oppå dekket helt inntil felgkanten og jekke opp. Lufta må selvsagt slippes ut først.. ;) Når det er gjort på begge sider av hjulet, så er det bare å bruke dekkspaker (Biltema, art.nr. 10-204) som på en sykkel, men med betydelig mer makt.. Dekket må presses helt ned i "brønnen" i midten av felgen på den ene siden for å få vrengt det over kanten på motsatt side. Regn med å bruke minst en halvtime pr hjul for en uøvd person, kanskje det dobbelte.. Om du ikke har utstyret (dekkspaker) fra før, så er det ikke mye penger å spare, og mye bryderi -men du lærer jo noe nytt, da.. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Maskin er jo noe helt annet da..

Tror forøvrig grensen på de er 16, for hadde en kar på 15 utplassert der jeg jobba,

men han fikk ikke bruke den maskina, kun skru av/på og avballansere..

Kjøp et par dekkspaker og prøv deg fram,

om ikke leverer du de til noen som har maksin ;)

Lenke til kommentar
Maskin er jo noe helt annet da..

Tror forøvrig grensen på de er 16, for hadde en kar på 15 utplassert der jeg jobba,

men han fikk ikke bruke den maskina, kun skru av/på og avballansere..

Kjøp et par dekkspaker og prøv deg fram,

om ikke leverer du de til noen som har maksin ;)

Jeg fikk i allefall å bruke den tror faktisk jeg var 14 når jeg var på den utplasseringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...