Mr. Bojangles Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hei Har et par med sommerfelger som jeg skal shine i vinter, og siden dekkene som står på er søppel (slitte "kinadekk") så tenkte jeg å få dem av felgen, siden felgene skal pulverlakkeres. Så i stedet for å levere alle felgene, vente, hente dem, fikse dem opp, levere dem for å bytte dekk og balansere - noe som blir veldig stress - tenkte jeg å få av dekkene selv på et eller annet vis, fikse felgene opp og deretter levere dem inn. Finnes det noen enkel å grei måte å få dekk av felg? Takker. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Dekkspaker er nok tingen da Prøvde å finne en film på Youtube, men fant den ikke.. Det er forresten en ganske enkel sak Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Nåja, i prinsippet er det enkelt. Dekket kan sitte noe helt forferdelig fast på felgen så det er nå og da nesten umulig og få det til og slippe. Jeg hadde aldri giddet så mye bryderi for og spare noen tiere. 1 Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Hmm ... trodde det fort kostet 500 spenn for å få et verksted til å tre dem av? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hmm ... trodde det fort kostet 500 spenn for å få et verksted til å tre dem av? Er noen år siden sist, men "dekk av/på felg" kan jeg tenke meg koster ca. en hundrelapp pr hjul, men da får du jo også lagt på og balansert de nye dekkene inkludert i den prisen. For å få dekket til å slippe fra felgen, legg hjulet på bakken under noe tungt (f.eks. et egnet punkt på bilen) og bruk jekken til å "presse" dekket løst fra felgkanten, ved å sette jekken oppå dekket helt inntil felgkanten og jekke opp. Lufta må selvsagt slippes ut først.. Når det er gjort på begge sider av hjulet, så er det bare å bruke dekkspaker (Biltema, art.nr. 10-204) som på en sykkel, men med betydelig mer makt.. Dekket må presses helt ned i "brønnen" i midten av felgen på den ene siden for å få vrengt det over kanten på motsatt side. Regn med å bruke minst en halvtime pr hjul for en uøvd person, kanskje det dobbelte.. Om du ikke har utstyret (dekkspaker) fra før, så er det ikke mye penger å spare, og mye bryderi -men du lærer jo noe nytt, da.. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg ville ha gått på ett verksted Er vanskelig nok å få av et gokartdekk av en 5" felg, og den gummien er myk! Jeg hadde iallefall spart energien og brukt litt penger Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Mindre dekk er vanskeligere å få få av enn større dekk stort sett, men om ikke du vil lære deg et triks ville jeg levert de på et verksted 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Jeg syns ikke de er no vanskeligere enn store dekk lettere å håndtere =) Verste er å få pressa dem av felgen egentlig. Endret 9. januar 2009 av rotaxmax Lenke til kommentar
tommyher Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 vist dekket skal kastes, ta og skjær det av med en skarp kniv eller smelt det litt med en blåselampe e.l. det e det billigste Men isje skad deg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvis du skal kaste dekka, bruk en baufil og sag det på tvers nesten ned til felgen. Siste stykket tar du bare en kniv og skjærer vekk, så er det bare å ta av dekket. Lett. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Er jo siste stykket man har mest bruk for baufil på... Helt innerst mot felgen er det en feit kant med vevd ståltråd. 1 Lenke til kommentar
tommyher Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Er jo siste stykket man har mest bruk for baufil på... Helt innerst mot felgen er det en feit kant med vevd ståltråd. hehe der kan du bruke dekkspaker. mindre motstand når hele dekket er vekke. http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=84644 Er rimelig og tåler litt. og vis du bøyer de, kan du jo bare kjøpe noen nye =O Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har vært på bilmekk utplassering på skolen. Der bytta jeg dekk til en ny feil på biler som faktisk var kunder sine.. Gikk glatt det, og jeg er 15 år. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Bytta dekk til en ny feil ? La du om for hånd eller med maskin, Rudde93 ? hehe der kan du bruke dekkspaker. mindre motstand når hele dekket er vekke. Sånt sett ja, men hvis du skulle hakka deg gjennom hele dekket tenkte jeg på da Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Maskin xD EDIT: Ja til gammel fra ny Endret 13. januar 2009 av Rudde93 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Skjønte ikke fra gammel til ny feil <<--- xD Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Maskin er jo noe helt annet da.. Tror forøvrig grensen på de er 16, for hadde en kar på 15 utplassert der jeg jobba, men han fikk ikke bruke den maskina, kun skru av/på og avballansere.. Kjøp et par dekkspaker og prøv deg fram, om ikke leverer du de til noen som har maksin Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Maskin er jo noe helt annet da..Tror forøvrig grensen på de er 16, for hadde en kar på 15 utplassert der jeg jobba, men han fikk ikke bruke den maskina, kun skru av/på og avballansere.. Kjøp et par dekkspaker og prøv deg fram, om ikke leverer du de til noen som har maksin Jeg fikk i allefall å bruke den tror faktisk jeg var 14 når jeg var på den utplasseringa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå