wil Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 når jeg installerer program i min Red Hat 8.0 så går det jo greit, men når jeg har installert programmet så finner jeg ikke noen ikon som jeg kan starte programmet med. hvor finner jeg di programmene som jeg har installert. slik at det er et ikon som jeg kan starte programmet med. Håper på mange svar. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Trykk Alt+F2 så skriver du inn navnet på programmet du vil kjøre(vil komme med fortløpende forslag mens du skriver). BTW; hvordan kan du si at "linux rules" når du ikke har noe erfaring whatsoever med det? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 BTW; hvordan kan du si at "linux rules" når du ikke har noe erfaring whatsoever med det? Han har brukt det en stund da.... Men programmene dine installeres vanligvis under /usr eller /usr/local, og binariene havner som regel i /usr/bin eller /usr/local/bin. Filer som ligger i /usr/bin eller /usr/local/bin kan kjøres uten å skrive hele path'en. Dette blir styrt av variabelen $PATH som kan settes opp i /etc/profile og / eller (din hjemmemappe)/.profile og / eller (din hjemmemappe)/.bash_profile Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 jeg vet jo at det går an å kjøre programmene fra kjør kommandoen, og det er det jeg har gjort også til nå, men så kunne jeg tenkt meg å ha ikonene direkte på skrivebordet sånn at det bare var å klikke på ikonene så var man i programmet med en gang liksom. for det er litt enklere, men jeg synes også at det er greit å kunne det å skrive de inn også. også er det en ting jeg lurer på. sånn som når jeg installerer program i linux så vil de ikke komme i start menyen til linux, hvorfor gjør de ikke det? Over til en annen ting: jeg hadde jo tenkt til å gjør slik at jeg kunne se win maskinene i nettverket i linux, men så det vel sånn at man bør sjekke ip`en sin først, og da skal man skrive ifconfig. og det skal man jo skrive i Terminal, og det gjør jeg, bare at jeg skriver det mens jeg er root, skal jeg gjøre det eller er det feil? for jeg må jo gjøre noe galt siden at denne kommandoen ikke går. så hadde jeg tenkt til å prøve meg på Samba, så skal jeg se om det går, jeg har satt opp at Samba skal være der, i red hat, men finner det ikke igjen. jeg er en LINUX NOOBIE, og jeg har jo prøvd linux så av den grunn så kan jeg jo si at Linux Rules. Håper på mange svar. og til dere som liker aboslutt å henge dere opp i detaljer, så kan jeg bare si at dere gjør feil her dere også, mitt tips er at dere ikke henger dere så mye opp i hva de andre skriver i signaturen sin. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Han har brukt det en stund da.... jeg er en LINUX NOOBIE ... Sorry at jeg henger meg opp i slike ting, men synes det blir litt dumt og komme med slike ytringer bare på grunn av hva man tror. hva er det som rocker med et os som du ikke kan få slik du vil ha det engang?(seff kan du lære det, og da vil du vere ett skritt nermere og kunne si at det rocker) Men for å bli litt konstriktiv igjenn(har ikke redhat kde da?), snarvei på skrivebordet er sårende enkelt, høyreklikk på desktopen velg create new->link to application->fyll ut alle feltene og under execute->command skriver du inn commandoen for å starte programmet(programnavnet). Får og legge til programmet i k-menyen(redhat-menyen?) høyreklikker du på K-en(den røde hatten?) og velger menu editor Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 hva er det som rocker med et os som du ikke kan få slik du vil ha det engang? Kunne jo være han tenker på det ideologiske i fri programvare og GNU-filosofien. Linux rocker villt der, uansett om man har midlertidige problemer med å få det tekniske til akkurat slik man vil. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Kunne jo være han tenker på det ideologiske i fri programvare og GNU-filosofien. Linux rocker villt der, uansett om man har midlertidige problemer med å få det tekniske til akkurat slik man vil. (regner med at når du sier fri programvare mener du opensorce og ikke freeware) opensorce er ikke _bare_ gnu/gpl, og linux er også mere en gnu/gpl(selv om kjerna er lisensert på den måte). Hadde han skriv GNU så kunne jeg godtatt det forsåvidt... men la oss ikke krangle om dett ... (før jeg begynner og preike styggt om gnu/gpl ) Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Ok, jeg har faktisk et svar på spørsmålet... Dette går i alle fall i KDE, vet ikke hvordan man skal gjøre det i andre WM-er. Høyreklikk på desktopen > Create New > Link to application. I tabben Execute velger du den kommandoen du vil ha. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Ok, jeg har faktisk et svar på spørsmålet.... eeeeey...det hadde jo jeg og : les fra: Men for å bli litt konstriktiv igjenn... i den andre posten min... (bare for å kverrulere ) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 AMDfan skrev:Han har brukt det en stund da.... wil skrev: jeg er en LINUX NOOBIE ... Siden Oktober i fjord... Lenke til kommentar
unwill Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Hehe, man kan være n00b så lenge man vil. Her er et annet innlegg... Annet innlegg fra Mars 2002 Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 (regner med at når du sier fri programvare mener du opensorce og ikke freeware) Når jeg sier fri programvare, mener jeg fri programvare. http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html «Another group has started using the term "open source" to mean something close (but not identical) to "free software". We prefer the term "free software" because, once you have heard it refers to freedom rather than price, it calls to mind freedom.» Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Ok, jeg har faktisk et svar på spørsmålet.... eeeeey...det hadde jo jeg og : les fra: Men for å bli litt konstriktiv igjenn... i den andre posten min... (bare for å kverrulere ) Å, så det ikke midt oppi alt bråket. :oops: Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 wil ikke ta dette ille opp , men "RTFM" Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 wil ikke ta dette ille opp , men "RTFM" Javel. Du kan vel fortelle oss hvor TFM er? Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 vel det tfm følger med når man kjøper linux fra for eks. www.linubutikken. eller så man kan man finne "tfm" på internett. newbie eller ei , så er det på tide at han klarer å løse problemene sine ved å slå det opp på nettet. greit at vi skal hjelpe folk , men man må gjøre litt selv også. med en gang wil får problemer så poster han uten å ha lest "tfm" , søkt på forumet eller googlet. beklager hvis jeg virker litt sur , men et er på tide at han klarer å finne ut av ting selv. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 ok, takk for svarene jeg fikk her, men jeg bruker nok desverre ikke KDE, men jeg bruker aller helst GNOME synes den er best, men det er jo min mening, så derfor så kunne jeg tenke meg å ha en liten guide hvordan man gjør de samme tingene i GNOME, kanskje det er litt mer avansert i GNOME, jeg vet ikke helt. hvordan kan jeg legge til ikoner på skrivebordet og i startmenyen, når jeg bruker GNOME? har helst ikke lyst til å bruke en annen Window Manager. Håper på mange svar Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Høyreklikk skrivebord -> ny oppstarter. Det er det du trenger. Trur ikke du trenger å skrive full path der heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå