Stian-gje Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har da vurdert å bygge min første pc. Har lest litt på nettet og føler jeg er klar for det. Når det kommer til å velge ut komponenter så er det ikke så lett. Ønsker en pc som takler de fleste spill godt og som er rask. Det er en liste under over hvilket deler jeg har tenkt meg, dette kom totalt på 8600 på Multicom. Dette er den summen jeg tenker å bruke. Jeg ønsker også å ha muligheten til å kunne bygge på pcn hvis tiden kommer for det. Da tenker jeg hovedsakelig på nytt sjermkort eller en Sli. Er det noe mer jeg trenger for å først bygge pcn? Tenker jeg kjøper med noe sånn kjølepasta, men følger alt med ledninger og tilbehør med? Radeon HD4870 512MB ASUS Mainboard S-775 P43 CD Rom INTEL Core 2 Quad Q9550 ANTEC SONATA III HITACHI DESKSTAR P7K500 500GB 8GB DDR2 PC2-8000 1000MHz Mvh. Stian Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) bytt hovedkort.. hvis du vil kjøre sli .. eller crossfire som det heter på dette hovedkortet.. <a href="http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2009359;gr:0" target="_blank">http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2009359;gr:0</a> Endret 30. desember 2008 av toazty Lenke til kommentar
Edru Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hm, følger det med vifte til den prossesoren? Klarte ikke helt å finne det ut. Vil annta det. Uansett, vet ikke hvordan du stiller deg til støy, men min erfaring sier at vifter som følger med prossesoren støyer en del. Så kanskje vurdere ei cpu vifte? Evt. hvis du skal overklokke prossesoren så kan det jo være kjekt med bedre kjøling. Igjen, har ikke personlig erfaring med de prossesorene. Bare det jeg oppdaget når jeg bygde min første pc. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 står som regel fan-less hvis det er uten vifte , etter min erfaring, er ikke sikker.. men vil jo anbefale zalman 9500 til deg hvis du skal ha vifte, nå har jeg bare hatt denne vifta, men den funker svært bra. volsomt greit å kunne skru ned viftestøyen manuelt når du skal legge deg Lenke til kommentar
Edru Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Og ellers skulle vel alt av kabler, skruer og duppeditter følge med. Og det følger vel også med litt kjølepasta, hvis det er kjøler sammen med cpu. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 du har vel ikke 1500kr extra å bruke? tenkte bare på det du sa om oppgradering osv litt senere.. legger du på 1500kr får du den nyeste intel platformen, men for all del, skulle ønske jeg hadde hatt de delene du har valgt ut, hadde knappt 4000kr til rådighet da jeg bygget min pc for 1 mnd siden Lenke til kommentar
Stian-gje Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Takk for svar. Høres fornuftig å bytte hovedkort da. Er det noen andre fordeler med dette hovedkortet? Det skal vist følge med vifte på den prosessoren, leste flere steder at den også skulle holde til overklokke, noen som kan bekrefte det? Hvis jeg må kjøpe en vifte hva burde den koste? og hva ser man etter i en vifte? Hva er forskjellen på den nyeste intel platformen og den jeg har nå? Hvis man ser i forhold til ytelse. Hvordan er det med strøm og sånn da? Følger med 500 watt til kabinettet. Lest mye forskjellig om strøm. Noen sier at det holder i godt med 500 watt selv til overklokking av prossesoren. Jeg kjører da ikke sli, så vil dette holde? Stian Lenke til kommentar
qazy Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Viften som sitter på prosessoren vil være god nok til å kunne overklokke, med visse begrensninger. Test av intels nye platform finner du her på hw.no. Der er den testet opp i mot flere andre prosessorer. Videre kan det jo være greit å ha muligheten til å oppgradere i fremtiden. Men jeg ville nok lagt litt mer penger i det, om du først skal gå for i7. I utgangspunktet vil nok 500W holde. Dersom du skal klokke, ha en eventuell ekstra hardisk/skjermkort vil behovet etterhvert melde seg. Men jeg tror den holder med 500W til ditt bruk. Lenke til kommentar
Stian-gje Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Dette er da det jeg har kommet fram til ønsker gjerne noen siste inspill før jeg tar en endelig avgjørelse Lurer også litt på hvordan det lettest gjøres med operativsystem. Hvilket windows vista 64bit system burde jeg velge, og hva koster det? Jeg har sett at prisene varierer veldig. Har også hørt at det er mulig å oppgradere en gammel kode. Har en gammel pc som jeg godt kan bruke for det. Får jeg da en ny CD? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90099 Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Hei. Vet ikke hva du skal frem til med "gammel kode" men det er fullt mulig å installere windows på nytt og få en raskere pc. Problemet er at man må gjerne mellomlagre filer og sånt et annet sted. Det er ofte der folk har litt problemer. Som disse andre sier så bør du vurdere å legge på litt for å kunne få en pc som kan oppgraderes i fremtiden om du ønsker det. Til dags dato så tror jeg ikke det er så mye forskjell, men nå er alle spillutviklerne i en læringsprosess da de må lære nyere maskinvare for å sikre optimal ytelse på mange forskjellige konfigurasjoner. Her er testen av core i7: http://www.hardware.no/artikler/intel_core_i7_920/57245 Endret 31. desember 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Ser bra ut det der, anbefaler Noctua U12P (hvis det er riktig?) som cpu kjøler, litt dyrt men stille og kjølig. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 lol ... pckiosken tar 250kr for kjølepasta , mens 69kr , det er en helt for jævlig pris forskjell ble det ikke et HK med 2 x pci-e x16 på deg? snakka om at du kanskje skulle kjøre 2 skjermkort en gang i fremtiden.. Lenke til kommentar
Stian-gje Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 Dette er nok hovedkortet jeg ville valgt, tror det støtter Sli https://prisguiden.no/product.php?productId=96377 Men jeg titta litt på denne i7 prossesoren kom opp med et nytt forslag til pc: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90186 Kunne noen forklart meg hvor stor ytelsesforskjell det er på disse 2? Når det kommer til operativsystem så tenkte jeg på at jeg har en gammel data, som har XP, hvis jeg går på en butikk og sier jeg vil oppgradere denne til Vista, kan jeg da få en cd med vista som jeg kan bruke på den nye datan? Liker ikke tanken på å betale 1500 kroner for et program Noen som har prøvd å laste ned et operativsystem før og fått det til å funke som det skulle? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 du kan jo også gå ned til 3 gb ram, og så finnes det et ecs HK som er noen hundrelapper billigere tror jeg.. og skjermkortet kan du jo gå ned til 512, som blir 4-500kr billigere.. men der har du en pc som fremtidsrettet med tanke på oppgradering ol. blir kanskje litt dyr men du får den fint for 10K hvis du senker krava et lite hakk, ram , hk , gpu Lenke til kommentar
lurifax666 Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 ser ikkje poenget med å kjøpe et crossfire hovedkort. vist han finner ut at han skal oppgradere om nokre år kan han jo bere kjøpe nytt skjermkort. det gir sikkert bedre ytelse enn 2x4870. pluss at då slepp han å kjpe sterkare psu Lenke til kommentar
Stian-gje Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 ser ikkje poenget med å kjøpe et crossfire hovedkort. vist han finner ut at han skal oppgradere om nokre år kan han jo bere kjøpe nytt skjermkort. det gir sikkert bedre ytelse enn 2x4870. pluss at då slepp han å kjpe sterkare psu Jeg syns det er veldig greit å ha muligheten til å kunne oppgradere pcn min til en seiere tid. Pengene er litt stramme nå, så kan ikke bruke alt for mye nå. Men kanskje om et halvt år så kommer det et godt sjermkort som jeg da kjører sli av. Men tenker mest på den siste pcn til 11k nå. Syns den intel i7 fristet veldig. Har da også gode muligheter da for en pc som skal holde lenge med tanke på ddr3 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 bytt hovedkort.. hvis du vil kjøre sli .. eller crossfire som det heter på dette hovedkortet.. <a href="http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2009359;gr:0" target="_blank">http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2009359;gr:0</a> Nvidia sin teknologi for å kjøre flere kort sammen heter SLI, mens ATI sin heter Crossfirex (forbedring av crossfire). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå