Gå til innhold

Sjangsen å få ny data etter rep,

tonymb

Anbefalte innlegg

Du har misforstått begrepet verdiavskrivning :).

Verdiavskrivning fungerer slik: Du kjøper et produkt til 10000,-. Så skades det etter 1 år. Tilsvarende produkt i dag koster 8000,-. Du har på din forsikring 40% verdiavskrivning fordi det er et dataprodukt. Av 8000,- utgjør dette 3200. Du får da igjen 4800,- om du ikke har egenandel.

Elkjøps Trygghetsavtale gir deg et produkt til 8000,-, dette er altså uten å beregne verdiavskrivning.

Elkjøp har således ingen verdiavskrivning - du får igjen tilsvarende produkt du har forsikret.

Stoler selvsagt på det du sier ellers har det ikke vært noen grunn til å sende deg PM om en oppklaring.

Likevel har jeg tolket det likt som jeg har blitt forklart det alle tilfellene jeg har kjøpt ett dyrere produkt på Elkjøp.no, sist gang for noen uker siden når jeg kjøpte en Sony Alpha 300.

At Elkjøp setter verdi på produktet etter hva det koster aktuelle dag så er det jo en verdiavskrivning uansett, dette bør elkjøp klare opp i.

Edit: Etter ny PM fra Alastor så har nok Elkjøp stort sett føttene på trygg grunn, likevel så er det en åpning for misforståelse.

EDIT: Jeg mener ikke å virke fryktelig oppgitt, men Zatuu - altfor mange av dine innlegg her i denne tråden har blitt fryktelig bombastiske, det virker som om du er ute etter å "ta" noen. Det ser ikke så veldig heldig ut. Men nok om det.

Beklager hvis det oppfattes slik, mener jeg ikke har vært så bombastisk for jeg har i gjennom en generell åpning i innleggene for at jeg kan ta feil. Hvis det likevel tolkes slik så beklager jeg både ovenfor Loko og andre lesere som mulig blir litt "skremt".

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er det som er tingen, det du mener er "verdiavskrivning" er ikke det som er "verdiavskrivning" i ordets rette forstand.

Verdiavskrivning - det ligger i ordet - avskrevet del av produktets VERDI. Ikke kjøpesum. Produktets verdi ved skadetidspunkt = Hva tilsvarende produkt i dag koster. Så skal det skrives av en viss prosent av denne verdien pr år man har hatt produktet. Det er så grunnlag for det man får igjen av forsikringsselskapet, minus egenandel.

Håper jeg fikk forklart det bedre nå.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Håper jeg fikk forklart det bedre nå.

Skal jeg PM'e deg eller har jeg lov til å svare? :p

Ja det løste opp en del ting, skjønner nå fuldt og holdent hva som ligger i ordet verdiavskriving. Var sikker på at det var verdien som ble trukket fra produktets opprinnelige pris/verdi.

Du som er moderator burde kanskje flytte denne til de juridiske kattegoriene? Føler den er feilplassert her, men hva vet jeg? Jeg er ikke moderator.

Lenke til kommentar
Les det jeg skrev om igjen og les vilkårne jeg refererte til!

Hvis du for 2,5 år siden kjøpet en laptop til 20.000 og kjøpte med 3 års forsikring, og da tror at du får en ny laptop til verdi 20.000 kr så tar du grundig feil. Du får en tilsvarende eller bedre spesifisert pc.

Du forsikrer ikke verdien til produktet, men dets egenskaper.

Skulle du fortsatt ikke tro meg så får du ringe happycare eller prøve dette ut i praksis, evt forhøre deg med Alastor i tilfelle han skulle hatt bedre troverdighet i dine øyne.

Støtter deg 100 % på denne Loko :-) Jobber selv i Elkjøp og kan bekrefte det du skriver med tanke på produktverdig og avskrivning er helt korrekt.

Lenke til kommentar

Det er egentlig logisk i mine øyne at forsikringer skal gi en tilsvarende maskin, ikke en som er satt til samme pris.

Hva om du får en veldig god pris av selger, han har av en eller anne utrolig grunn gitt deg en maskin til 20.000 til kun 10.000, skulle du da fått ut en dårligere maskin ettersom din maskin kun koster 10.000? Nei, da tror jeg kunden ville hisset seg veldig. Så det er rett både ovenfor kunden og butikken å følge spesifikasjonen.

Lenke til kommentar

jepp...da var det oppklart :)

zatuu; selv om du ikke har veldig gode erfaringer med kunnskap blant elkjøp ansatte så er det utrolig mange som sitter inne med kunnskap.

Vedlig mange er slike som deg og meg som er "geeks" som sitter på forum og har dette som hobby, men desverre er det også en del (fotrinnsvis) deltider som bare har det som en ekstra jobb for å tjene penger, som ikke akkurat har så veeeldig dype kunnskaper om produktet.

For å si det slik; Man trenger veldig lite kunnskaper om produktet for å selge det, bare litt generell kunnskap om produktkategorien for å kunne selge til vanlig ola nordmann. Dette holder dog ikke hvis type hardware.no folk kommer innom.... da kreves det en del ekstra...

Men da var det natta....

godt nyttår.... *hikk*

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Jeg bare slenger inn et kjapt spørsmål her, uten å lage nytråd. Håper det går greit.

Jeg har fått bekreftet av forsikringsselskapet at jeg skal få en ny bærbar pc, etter at det ble cola-søl på min gamle. Pc'n ble kjøpt på elkjøp for 2,5 år siden. Jeg kjøpte den med FireWire inngang pga. av mye videoredigering og s-video for å koble den kjapt til TV'n. Har jeg nå krav på en pc med disse inngangene? (Heter det innganger eller utganger btw?)

Lenke til kommentar

Du vil uansett ende opp med en maskin som har mer minne og større lagring enn før, så litt kompromiss vil du vel være villig til å inngå ;). Firewire-biten forstår jeg er viktig derimot - pass på at den nye maskina har dette FØR du henter den ut. Har den ikke det, ring forsikringsselskapet og alt vil ordnes på nytt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjør som sistemann her, og tar et kjapt spørsmål i denne tråden. Så slipper vi en unødvendig ekstra tråd.

Saken er den: Jeg har en Hp Pavilion DV 6845eo. Den går fort varm, og prosessoren/prosessorviften bråker konstant. Pga dette har jeg vurdert å få dette sjekekt ut for feil, og eventuelt få fikset dette. Kjøpte laptopen på elkjøp, og der tok jeg med en forsikring også.

Etter å ha kikket rundt omkring på pc'ens utseende generelt (lett etter vifteinntak o.l), ser jeg nå ei sprekk på undersiden av laptopen. Den går fra venstre side (sett ovenfra) fra telefoninngangen, og en liten cm bort til nærmeste skru.

Dermed; vil dette gå på garanti, forsikring tegnet i elkjøp etc.? Under et år siden kjøpet av pc'en, så den burde ha garanti enda.

Lenke til kommentar

Elkjøps forsikring dekker ikke kosmetiske skader, så med mindre denne sprekken har noe å si for maskinens funksjon, vil ikke forsikringen dekke dette.

Det at maskinen blir Det at viften bråker konstant kan tyde på at det han lagt seg støv i maskinen. Hør om pc-klinikken i nærmeste Elkjøp avdeling kan støvsuge maskinen for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...